AKB0048 (dibaca "AKB zero-zero-forty-eight"), kadang-kadang ditulis dengan gaya seperti AKB∞48, merupakan satu siri televisyen anime Jepun berasaskan kumpulan gadis idola Jepun AKB48.[1] Anime dihasilkan oleh Satelight, dengan Shoji Kawamori sebagai ketua pengarah dan penulis. Musim pertama bersiaran di antara 29 April hingga 22 Julai 2012[2] manakala musim kedua bersiaran di antara 5 Januari dan 30 Mac 2013.

AKB0048
GenreIdola Jepun
Siri televisyen anime
AKB0048 First Stage
PengarahShōji Kawamori, Yoshimasa Hiraike
PenerbitToshimichi Ōtsuki (eksekutif), Akimoto Yasushi
Skrip/PenulisShōji Kawamori, Mari Okada
StudioSatelight
Penyiaran AsalJAITS
TBC, IBC (JNN)
TVQ (TXN)
HTB (ANN)
FTB (FNN/FNS)
HTV (NNN/NNS)
BS11
NOTTV one
Tarikh tayangan29 April 201222 Julai 2012
Episod13 (Senarai episod)
Siri televisyen anime
AKB0048 Next Stage
PengarahShōji Kawamori, Yoshimasa Hiraike
PenerbitToshimichi Ōtsuki (eksekutif), Akimoto Yasushi
Skrip/PenulisShōji Kawamori, Mari Okada
StudioSatelight
Dilesenkan olehHanabee (AUS)
Sentai Filmworks (NA)
Penyiaran Asaltvk
HTB
TBC
FTB
Tochigi TV
GTV
TV Saitama
Chiba TV
Tokyo MX
Mie TV
Sun TV
KBS
Hiroshima TV
TVQ Kyushu
NOTTV one
Tarikh tayangan5 Januari 201330 Mac 2013
Episod13 (Senarai episod)
Portal Anime dan Manga

Latar belakang sunting

Pada awal abad ke-21, perang antara planet berlaku. Ekosistem bumi telah rosak teruk, dan ramai manusia terpaksa melarikan diri daripada planet tersebut, oleh itulah bermulanya sejarah baru bermula dengan Kalendar bintang bermula dengan tahun 0000. Dalam beberapa planet masyarakat baru ini yang dipimpin oleh kerajaan totalitarian, Pertubuhan Perdagangan Bima Sakti Dalam (Deep Galactic Trade Organization [DGTO]), benda yang "mengganggu hati" seperti muzik dan seni telah diharamkan. 48 tahun kemudian, kumpulan idola legenda AKB48 dibangkitkan semula oleh para gadis yang membawa nama dan semangat ahli asal sebagai kumpulan antara planet bernama AKB0048. Sejak kerajaan melihat kewujudan kumpulan idola sebagai haram, kumpulan idola tersebut tidak dapat menganjurkan konsert secra rasmi. AKB0048 juga mengubah konsep mereka daripada "idola yang boleh anda temui" kepada "idola yang pergi menemui peminat". Sesetengah orang menganggap mereka sebagai wira dan dilabel sebagai pengganas oleh orang lain, mereka mesti menggunakan senjata untuk membawa muzik mereka kepada peminat mereka di mana sahaja mereka berada. Cerita ini mengikuti sekumpulan pemudi berlatih untuk menjadi generasi AKB0048 yang seterusnya .

First stage sunting

Empat tahun sebelum mulanya cerita, semasa melawat Lancastar bersama bapanya, Chieri Sono menjemput Nagisa Motomiya, Orine Aida dan Yuuka Ichijo untuk menyaksikan persembahan bahaya AKB0048 di tapak lombong planet tersebut ketika melawan askar DES dan hal ini menarik perhatian mereka dan memberikan mereka ilham untuk menyertai kumpulan idola tersebut. Empat tahun kemudian, Tahun 0048 Kalendar Bintang, Nagisa, Orine dan Yuuka lulus dalam uji bakat pusingan pertama kumpulan idola tersebut dan memulakan perjalanan mereka ke Akibastar, tanah air AKB0048 walaupun Nagisa ditentang bapanya untuk menyertai kumpulan idola tersebut.

