ÆON

syarikat Jepun

ÆON Co., Ltd. (Jepun: イオン株式会社, Hepburn: Ion Kabushiki-gaisha, TYO: 8267),selalunya ditulis AEON Co.Ltd., di sesetengah negeri di Malaysia yang menggunakan Tulisan Jawi dieja اييون, ialah syarikat induk Kumpulan ÆON . Ia mempunyai ibu pejabat Mihama, Chiba.[1]

ÆON Co., Ltd.
イオン株式会社
Dinamakan sempenaAeon Sunting ini di Wikidata
Jenis/bentuk sahSyarikat Awam KK
Didagangkan sebagaiTYO: 8267
ISINJP3388200002 Sunting ini di Wikidata
IndustriRuncit
Ditubuhkan1758 (as Shinoharaya)
PengasasTakuya Okada Sunting ini di Wikidata
Ibu pejabatChiba, Jepun
Tokoh pentingMotoya Okada, Presiden
PerkhidmatanPusat membeli-belah, Hypermarket, Supermarket, Kedai Serbaneka
Hasil ¥ 5,685,303 million (FY 2013)
Pendapatan kendalian ¥ 190,999 million (FY 2013)
Pendapatan bersih ¥ 74,697 million (FY 2013)
Jumlah aset ¥ 5,725,862 million (February 2013)
Jumlah ekuiti ¥ 1,447,703 million (February 2013)
Bilangan kakitangan76,318 (2007) Sunting ini di Wikidata
Anak syarikatAEON Retail Co., Ltd.
AEON Hokkaido Corporation
Sunday Co., Ltd.
AEON Kyushu Co., Ltd.
Maxvalu Chubu Co., Ltd.
Maxvalu Nishinihon Co., Ltd.
Maxvalu Tohoku Co., Ltd.
Maxvalu Tokai Co., Ltd.
Maxvalu Hokkaido Co., Ltd.
Ministop Co., Ltd.
ÆON BiG(M) Sdn Bhd.
Tapak webwww.aeon.info
Facebook: AEON.CC.PR Instagram: aeon_japan Youtube: UC0i5rrva60K8zBlH9NxjGBw Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Ibupejabat ÆON di Jepun

Ia beroperasi kesemua pasaraya AEON (dahulunya dikenali sebagai pasar raya JUSCO) secara langsung di dalam negara Jepun. Sementara itu, AEON CO.(M) BHD. (MYX: AEON:MK) mengendalikan semua pasaraya AEON secara langsung di dalam negara Malaysia.

Aeon adalah peruncit terbesar di Asia. Aeon adalah satu rangkaian runcit yang terdiri daripada 129 anak syarikat disatukan dan 26 ekuiti-kaedah syarikat bergabung antara dari kedai serbaneka Ministop dan pasar raya ke pusat membeli-belah dan kedai khusus, termasuk Talbots. AEON pusat membeli-belah terbesar tunggal di Jepun sebagai pemaju dan pengendali.

Sejarah sunting

Ia diasaskan pada tahun 1758 oleh pengasas Okada Sozaemon (Jepun: 岡田惣左衛門).

  1. LENCONG Tajuk laman

[perlu rujukan] sebagai Okadaya Co., Ltd dan bermulanya perdagangan dalam kain kimono dan aksesori. Syarikat sekarang telah ditubuhkan pada bulan September 1926.Pada tahun 1970 ada tiga syarikat iaitu Futagi, Okadaya, and Shiro, yang dibentuk JUSCO Co.Ltd.Kakitangan-kakitangan yang mengundi untuk menamakan syarikat "Japan United Stores Company".Pada 21 Ogos 2001, syarikat itu menjadi AEON Co, Ltd Pada Ogos 21, 2008 struktur korporat yang berubah. AEON Co, Ltd menjadi syarikat induk manakala AEON Retail Co.Ltd mengambil alih operasi runcit yang dahulunya dipegang oleh AEON Co.Ltd.[1]

Pada 1 Mac 2011, semua kedai JUSCO dan SATY di bawah naungan AEON di Jepun secara rasminya menukar nama mereka kepada Aeon manakala semua JUSCO kedai-kedai dan pusat membeli-belah di Malaysia sepenuhnya dijenamakan semula ke AEON sejak 03 MARCH 2012. Walau bagaimanapun, kedai JUSCO masih beroperasi di rantau Tanah Besar China dan sesetengah negara lain.

Pada bulan November 2012, AEON mengambilalih operasi Carrefour Malaysia dengan nilai perusahaan sebanyak € 250 juta.[2] Semua pasar raya dan pasar raya besar Carrefour semasa di Malaysia akan dilaksanakan sepenuhnya semula berjenama ke " ÆON BiG" dalam masa terdekat. Pengambilalihan Carrefour Malaysia akan membuat AEON sebagai peruncit kedua terbesar di negara ini, menggabungkan jualan dari Stor AEON Retail (dahulunya dikenali sebagai JUSCO) dan cawangan Carrefour semasa. [3] Selepas pengambilalihan,Naib presiden perniagaan AEON ASEAN berkata membayangkan gergasi runcit untuk membuka 100 kedai dalam pelbagai format di negara ini menjelang tahun 2020. [4]

Tarikh Utama: sunting

1758:
Pendahulu terawal ke AEON, Okadaya Co., Ltd., bermula perdagangan dalam kain kimono dan aksesori.

