Milenium: milenium pertama SM
Abad:
Dekad:
Tahun:


Peristiwa sunting

Mengikut tempat sunting

Yunani sunting

Empayar Parsi sunting

  • Sidon, pusat pemberontakan terhadap Parsi, meminta bantuan daripada Tyre, kota kembarnya, dan Mesir, tetapi tidak berjaya mendapat banyak bantuan.
  • Idrieus, anak lelaki kedua Hecatomnus, mewarisi takhta Caria pada kemangkatan Artemisia, balu abangnya, Mausolus. Tidak lama selepas naik takhta dan atas permintaan Raja Artaxerxes III dari Parsi, Idrieus melengkapi sebuah armada yang terdiri daripada 40 buah kapal trirem dan mengumpulkan sebuah angkatan tentera yang terdiri daripada 8,000 orang askar upahan untuk bertempur dengan tentera Cyprus di bawah Phocion, jeneral Athens.

Republik Rom sunting

  • Tentera Gaul yang sekali lagi mengancam Rom ditewaskan dengan muktamad oleh gabungan tentera Rom dan sekutu-sekutunya.

Mengikut topik sunting

Sains sunting

  • Aristotle mengemukakan alasan untuk sebuah Bumi sfera dengan menggunakan gerhana qamari dan pencerapan-pencerapan yang lain. Beliau juga membincangkan pentaakulan logik dalam karyanya, Organon.
  • Plato mencadangkan sebuah model geopusat alam semesta, dengan bintang-bintang berputar pada sebuah sfera cakerawala yang tetap.

Seni sunting

Kelahiran sunting

Kematian sunting