Next stage sunting

Pada tahun di mana ahli kenkyuusei ke-77 menyertai AKB0048, Deep Galactic Trade Organization [DGTO] (Kesatuan Bima Sakti Raya), sebuah kerajaan totalitarian dan Destroy Entertainment Soldier [DES] (Angkatan Tentera Pemusnah Hiburan), askar milik kerajaan tersebut telah menambah serangan mereka terhadap aktiviti hiburan. AKB0048 bertindak balas akan isu ini dengan membawakan semula Pilihan Raya Senbatsu dan posisi Center Nova. Ahli-ahli kenkyuusei sekarang bersaing secara langsung dengan para pengganti tetap. Apabila AKB0048 membawakan semula polisi yang sudah lama tidak ada, iaitu sejak kehilangan Acchan, satu pihak musuh yang lebih kuat sedang bergerak di belakang tabir dalam senyap.[3]

Senarai watak-watak sunting

Jalan Cerita berfokus pada sekumpulan gadis Pelatih (研究生?, kenkyūsei) AKB0048. Untuk pengisian suara bahasa Jepun, mereka disuarakan oleh ahli sebenar AKB48 dan kumpulan-kumpulan kembarnya, dan dikumpulkan sebagai NO NAME untuk menyanyi lagu tema pembukaan dan penutupan. Ahli Penerus adalah ahli veteran yang dijudulkan sempena ahli kumpulan AKB48 asal, namun watak-watak tersebut Pengisi Suara berprofesional. Watak-watak lain juga disuarakan oleh Pengisi Suara berprofesional. Berbeza dengan alih suara bahasa Jepun, dalam alih suara bahasa Inggeris mereka semua disuarakan oleh Pengisi Suara berprofesional. .

