Milenium: milenium pertama SM
Abad:
Dekad:
Tahun:


Peristiwa sunting

Mengikut tempat sunting

Yunani sunting

  • Cleon, ketua Athens, dan Demosthenes, jeneralnya, mencergaskan semula angkatan-angkatan tentera darat dan tentera laut kota itu walaupun ditentangi oleh Nicias, seorang askar serta pedagang yang kaya, dan penyokong-penyokongnya.
  • Demosthenes tidak berjaya mengepung tanah jajahan Corinth di Leukas dan oleh itu, tidak berani kembali ke Athens kerana takut dihukum mati. Bagaimanapun, apabila Ambracia kemudian menyerang Acarnania pada tahun itu, tentera Acarnania meminta bantuan daripada Demosthenes yang meronda di pantai Laut Ionia dengan 20 buah kapal Athens. Demosthenes tiba di pangkalan tentera laut Athens di Naupactus yang terletak di Teluk Corinth, dan menawannya sempat untuk mempertahankannya daripada sebuah angkatan tentera Sparta yang besar dari Delphi di bawah Eurylochus yang telah datang untuk membantu Ambracia. Demosthenes menewaskan tentera Sparta, dan Eurylochus dibunuh dalam Pertempuran Olpae. Acarnania dan Ambracia kemudian memeterai sebuah perjanjian perdamaian.
  • Tentera Athens di bawah Nicias, Hipponicus, dan Eurymedon menewaskan gabungan tentera Tanagra dan Thebes dalam Pertempuran Tanagra.

Kelahiran sunting

Kematian sunting