1937:
Futagi Co., Ltd ditubuhkan.

1955:
Shiro Co., Ltd ditubuhkan

1969:
Untuk mendapat manfaat daripada skala ekonomi, JUSCO terbentuk sebagai organisasi pembelian bersama melalui perjanjian perkongsian di kalangan Okadaya Co., Ltd., Futagi Co., Ltd., dan Shiro Co., Ltd

1980:
JUSCO membuka Mini Stop shop yang pertama.

1985:
Gedung pertama JUSCO di luar negara, yang terletak di Malaysia, dibuka.

1986:
Laura Ashley Jepun, sebuah syarikat usahasama yang berpangkalan di UK Laura Ashley, terbentuk.

1988:
JUSCO memperoleh Talbots Inc., rangkaian AS berasaskan kedai-kedai fesyen.

1994:
JUSCO memperoleh Stor Claire, rangkaian terbesar kedai-kedai aksesori fesyen di Amerika Syarikat.

1995:
JUSCO memperoleh kepentingan dalam rantaian AS berasaskan sukan pakaian Sukan Pihak Berkuasa.

2001:
JUSCO secara rasmi menukar namanya kepada AEON Co., Ltd

2003:
Pengambilalihan Mycal Ltd. membuat AEON peruncit terbesar di Jepun

Asal sunting

 
Stor Okadaya pada tahun (1946)
 
Stor Okadaya Yokkaichi pada tahun(1958)

Kedai layan diri pertama di Jepun telah dibuka pada tahun 1950, dan sektor ini berkembang pesat walaupun permusuhan pekedai kecil. Pada Awal pasar raya dikendalikan tempatan bukannya skala kebangsaan, bagaimanapun, dan berkelengkapan Sakit untuk menghadapi kemelesetan ekonomi. Ramai yang keluar dari bidang perniagaan semasa kemelesetan ekonomi pada tahun 1964-65, dan seterusnya 1960-an merupakan tempoh penyatuan di kalangan mereka yang terselamat, ramai yang memutuskan untuk membentuk pakatan atau bergabung. Ia adalah bertentangan dengan latar belakang Syarikat ini bahawa JUSCO telah ditubuhkan pada tahun 1969 melalui perniagaan tie-up tiga syarikat - Okadaya, Futagi, dan Shiro - di Chubu dan kawasan Kansai.

Okadaya Co., Ltd. mempunyai salasilah terpanjang daripada tiga, telah diasaskan pada tahun 1758. Sehingga Perang Dunia II, ia adalah kedai perdagangan dalam pakaian, termasuk Kimono. Selepas perang, ia telah dimulakan semula oleh Takuya Okada di bangunan tunggal yang dibina di atas tapak yang musnah dan dianggotai oleh lima pekerja. Ia berkembang menjadi rantaian sebanyak 14 stor department di wilayah Mie tetapi masih amat perusahaan serantau pada 1960-an, apabila Okada, dalam cahaya pemerhatian beliau dalam kedua-dua negara iaitu Jepun dan Amerika Syarikat, memutuskan bahawa, untuk kedai rangkaian, saiz telah menjadi satu isu kritikal. Besar rantai, dia sedar, boleh mencapai ekonomi yang penting dalam skala dalam kedua-dua membeli dan menjual, serta kecekapan pentadbiran.

Takuya Okada pertama broached subjek penggabungan Kazuichi Futagi, presiden Futagi Co, Ltd Syarikat ini telah ditubuhkan pada tahun 1937 sebagai kedai pakaian. Selepas kedai telah musnah dalam perang, tuan punya dibuka semula untuk perniagaan pada tahun 1945 dengan stok pakaian terpakai. Begitu berjaya adalah Futagi dalam membina semula perniagaannya bahawa menjelang 1968, apabila asas JUSCO diilhamkan, dia mempunyai rangkaian 26 kedai di wilayah Hyogo.


Shiro Co., Ltd., adalah pendatang baru relatif, rantaian sebanyak 15 kedai di wilayah Osaka sejak hingga 1955. Ketua, Jiro Inoue, belajar cadangan penggabungan antara Okadaya dan Futagi dan biarkan ia dikenali bahawa dia juga ingin untuk menyertai.

Ibu pejabat bagi syarikat yang baru ditubuhkan pada bulan Februari 1969, dengan modal sebanyak ¥ 150 juta yang disediakan oleh tiga peserta dalam tiga bahagian yang sama. Penggabungan sebenar adalah untuk mengikuti sedikit kemudian, pada tahun 1970. Syarikat bayi tersedia telah diberikan nama Japan United Stores Company- - tidak lama lagi singkatan untuk JUSCO, yang menjadi nama rasmi. Futagi adalah untuk menjadi pengerusi dan presiden adalah Okada.