Watak Utama sunting

Nagisa Motomiya (Jepun: 本宮 凪沙, Hepburn: Motomiya Nagisa)
Disuarakan oleh: Karen Iwata (Bahasa Jepun), Luci Christian[4] (Bahasa Inggeris)
Gadis berusia tiga belas tahun tidak betapa menunjukkan keyakinan, tetapi bercita-cita menjadi idola AKB0048 benar bersama rakan-rakannya. Dia memakai reben diberikan oleh ibunya yang menyokong cadangannya menyertai uji bakat AKB walaupun tidak dipersetujui bapanya yang bekerja dengan aktiviti pengharaman hiburan kerajaan. Pada asalnya, Nagisa prihatin terhadap sifat-sifat penuh saingan AKB, tetapi selepas pilihan raya Senbatsu, dia melihat betapa berahinya semua orang terhadap kumpulan tersebut, Nagisa mengistiharkan Chieri sebagai pesaingnya dan bersumpah untuk menerima cabarannya.[5] Seperti Yūko Ōshima, Nagisa bercita-cita menjadi Center Nova.[6] Selepas kehilangan Yūko, Nagisa mengesahkan keinginannya menjadi Center Nova, kali ini untuk membawa Yūko balik dari dunia lain.[7] Pada episod terakhir Next Stage, dia telah diberi gelaran Atsuko Maeda ke-14 (Jepun: 14代目 前田 敦子, Hepburn: 14 daime Maeda Atsuko).[8]
Chieri Sono (Jepun: 園 智恵理, Hepburn: Sono Chieri)
Disuarakan oleh: Mayu Watanabe (Bahasa Jepun), Emily Neves[4] (Bahasa Inggeris)
Anak perempuan kepada CEO korporat yang memperkenalkan Nagisa dan rakan-rakannya kepada AKB semasa mereka berusia muda, dan selepas empat tahun dia melarikan diri daripada bapanya untuk uji bakat menyertai AKB. Pada Asalnya, Chieri bersifat dingin dan tegas, tetapi menjadi mesra dan berkawan akhirnya. dia sangat berdedikasi dan berahi terhadap AKB, dan tidak pernah kisah meletakkan dirinya dalam keadaan bahaya demi rakan-rakannya.[9][10] Chieri merupakan pelatih pertama diiringi Kirara, sejenis hidupan kecil yang terang-benderang semasa mengesan kemunculan sinaran idola, walau pada julung kalinya ia benderang semasa Nagisa bersamanya, membuat Chieri berasa dirinya lebih rendah kedudukannya daripada Nagisa sehingga kirara benderang untuknya pada episod akhir musim pertama. Yūko Ōshima menampakkan Chieri pesaingnya untuk kedudukan Center Nova,[11][12] dan selepas Pilihan Raya Senbatsu Baru di mana Chieri menduduki tempat ke-6, Nagisa juga menganggap dia sebagai pesaingnya.[5] Dia diberi jolokan Cherry oleh peminatnya, dan Haruna Kojima mulai memanggilnya begitu juga. Pada episod akhir siri anime, Chieri menjadi Center Nova baru.[8]
Orine Aida (Jepun: 藍田 織音, Hepburn: Aida Orine)
Disuarakan oleh: Sayaka Nakaya (Bahasa Jepun), Brittney Karbowski[4] (Bahasa Inggeris)
Salah satu rakan Nagisa yang kehilangan ibu bapanya pada usia yang muda, dan pernah bekerja di sebuah kilang untuk mencari rezeki sebelum menyertai AKB0048 bersama sahabat-handainya. Dia gemar memperbaiki bahagian-bahagian mesin dron, tetapi hairannya dia memiliki sifat tenang. Dia ingin mewarisi Sashiko, bekas ahli AKB.
Yuuka Ichijou (Jepun: 一条 友歌, Hepburn: Ichijō Yūka)
Disuarakan oleh: Amina Sato (Bahasa Jepun), Monica Rial[4] (Bahasa Inggeris)
Gadis berusia empat belas tahun berambut ikatan ekor kuda kembar yang merupakan pemikir dan mampu menyelesaikan masalah, kadang-kala dia bersifat tidak penyabar. Walau bagaimanapun, dia seorang yang setiakawan, dan sentiasa melindungi rakan-rakannya. Dia satu-satunya ahli AKB0048 yang mempunyai teman sejati.
Suzuko Kanzaki (Jepun: 神埼 鈴子, Hepburn: Kanzaki Suzuko)
Disuarakan oleh: Sawako Hata (Bahasa Jepun), Caitlynn French (Bahasa Inggeris)
Gadis berusia empat belas tahun yang memakai cermin mata dan berpengetahuan luas tentang sejarah AKB0048. Sonata selalu memanggilnya "Linda", kerana 鈴 (Suzu) boleh juga disebut sebagai "Rin," dan sebutan L and R tidak dpat dibezakan dalam bahasa Jepun.[13] Dia berminat untuk belajar tentang pegawai pengarah misteri AKB, Sensei Sensei. Dia penyokong Sonata's dan memanggilnya "Sonati". Rela daripada menjadi seorang pewaris, Suzuko ingin menjadi penyokong AKB0048's seperti Tsubasa.
Sonata Shinonome (Jepun: 東雲 楚方, Hepburn: Shinonome Sonata)
Disuarakan oleh: Kumi Yagami (Bahasa Jepun), Juliet Simmons[4] (Bahasa Inggeris)
Gadis berusia sepuluh tahun yang gagal dalam pusingan pertama AKB dan menjadi penumpang bersembunyi sebuah kapal menuju Akibastar untuk pusingan kedua. Dia amat menyokong kakak sulungnya, Kanata. Dia mempunyai sifat merujuk dirinya dalam Kata Ganti Nama Ketiga.[14] Sonata memanggil Makoto si Rungut kerana bersifat bimbang dan negatif. Dia ingin mewarisi Lovetan yang berdasarkan ahli AKB48 Aika Ota. Masuk musim kedua Next Stage, Sonata berusia sebelas tahun.[15]
Makoto Yokomizo (Jepun: 横溝 真琴, Hepburn: Yokomizo Makoto)
Disuarakan oleh: Mao Mita (Bahasa Jepun), Molly Searcy[4] (Bahasa Inggeris)
Gadis 16 tahun yang bersifat penakut dan mudah ditakutkan, dia selalu bimbang dan berfikiran negatif. Oleh sebab itu, Sonata menimangkannya Si Rungut ("Grumbly") ("Buddha" untuk suara Inggeris). Walau bgaimanapun, bila diperlukan untuk menjalankan misi bawah tanah, dia tidak menyerah kalah dan menjadi berani dan mendapat kiraranya sendiri. Sonata telah menukarkan nama timangnya dari "Grumbly" ke "Grumblator" ("Buddha" untuk suara Inggeris).
Kanata Shinonome (Jepun: 東雲 彼方, Hepburn: Shinonome Kanata)
Disuarakan oleh: Haruka Ishida (Bahasa Jepun), Genevieve Simmons (Bahasa Inggeris)
Kakak sulung Sonata yang berusia lima belas tahun dan bersifat tidak sentimental. Dia merupakan sebahagian daripada pelatih generasi ke-75, yang belum menjadi ahli pewaris. Dia menyertai AKB0048 untuk membalas dendam terhadap DES yang membunuh bapanya, akan tetapi di but episod ke-5, telah diketahui bahawa Kanata bukan sahaja mahu balas dendam, bahkan tujuannya menjadi sebahagian 00 adalah untuk menjadi ahli pewaris. Dia berahi menyokong Minami Takahashi dan dipercayai bahawa dia asalnya hendak mewarisi Minami, akan tetapi telah dihalang berbuat demikian kerana Minami tetap mahu kekal sebagai ahli AKB.
Mimori Kishida (Jepun: 岸田 美森, Hepburn: Kishida Mimori)
Disuarakan oleh: Sumire Sato (Bahasa Jepun), Carli Mosier (Bahasa Inggeris)
Megumi Wanibuchi (Jepun: 鰐淵 恵, Hepburn: Wanibuchi Megumi)
Disuarakan oleh: Momoka Kinoshita (Bahasa Jepun), Meaghan Avocato (Bahasa Inggeris)

