Milenium: milenium pertama SM
Abad:
Dekad:
Tahun:


Peristiwa sunting

Mengikut tempat sunting

Empayar Parsi sunting

  • Mesir memberontak terhadap pemerintahan Parsi. Inaros, ketua Mesir, meminta bantuan daripada Athens yang rela memberikannya kerana Athens merancang untuk berdagang dan menjajah Mesir. Seangkatan tentera laut yang terdiri daripada 200 buah kapal trirem Athens yang sedang berkempen di Cyprus diperintah dengan segera untuk membantu Mesir.
  • Achaemenes, satrap (gabenor) Parsi di Mesir, ditewaskan dan dibunuh oleh tentera Mesir dalam pertempuran di Papremis pada tebing Sungai Nil.
  • Pembinaan kompleks istiadat di Apadana (balai menghadap) untuk Darius dan Xerxes I di Persepolis disiapkan.

Yunani sunting

  • Perang Peloponnesus Pertama tercetus antara Liga Delos (diketuai oleh Athens) dengan perikatan Peloponnesus (diketuai oleh Sparta), akibat sebahagian oleh perikatan Athens dengan Megara dan Argos, serta reaksi Sparta yang menyusul. Athens telah membina tembok-tembok panjang di pelabuhan Nisaea untuk Megara, dan mengabikatan permusuhan Corinth, pesaing lama Megara.
  • Argos memberontak terhadap Sparta, dan Athens membantu Argos serta Thessaly. Angkatan tentera yang kecil yang dihantar oleh Sparta untuk mematahkan pemberontakan di Argos ditewaskan oleh angkatan bersama Athens dan Argos di Oenoe.

Republik Rom sunting

Sicily sunting

  • Ducetius, ketua keyunanian Siculi (kaum kuno Sicily) mengambil kesempatan yang diberikan oleh keadaan tidak keruan yang menyusuli kejatuhan pemerintahan penzalim di Syracuse dan negeri-negeri Sicily yang lain. Dengan bantuan daripada pihak demokrasi Syracuse, beliau mengusir kolonis-kolonis bekas penzalim Hieron dari Catana dan mengembalikannya kepada penduduk-penduduk asalnya.

Mengikut topik sunting

Seni sunting

Kelahiran sunting

Kematian sunting