Sejurus selepas penubuhan JUSCO, menetapkan naib presiden, Inoue, meninggal dunia pada usia 41. Firma Inoue Shiro banyak terhutang budi, jadi pada mulanya hanya Okadaya dan Futagi digabungkan, menjaga Shiro sebagai sebuah syarikat berasingan yang dipanggil Keihan JUSCO. Okada digunakan keuntungan Okadaya untuk membantu meletakkan Keihan JUSCO kembali di atas kaki, dan ia menjadi sebahagian daripada JUSCO wajar beberapa tahun kemudian.

 
Takuya Okada,Pengasas dan Pengerusi AEON

Asas JUSCO bertepatan dengan ledakan runcit, tetapi itu tidak bermakna iklim adalah sepenuhnya mesra kepada perusahaan baru. Bersama-sama dengan kesan-kesan ekonomi krisis minyak tahun 1970-an, syarikat itu terpaksa berdepan dengan sekatan bangunan yang ketat. Pada tahun 1973, melobi yang berterusan peruncit kecil memuncak dalam enakmen Undang-undang Runcit Besar-Besaran oleh Perhimpunan Kebangsaan Jepun. Akibatnya undang-undang, diperkukuhkan lagi dalam tahun 1970-an, pembangunan pasar raya baru, terutamanya mereka yang dengan kawasan lantai lebih daripada 500 meter persegi, telah dibuat tertakluk kepada proses permohonan perancangan yang panjang bahawa sesetengah berkata berjumlah satu kuasa veto oleh peruncit kecil. Undang-undang ini secara semulajadi meletakkan peredam pada pertumbuhan dalaman syarikat seperti JUSCO, yang tetap terus untuk membina stor-stor baru dan melihat pembesaran oleh pengambilalihan kursus semulajadi untuk mengambil.

Sepanjang 1970-an, lebih banyak rantaian tempatan datang di bawah payung JUSCO. Syarikat memperoleh reputasi untuk kerjasama yang harmoni dengan perniagaan tempatan dan masyarakat, sebagai Takuya Odaka menggambarkan dalam memoir beliau dengan cerita Ezuriko PAL Shopping Center. Warga Ezuriko, dia menceritakan, sebenarnya menghantar perutusan kepada ibu pejabat JUSCO untuk meminta bantuan dalam membina sebuah pusat membeli-belah baru.

Pengantarabangsaan JUSCO bermula pada tahun 1970-an, terutamanya dengan berkenaan kepada pembangunan operasi membeli di luar negara. Pada tahun 1973, JUSCO ditubuhkan Miwon Fishery Co., Ltd., di Korea Selatan, bersama-sama dengan syarikat tempatan Miwon Co., Ltd Pada tahun berikutnya menyaksikan pembukaan usaha pertanian di Australia dan Brazil.

Terdapat satu trend umum pada tahun 1970-an untuk peruncit Jepun untuk mengimport. Untuk mendapatkan leverage, pesaing JUSCO terbesar, Daiei, membentuk kumpulan membeli dengan 150 syarikat-syarikat lain untuk pembelian kolektif barangan luar negara. Pada tahun 1979, JUSCO, bersama-sama dengan peruncit terkemuka yang lain, membentuk sebuah konsortium yang sama runcit, Syarikat Bersekutu Import (AIC). Pada tahun 1981, AIC akan mendapat hak pengedaran eksklusif di Jepun ke atas produk rangkaian pasar raya terbesar di dunia, Safeway Amerika Syarikat.

Pada tahun 1980, produk label sendiri JUSCO, dikenali sebagai Jenama Putih, telah dilancarkan. Jenama Putih ditandakan produk asas tetapi berkualiti tinggi yang dijual dalam pembungkusan biasa pada harga serendah mungkin.

Pengembangan dan Pelbagaian dalam tahun 1980-an

Pada Tahun 1980-an adalah tempoh pertumbuhan pesat kedai-kedai rangkaian. JUSCO berada di barisan hadapan pergerakan ini dan biasanya kedudukan keempat di kalangan rantaian pasar raya dalam segi perolehan dan kedua dalam keuntungan. Banyak pengambilalihan JUSCO dibenarkan untuk mengekalkan identiti mereka sebagai rantaian serantau bukannya diserap oleh syarikat induk. Ini diberikan JUSCO beberapa kelebihan, termasuk pengiklanan yang lebih murah dalam media tempatan dan tahap kerjasama yang baik dengan pembekal.

