Milenium: milenium pertama SM
Abad:
Dekad:
Tahun:


Peristiwa sunting

Mengikut tempat sunting

Empayar Parsi sunting

  • Raja Darius II dari Parsi memutuskan untuk meneruskan peperangan terhadap Athens dan memberi bantuan kepada Sparta. Isterinya, Parysatis, memujuknya supaya melantik Cyrus, puteranya yang lebih muda, sebagai satrap (gabenor) Lydia, Phrygia, dan Cappadocia, serta sebagai panglima agung kepada angkatan tentera Achaemenid di Asia Minor untuk menggantikan Tissaphernes.
  • Pengaruh Tissaphernes dihadkan kepada kesatrapan (kegabenoran) Caria. Darius II juga memberi Cyrus wang untuk mencipta semula armada Sparta dan menghantarnya ke Sardis dengan arahan untuk menambahkan bantuan Parsi kepada Sparta. Cyrus mula mengumpulkan seangkatan askar upahan (termasuk Yunani) untuk tujuan sendiri.

Yunani sunting

  • Alcibiades masuk Athens dengan kemenangan selepas ketakhadiran selama 7 tahun. Beliau mengetuai sebuah perarakan agama dari Athens ke Eleusis dan dengan itu, menebus perbuatan-perbuatannya yang tidak beriman pada tahun 415 SM ketika beliau ditangkap untuk mencabuli kawasan Misteri-misteri Suci. Alcibiades dilantik sebagai Panglima Agung dengan kuasa autokratik dan bertolak ke Samos untuk menyertai semula armadanya.
  • Lysander, laksamana Sparta, tiba di Ephesus pada musim luruh dan membina sebuah armada yang agung dengan bantuan daripada Cyrus, satrap (gabenor) Parsi yang baru.
  • Dalam perhimpunan seluruh Yunani di Olympia, ahli falsafah Gorgias bersuara menentang perikatan Sparta dengan Parsi.

Mengikut topik sunting

Kesusasteraan sunting

Kelahiran sunting

Kematian sunting