École du Louvre adalah sebuah institusi pengajian tinggi dan Grande École Perancis terletak di Aile de Flore Musée du Louvre di Paris, Perancis. Ia didedikasikan pada pengajian arkeologi, sejarah seni, antropologi and epigrafi.

École du Louvre
Logo Ecole du Louvre Pintu Ecole du Louvre
JenisAwam
Ditubuhkan pada1882
DekanPhilippe Durey
Siswazah1200
Ijazah/Sarjana400
Lokasi,
Laman sesawangwww.ecoledulouvre.fr

Kemasukan berasaskan pada peperiksaan kemasukan bersaing selepas sekolah menengah (lycée), walaupun calon juga dapat memohon masuk selepas dua atau tiga tahun pengajian universiti dalam mata pelajaran sejarah, klasik, sastera, geografi, falsafah dan seni[1]. Sekolah ini menyediakan program ijazah, ijazah sarjana tinggi/sarjana dan program kedoktoran selain juga kelas persediaan untuk peperiksaan kemasukan perkhidmatan awam[2].

Sejarah sunting

École du Louvre telah ditubuhkan pada 1882 dengan misi untuk "extract dari kutipan ilmu yang mereka mengandungi, dan untuk melatih kurator, missionaries and excavators". Sekolah ini telah terdahulunya didedikasikan pada Arkeologi, tetapi tidak lama kemudian berkembang ke disiplin berkaitan, seperti Sejarah Seni, Antropologi atau Bahasa Kuno[1].

Sekolah ini telah ditubuhkan dengan konteks perkembangan pendidikan lebih tinggi di Eropah, dan di Perancis khususnya, yang dicerminkan dengan memberikan syarahan ke orang ramai dengan tambahan untuk memberikan pendidikan pada para pelajar. Syarahan dan persidangan awam ditujukan pada "pengaudit" bayar biaya, dan sekolah musim panas, meneruskan tradisi yang mana sekolah diasaskan.

Institusi berprestij lain ditubuhkan sewaktu tempoh sama di Perancis, seperti Institut d'études politiques de Paris (Sciences-Po) atau [[-École des Hautes Études Commerciales (HEC).

Pada 1920, sekolah menubuhkan Sejarah Seni Umum (digelarkan HGA), yang menjadi asa untuk curriculum. Kursus ini akan membangun ke dalam acara siswazah kini pada tahun-tahun yang berikut.

Pada 1927, sekolah ini diinovasikan dengan mencipta kerusi muziulogi, yang pertama kali semacam ini di dunia.

Pada 1998, berikutnya pembangunan Grand Louvre, sekolah berpindah ke lokasi kininya di Aile de Flore, sayap menghadap sungai muzium.

École nationale supérieure des Beaux-Arts atau Ecole Boulle juga adalah institusi-institusi seni terkenal di Perancis.

Pengajaran sunting

Pada 2006, École du Louvre patuh dengan proses Bologna dan memberikan sarjana siswazah selepas tiga tahun (Premier Cycle), sarjana tinggi selepas dua tahun (Deuxième cycle) dan sarjana kajian dalam tempoh tiga tahun (Troisième Cycle). Ia juga memberikan kelas persediaan untuk sesetengah peperiksaan khidmat sivil dan juga persidangan untuk orang ramai yang lebih besar. Semua sekali, ada lebih kurang 700 para kakitangan mengajar.

École du Louvre adalah unik di mana pemilihan tidak terhad dengan peperiksaan bersaing permulaan untuk masuk acara siswazah. Adanya suatu proses pemilihan secara tinggi di antara tahun pertama dan kedua, akibatnya yang mana para pelajar tidak berterusan untuk menyelesai sarjana yang mana suatu kejelasan ketanggapan pemilihan Perancis terhadap kemahiran dalam pendidikan lebih tinggi.

Kitaran perdana sunting

Pelajar belum siswazah, digelarkan EdLien, mengikut kursus core digelarkan HGA (Sejarah Seni Umum mempelajari pelbagai zaman dan bidang). Syarahan dipegang dalam sebuah amfiteater, dan tuisyen dipegang dalam pelbagai muzium memberikan pengalaman "pada tangan" dengan bahan.

Tahun pertama didedikasikan pada Arkeologi, dengan suatu emfasis pada Prasejarah, Klasik dan Arkeologi Timur.

Tahun kedua berfokus pada Sejarah Seni dan Arkeologi dunia bukan-Barat, dan juga kajian Zaman Pertengahan dan Zaman Pembaharuan.

Tahun terakhir berfokus pada Sejarah Seni pada zaman moden, dan Seni Afrika dan Oceania termasuk Antropologi.

Tambahan pada kursus teras, dalam tahun pertama para pelajar memilih bidang keistimewaan mempelajari untuk tempoh sarjana, digelarkan cours organiques atau spé. Kini 31 keistimewaan (atau cours organiques) wujud seperti seni lukis, lukisan, seni pahat, seni ukiran, perabot, reka bentuk berindustri, pawagam, fesyen, fotografi dicipta dalam pelbagai bidang dari seluruh dunia di Eropah, Afrika, Amerika, Oceania atau Timur Tengah dan Jauh. Pelajar juga mengambil kursus Epigrafi, Numismatik atau Bahasa Moden.

Kitaran Deuxième sunting

 
Aile de Flore, muka hadapan Ecole du Louvre.

Acara sarjana tinggi terdiri dari dua tahun. Sewaktu tahun pertama, para pelajar mempelajari muziulogi dan kaedah penyelidikan. Di penghujungnya tahun kedua, para pelajar menyerahkan tesis sarjana tinggi menyorotkan penyelidikan dan pengalaman kerja.

Kitaran Troisième sunting

Walaupun acara penyelidikan bukanlah secara rasmi acara kedoktoran, daripada itu mengirimkan diplome de recherche approfondie, para pelajar menggunakan masa tiga tahun atau lebih melakukan penyelidikan akademi memanjang di bawah arahan penyelia dari École du Louvre.

Perkongsian akademi sunting

École du Louvre mempunyai perjanjian pertukaran ilmu dengan Universiti Montréal di Québec, Istituto Veneto di Scienze, Lettere ed Arti di Venezia, Itali dan Universiti Heidelberg di Jerman.

Perpustakaan dan terbitan sunting

École du Louvre memiliki salah satu kutipan Sejarah Seni dan Arkeologi, yang dibuat diadakan pada para ahli akademi dan pelajar.

École du Louvre secara sering menerbit buku, panduan dan kajian akademi, sering bergabung dengan sebuah rumah terbitan secara luaran.

Rujukan sunting

  1. ^ a b "Ecole du Louvre : enseignement, recherche et publications en histoire de l'art". 2004-11-15. Dicapai pada 2008-04-06.
  2. ^ "Ministère de la culture et de la communication : Direction des musées de France, Administration centrale - Etablissements publics et statuts particuliers". 2002-10-03. Dicapai pada 2008-04-06.

Pautan luar sunting