Semakin tahun 1980-an, strategi JUSCO ini dilanjutkan selepas usaha daripada bahagian pasaran dalam sektor pasar raya. Syarikat ini berusaha untuk mengimbangi sekatan kerajaan pada pembukaan pasar raya yang baru dan untuk memenuhi kepada pengguna Jepun yang lebih canggih melalui kepelbagaian. Ia melahirkan pelbagai imaginasi kedai-kedai runcit, seperti Nihon langsung, perniagaan mail-order; kedai diskaun Barn Besar; kedai Rumput Biru untuk remaja dan Nishiki, kedai kimono. Terdapat juga Autorama Life, sebuah syarikat jualan kereta bermula pada tahun 1982, dan Kereta JUSCO Life , yang dibuka lima tahun kemudian untuk menyediakan perkhidmatan penyelenggaraan kereta.

Satu lagi usaha niaga JUSCO,Mini Stop , adalah satu rangkaian kedai serbaneka menyediakan bukan sahaja kemudahan membeli-belah kejiranan 24 jam tetapi juga makanan segera dan beberapa perkhidmatan kewangan untuk bayaran utiliti awam. Menarik terutamanya kepada badan Jepun semakin meningkat wanita yang bekerja, Mini Stop , yang diasaskan pada tahun 1980, mempunyai 340 kedai pada tahun 1990.

JUSCO juga mula untuk membangunkan pelbagai operasi restoran dan makanan segera bagi membolehkan ia mendapat keuntungan daripada populariti yang semakin meningkat makan di luar di Jepun. Pertama D'Gourmet Atau Co.,Ltd, restoran , yang adalah untuk membentuk rantaian yang paling penting syarikat itu, mula muncul pada tahun 1979 dan pada asalnya dikenali sebagai Coq D'atau JUSCO Co, Ltd Ini adalah gaya-Jepun keluarga restoran yang disediakan untuk pelancong dan pembeli sama.

Tahun 1980-an juga menyaksikan perkembangan berterusan perniagaan JUSCO di luar negara ini. Pada tahun 1988, Financial Times memanggilnya "salah satu daripada peruncit yang paling antarabangsa yang berfikiran Jepun." Ia dibuka cawangan di pelbagai bahagian Asia Tenggara, membentuk usaha sama dengan syarikat-syarikat luar negara untuk berdagang di Jepun dan di tempat lain, dan garis asing yang dibangunkan secara sistematik bekalan. Ia juga menaikkan modal luar negara, mengeluarkan Eurobonds pertama pada tahun 1976.

JUSCO telah membuka stor di luar negara yang pertama di Malaysia pada tahun 1985. Ini dikendalikan oleh Jaya JUSCO Stor SDN. BHD., Sebuah syarikat yang asalnya milik bersama dengan Cold Storage (Malaysia) dan tiga syarikat tempatan yang lain. Ia adalah kali pertama sebuah syarikat Jepun telah memeterai usaha sama penting dalam industri runcit Malaysia. JUSCO mengambil alih kawalan operasi Jaya JUSCO pada tahun 1988.

Sejak penghujung tahun 1980-an, operasi runcit JUSCO di Asia telah berkembang untuk merangkumi superstore lain di Malaysia, empat di Hong Kong - termasuk stor terbesar di Hong Kong, dibuka di Kompleks Kornhill pada tahun 1987 - dan lima di Thailand. Pada tahun 1990, satu rangkaian kedai serbaneka Mini Stop dilancarkan di Korea Selatan di bawah perjanjian dengan Kumpulan Miwon Korea.

Salah satu JUSCO yang paling terkenal usaha niaga Eropah ini bersama ditubuhkan pada 1980-an adalah perkongsian dengan pengeluar fesyen British dan peruncit Laura Ashley. Laura Ashley adalah kedai pertama di Jepun dibuka di daerah Ginza di Tokyo pada tahun 1986. Rayuan gaya jenama "tradisional Bahasa Inggeris" kepada pengguna Jepun adalah begitu kuat bahawa menjelang akhir tahun 1990, terdapat 36 kedai, dua pertiga daripada mereka yang sedia ada dalam kedai-kedai jabatan seperti Mitsukoshi, dan terdapat rancangan untuk membuka lagi 11 kedai pada tahun 1991. Pada tahun 1990, JUSCO meningkat bahagian dalam Laura Ashley Jepun dari 50 peratus kepada 60 peratus, memberikan kawalan keseluruhan, dan juga mengumumkan pembelian kepentingan 15 peratus dalam Laura Ashley UK untuk £ £29.9 million, satu perjanjian yang menyelamatkan syarikat British dari keadaan banyak terhutang budi.

Di Amerika Syarikat, JUSCO telah membuat pengambilalihan yang penting pada tahun 1988. The Talbots Inc adalah satu rangkaian kedai-kedai fesyen yang dimiliki oleh Ketua Mills Inc, sebuah syarikat yang berpangkalan di Minneapolis yang telah memutuskan untuk memberi tumpuan kepada perniagaan teras dalam industri makanan. Pembelian JUSCO ini The Talbots untuk $ 325,000,000 adalah kemasukan pertama perlu diberi perhatian oleh mana-mana firma Jepun ke dalam perniagaan runcit di Amerika Syarikat. JUSCO membuat satu titik meninggalkan pengurusan yang sedia ada di tempat dan berkata bahawa ia berharap untuk menggunakan kepakaran peruncitan anak syarikat baru dengan operasi domestik. Rantaian berkembang pesat di Amerika Syarikat selepas pengambilalihan. Kedai-kedai Talbots juga telah diperkenalkan di Jepun: pertama enam pertubuhan dibuka pada tahun 1990, berbanding dengan rancangan lima tahun untuk membuka 50. Hubungan JUSCO dan General Mills yang mendahului perjanjian Talbot ini. Sejak tahun 1982, mereka telah menjalankan usaha sama di Jepun yang terbukti menjadi salah satu operasi yang paling popular JUSCO ini.

Pada tahun 1990, sebuah anak syarikat milik penuh JUSCO, AEON Forest Co Ltd, telah diwujudkan untuk menjadi francais kepala di Jepun iaitu The Body Shop. Ini syarikat UK yang pakar dalam "mesra alam" tandas merupakan rakan ideal untuk JUSCO, yang semakin mencari untuk dilihat sebagai sebuah syarikat yang "hijau". Pengguna Jepun telah menjadi semakin sedar terhadap alam sekitar pada akhir 1980-an, dan populariti Body Shop pertama di Tokyo mengukuhkan pelan JUSCO untuk membuka 50 kedai dalam tempoh lima tahun.

JUSCO tidak hanya melompat pada kereta muzik "hijau". Pengasas Takuya Okada sentiasa berminat dalam pemuliharaan dan telah menggalakkan pelbagai projek pemuliharaan seperti menanam pokok. "JUSCO: selaras dengan Bumi" projek pemuliharaan dilancarkan sejurus selepas Body Shop mengikat-naik, dan JUSCO tidak lama lagi akan mula bereksperimen dengan kitar semula pembungkusan di kedai-kedai sendiri.

Sepanjang tahun 1980-an, JUSCO telah mengembangkan aktiviti membeli dalam apa yang dikenali sebagai perindustrian baru Ekonomi (NIE), berikutan "membangunkan dan mengimport" strategi mana JUSCO akan mewujudkan hubungan dengan syarikat-syarikat NIE - sebagai contoh, City Knitting, pengeluar pakaian rajut dalam India, pada tahun 1988 - dengan tujuan untuk membangunkan produk-produk yang sesuai untuk pengguna sensitif kualiti Jepun.

Pada tahun 1987, The Economist berkata walaupun 15 tahun sebelum ini peruncit terkemuka Jepun telah menjadi kedai-kedai jabatan, lima terbesar kini pasar raya, dengan JUSCO di tempat keempat. Penulis menyifatkan kejayaan pasar raya 'di sebahagian besar kepada penggunaan pesat mereka teknologi maklumat. Untuk JUSCO, separuh kedua tahun 1980-an khususnya melihat memandu yang berterusan untuk memanfaatkan kuasa teknologi maklumat kepada semua aspek perniagaan. TOMM (Jumlah Pengurusan dan Merchandising On-Line ) merupakan sistem di kedai-dilaksanakan pada tahun 1986 sebagai sebahagian daripada sistem maklumat korporat dijangka siap pada tahun 1989.

Jusco mencapai kemajuan besar dalam bidang sistem Point of Sale (POS). Sistem POS mengautomasikan pengurusan inventori, membuat ia mungkin untuk memperincikan proses menyusun semula dan mengurangkan jumlah wang yang terikat dalam stok. POS juga membolehkan analisis terperinci perolehan di setiap cawangan, supaya dasar stok boleh menyesuaikan diri dengan cita rasa tempatan. JUSCO mempunyai Fesyen POS dipasang di semua cawangannya pada tahun 1990 dan menunjukkan peningkatan yang ketara dalam kadar hasil perolehan dan keuntungan . Ia pesat memperluaskan liputan POS ke talian bukan fesyen.

Pada hari lahir ke-20 pada tahun 1989, kumpulan JUSCO telah menggunakan identiti korporat baru. Syarikat induk masih dipanggil JUSCO, dan superstore dimiliki secara langsung terus mengunakan nama itu; kumpulan secara kolektif dikenali sebagai Kumpulan AEON.

Pada 1980-an, kumpulan itu menjadi semakin tidak sabar-sabar untuk menyebarkan imej daripada tanggungjawab sosial "warga korporat" di peringkat global. The AEON Group 1% Club merupakan salah satu manifestasi kebimbangan ini. Ditubuhkan pada tahun 1989, Kelab yang dikumpul 1 peratus daripada keuntungan sebelum cukai sebanyak 31 syarikat ahli dan dana ini digunakan untuk menggalakkan aktiviti kebudayaan dan pertukaran. Pada tahun 1990, kelab ini dibiayai ekspedisi ke Jepun untuk sekumpulan "duta kecil" dari Malaysia. Pada tahun 1991, Takuya Okada - yang merupakan Pengerusi dan Ketua Pegawai Eksekutif, yang telah digantikan oleh Hidenori Futagi sebagai presiden pada tahun 1984 - melawat London pada masa Festival Jepun untuk mempromosikan skim yang sama seramai 30 orang pelajar-pelajar sekolah menengah UK.

Pada tahun 1991, kumpulan yang diwujudkan Yayasan Alam Sekitar untuk menaja penyelidikan akademik mengenai isu-isu pemuliharaan serta kerja-kerja praktikal seperti penanaman semula hutan di Thailand. Kakitangan Kumpulan juga digalakkan untuk menjalankan kerja-kerja alam sekitar dalam komuniti tempatan mereka melalui kempen "Bersih dan Hijau" .

Mendapat manfaat daripada Kelonggaran pada tahun 1990-an

Pada awal tahun 1990an, sektor runcit Jepun yang longgar, sebahagiannya sebagai tindak balas kepada tekanan Amerika Syarikat untuk mengurangkan halangan kemasukan yang dihadapi bakal peserta luar negara. Undang-undang seperti Undang-undang Skala Besar Runcit telah mula dilonggarkan di bawah Inisiatif Halangan Struktur. Sebagai akibat daripada liberalisasi, kumpulan AEON itu mungkin mempunyai mengekang bebas dalam membuka cawangan baru yang besar, serta mengembangkan aktiviti diskaun kedai itu.

Superstore, bagaimanapun, telah menjadi kurang penting kepada rancangan kumpulan itu, sejak penyelidikan dijumpai, menurut laporan syarikat 1991, bahawa "pengguna Jepun, dengan lebih banyak masa dan wang berbanding berbelanja untuk membeli-belah, sudah mula melihat superstore yang umum seperti tidak mencukupi. "Sebagai tindak balas, AEON ditubuhkan apa yang dipanggil "format runcit baru dengan sasaran khusus pengguna dan kategori produk," seperti pusat fesyen FORUS yang bertujuan pasaran belia.

AEON juga menjangkakan bahawa ia akan semakin menjadi pemaju pusat-pusat membeli-belah yang mengandungi pelbagai kedai-kedai runcit khusus di bawah satu bumbung. NOA pusat membeli-belah AEON adalah salah satu pusat terawal jenis ini. Pada tahun 1991, bahagian pembangunan utamanya, AEON Kosan Co., Ltd., terlibat dalam pembinaan pusat yang lain. Satu lagi syarikat pembangunan, Diamond City Co., Ltd., telah bermula sebagai usaha sama dengan Mitsubishi Corporation pada tahun penubuhannya JUSCO itu, ia juga dijangka menerima nafas baru kehidupan selepas pemansuhan itu. Sebagai peruncit, AEON telah retooling rantaian khusus dan restoran dengan mata ke arah penyertaan mereka dalam dijangka kompleks membeli-belah besar-besaran.

Calon-calon lain untuk dimasukkan ke dalam kompleks merangkumi pelbagai sangat luas AEON syarikat perkhidmatan. Nihon Credit Service Co., Ltd. telah ditubuhkan pada tahun 1981 untuk mengeluarkan kad kredit dan menyediakan perkhidmatan kewangan lain, termasuk mesin juruwang automatik, dan insurans. Pada tahun 1990, ia mula beroperasi di Hong Kong dan juga Jepun. AEON juga mempunyai biro perkahwinan, agensi pelancongan, perkhidmatan jahitan, dan satu siri sukan dan pusat rekreasi.

Ditemubual oleh Financial Times pada bulan Oktober 1991, pengerusi Takuya Okada berkata, "Sekarang syarikat peruncitan Jepun mempunyai peluang untuk berkembang dengan ketara kerana dasar-dasar kerajaan telah beralih dari menggalakkan pembuatan kepada aktiviti pengguna menggalakkan. Saya percaya bahawa perubahan dalam peruncitan di akhirat 20 hingga 30 tahun akan menjadi jauh lebih besar daripada orang-orang di antara 20 hingga 30 tahun yang lalu. "

AEON pada abad ke-21

Takuya Okada ramalkan, industri runcit Jepun tidak mengalami perubahan yang ketara, tetapi kuasa-kuasa perubahan tiba lebih awal daripada orang yang dijangkakan. Pada akhir tahun 1990-an, peruncit Jepun menghadapi tekanan kompetitif yang mereka tidak pernah menghadapi sebelum ini. Undang-undang yang menghalang peruncit asing daripada memasuki pasaran Jepun tidak lagi ditawarkan perlindungan seperti itu. Pesaing asing seperti Perancis yang berpangkalan di Carrefour dan berpangkalan di Wal-Mart Stores mula membina kehadiran di Jepun, menyampaikan peruncit Jepun dengan ancaman baru yang hebat. Ancaman ini telah dipenuhi oleh anak Okada itu, Motoya Okada, yang menggantikan bapanya sebagai presiden pada tahun 1997. Sambutan terhadap serangan pesaing asing adalah pengembangan agresif, pelan tindakan yang lebih muda Okada dilaksanakan dengan semangat.

Okada, yang memperoleh MBA di Babson College di Massachusetts, menggunakan strategi yang digunakan oleh bapanya, satu yang luar biasa dalam sektor runcit Jepun. Pada tahun 1997, Takuya Okada membeli sebuah syarikat pasar raya kewangan hampir mati bernama Yaohan, pembelian yang diimbangi kumpulan AEON 36 kedai-kedai. Pada masa itu, peruncit Jepun tidak diketahui untuk memperoleh gagal atau gagal syarikat, tetapi Motoya Okada diikuti membawa bapanya dan mula meningkatkan saiz syarikat melalui pembelian peruncit bermasalah. AEON, yang menjadi nama rasmi syarikat itu pada tahun 2001, disenaraikan sebagai peruncit keempat terbesar di Jepun pada akhir 1980-an. Pada tahun 2000, syarikat itu telah meningkat kepada nombor dua kedudukan dalam industri. Pada Disember 2003, setelah memperolehi kewangan ailing Mycal Ltd, sebuah gabungan yang memberikan AEON sejumlah 1,053 kedai-kedai pasar raya, syarikat itu menjadi peruncit terbesar di Jepun, lulus Ito-Yokado Co dalam kedudukan jualan.

Melalui pelbagai pengambilalihan dan pengembangan dalaman, kemajuan AEON dari kedudukan nombor empat hingga penguasaan pasaran telah dicapai. Walau bagaimanapun, cita-cita Motoya Okada itu tidak berakhir di situ. Pemimpin AEON bertujuan untuk menjadikan syarikat satu daripada sepuluh kebimbangan runcit terbesar di dunia menjelang 2010, satu objektif yang dijanjikan membunuh pengambilalihan, penggabungan, dan perkongsian usaha sama pada tahun-tahun akan datang. Pada awal abad ke-21, AEON terdiri koleksi syarikat-syarikat yang bersama-sama mewakili kekuatan kewangan yang besar. Pada masa akan datang, syarikat itu muncul mungkin memperamatkan kedudukan besar-besaran dan pangkat sebagai salah satu daripada peruncit terkemuka di dunia.

Logo ÆON dahulu dan kini sunting

Pelaburan luar negara sunting

  Malaysia sunting

 
AEON CO.(M) BHD

Pada tahun 1984 Jaya Jusco Stores Sdn.Bhd ditubuhkan dan 1985, gedung JUSCO yang sulung di luar negara dibuka di Plaza Dayabumi, Kuala Lumpur, Malaysia[5][6], sebagai usahasama dengan Cold Storage (Malaysia) dan tiga syarikat tempatan yang lain. Inilah kali pertama adanya syarikat Jepun yang menyertai usahasama yang penting dalam industri peruncitan Malaysia. JUSCO mengambil alih segala kawalan operasi rangkaiannya pada tahun 1988.

 
AEON Taman Maluri telah dibuka pada 30 Oktober 1989

Yang tertua (walaupun bukan yang pertama) Stor JUSCO di Malaysia adalah JUSCO Taman Maluri di Cheras, Kuala Lumpur. Ia dibuka pada 30 Oktober 1989.

 
Pusat Membeli-Belah AEON Bukit Tinggi di Bandar Bukit Tinggi Klang, stor AEON yang terbesar di rantau Asia Tenggara.

Pusat Membeli-Belah AEON Bukit Tinggi di Bandar Bukit Tinggi, Klang , Selangor, Malaysia adalah gedung JUSCO terbesar di Malaysia dan Asia Tenggara. Kompleks tersebut berkeluasan lebih kurang Templat:Menukar dan dilengkapi 5,000 medan tempat letak kereta. Pusat membeli-belah AEON terbaru di Malaysia adalah AEON Ipoh Station 18, terletak di Ipoh, Perak.

JUSCO di Malaysia dikenali sebagai antara rangkaian peruncit barangan am pertama yang memperkenalkan beg bioplastik yang diperbuat daripada ubi kentang manis.

Pada bulan Mac 2012, semua ragkaian kedai JUSCO dan pusat-pusat membeli-belah di Malaysia dijenamakan semula ke Stor AEON Retail berikutan ketetapan penjenamaan semula oleh pihak pengurusan tertinggi AEON di Jepun.

 
AEON BIG (M) Sdn Bhd

Pada 1 November 2012 ÆON Co.,Ltd telah mengambil alih operasi Carrefour Malaysia.Kini Carrefour Malaysia atau lebih di kenali sebagai AEON BiG sedang menjalani penjenamaan semula di bawah pengurusan baru.AEON BiG menguruskan dan mengendalikan 28 stor yang terdiri daripada pasar raya besar dan pasar raya hypermarket di Malaysia.Setelah pengambilalihan,AEON Co.,Ltd telah menubuhkan AEON ASEAN di Ibupejabat AEON BiG iaitu di Subang Jaya.Hanya Malaysia sahaja ada dua Ibupejabat AEON,satu di Subang Jaya dan satu lagi AEON Malaysia menguruskan stor sendiri di Taman Maluri.AEON BiG dan AEON Malaysia berbeza konsep syarikat.

  Hong Kong sunting

Hong Kong JUSCO adalah syarikat subsidiari oleh AEON Hong Kong Company.[7] Ia ditubuhkan pada bulan November, 1987. (Telah Dinamakan JUSCO Department Store Sdn Bhd). JUSCO pertama di Hong Kong telah ditubuhkan pada bulan Disember, 1987 di Kornhill, dan disenaraikan dalam Bursa Hong Kong dan penjelasan Terhad. Bilangan adalah 984. Hong Kong JUSCO terutamanya menguruskan tentang pusat membeli-belah dan lain-lain kedai-kedai runcit seperti pasar raya, kedai diskaun, tempat rumah, kedai dan gedung. Dari akhir tahun 2006,syarikat AEON sepenuhnya meninggalkan nama Cina dan hanya menggunakan nama Inggeris "JUSCO". Mereka menawarkan murah dan menyempurnakan keperluan harian kepada pelanggan. Barang-barang makanan, pakaian, barangan rumah dan peralatan elektrik. AEON kedai bertujuan untuk pembangunan Hong Kong, mereka berusaha untuk menyediakan barang-barang yang bernilai untuk wang kepada pelanggan tempatan. Sekarang, terdapat tujuh JUSCO di Hong Kong, 20 cawangan JUSCO living Plaza, 4 cawangan Bento Express, 5 cawangan pasar raya JUSCO dan hanya satu cawangan AEON MaxValu Prime.

  Taiwan sunting

Taiwan JUSCO subsidiari Taiwan AEON Stores Co, Ltd. JUSCO Taiwan pertama berada di Windance di Hsinchu City. Ia telah beroperasi pada tahun 2003. JUSCO kedua telah dikendalikan pada Disember, 2005 di pusat bandar Taipei global baru.

  China sunting

Di China, JUSCO menggunakan AEON dan JUSCO untuk namanya. Dari tahun 1996, AEON Co, Ltd mencipta banyak pusat membeli-belah bernama JUSCO. Di Shanghai, sebelum ini terdapat JUSCO , tetapi ia menjual kewangan akhirnya kerana pengurusan yang lemah. Di Guangdong, Guangdong JUSCO Co, Ltd digunakan nama "JUSCO" untuk mengendalikan JUSCO pertama di tahun 1996. Kini, terdapat kedai-kedai 13 di Guangdong. Jika tidak, AEON juga dikendalikan pusat membeli-belah yang besar di Beijing dan Shunde. Ia juga merancang untuk memperluaskan ke Utara China.

  Vietnam sunting

AEON Vietnam Co., Ltd ditubuhkan pada tahun 2011 dengan ibu pejabat yang terletak di Tingkat 10, Menara REE, No 9 Jalan Doan Van Bo , Daerah 4, Ho Chi Minh City.

Bilangan pekerja adalah hampir 80 orang pada masa ini, khususnya dalam perniagaan runcit dan pembangunan pusat membeli-belah. Membina asasfalsafah Pertama yang kukuh iaitu - Pelanggan , Aeon komited untuk prinsip-prinsip asas; mengejar keamanan, menghormati manusia dan menyumbang kepada masyarakat tempatan - dengan titik pelanggan pandangan sebagai terasnya. Untuk menyumbang kepada keamanan dan kemakmuran di Asia, Aeon telah berusaha untuk meneroka dan mengembangkan perniagaan di lebih 12 buah negara, memberi tumpuan kepada Asia Timur. Di samping itu kepada pembangunan perniagaan, Aeon telah melaksanakan aktiviti-aktiviti sosial dan perlindungan alam sekitar melalui pelbagai inisiatif termasuk projek penanaman pokok di Hue, sekolah projek sokongan pembinaan, program biasiswa, dan pembangunan sumber manusia bagi penduduk tempatan. Dengan pelan pelaburan jangka panjang di Vietnam, bermula dengan pembukaan pusat membeli-belah yang pertama di Celadon City, Daerah Tan Phu pada awal tahun 2014 nanti, dan mencapai jumlah 20 pusat membeli-belah pada tahun 2020.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b "Aeon 2011 Group Profile." Æon. Retrieved on September 15, 2011. "Head Office: 1-5-1 Nakase, Mihama-ku, Chiba-shi, Chiba 261-8515, Japan"
  2. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-11-03. Dicapai pada 2012-12-16.
  3. ^ http://biz.thestar.com.my/news/story.asp?file=/2012/11/2/business/12262472&sec=business
  4. ^ http://biz.thestar.com.my/news/story.asp?file=/2012/11/3/business/12261834&sec=business
  5. ^ December 2004 - AEON Magazine - Volume 13
  6. ^ AEON Co Ltd History
  7. ^ AEON wikipedia (Chinese version)

Pautan luar sunting