Anggota Penerus sunting

Yūko Ōshima the 9th (Jepun: 9代目 大島優子, Hepburn: 9 daime Ōshima Yūko) /Yūko (Jepun: ゆうこ)
Disuarakan oleh: Akemi Kanda[16] (Bahasa Jepun), Tiffany Terrell[4] (Bahasa Inggeris)
Minami Takahashi the 5th (Jepun: 5代目 高橋 みなみ, Hepburn: 5 daime Takahashi Minami) /Takamina (Jepun: たかみな)
Disuarakan oleh: Ryoko Shiraishi (Bahasa Jepun), Cynthia Martinez[4] (Bahasa Inggeris)
Sayaka Akimoto the 10th (Jepun: 10代目 秋元 才加, Hepburn: 10 daime Akimoto Sayaka) /Sayaka (Jepun: さやか)
Disuarakan oleh: Ayako Kawasumi (Bahasa Jepun), Beth Lazarou[4] (Bahasa Inggeris)
Tomomi Itano the 11th (Jepun: 11代目 板野 友美, Hepburn: 11 daime Itano Tomomi) /Tomochin (Jepun: ともちん)
Disuarakan oleh: Kana Ueda (Bahasa Jepun), Allison Sumrall[4] (Bahasa Inggeris)
Yuki Kashiwagi the 6th (Jepun: 6代目 柏木 由紀, Hepburn: 6 daime Kashiwagi Yuki) /Yukirin (Jepun: ゆきりん)
Disuarakan oleh: Yui Horie (Bahasa Jepun), Margaret McDonald (Bahasa Inggeris)
Haruna Kojima the 8th (Jepun: 8代目 小嶋 陽菜, Hepburn: 8 daime Kojima Haruna) /Kojiharu (Jepun: こじはる)
Disuarakan oleh: Mamiko Noto (Bahasa Jepun), Nancy Novotny[4] (Bahasa Inggeris)
Sae Miyazawa the 10th (Jepun: 10代目 宮澤 佐江, Hepburn: 10 daime Miyazawa Sae) /Sae (Jepun: さえ)
Disuarakan oleh: Mai Nakahara (Bahasa Jepun), Shannon Emerick[4] (Bahasa Inggeris)
Mayu Watanabe Type 3 (Jepun: 3型目 渡辺麻友, Hepburn: 3 gatame Watanabe Mayu) /Mayuyu (Jepun: まゆゆ)[17]
Disuarakan oleh: Yukari Tamura (Bahasa Jepun), Hayley Adams[4] (Bahasa Inggeris)
Atsuko Maeda the 13th (Jepun: 13代目 前田 敦子, Hepburn: 13 daime Maeda Atsuko) /Acchan (Jepun: あっちゃん)
Disuarakan oleh: Miyuki Sawashiro (Bahasa Jepun), Sasha Paysinger (Bahasa Inggeris)

Watak-watak lain sunting

Tsubasa Katagiri (Jepun: カタギリ ツバサ, Hepburn: Katagiri Tsubasa)
Disuarakan oleh: Yumi Kakazu (Bahasa Jepun), Shelley Calene-Black (Bahasa Inggeris)
Sensei Sensei (Jepun: 先聖センセイ) /S-Quadruple (Jepun: S.クワドラプル, Hepburn: Esu Kuwadorapuru)
Disuarakan oleh: Katsumi Watanabe (Bahasa Jepun), David Wald (Musim 1), Christopher Ayres(Musim 2) (Bahasa Inggeris)
Mr. Ushiyama (Jepun: 牛山先生, Hepburn: Ushiyama-sensei)
Disuarakan oleh: Daisuke Ono (Bahasa Jepun), Illich Guardiola (Bahasa Inggeris)
Mikako Minamino (Jepun: 南野 美果子, Hepburn: Minamino Mikako)
Disuarakan oleh: Sachiko Kojima (Bahasa Jepun), Allison Keith-Shipp (Bahasa Inggeris)
Chieri's Father (Jepun: 智恵理の父, Hepburn: Chieri no Chichi)
Disuarakan oleh: Shō Hayami (Bahasa Jepun), David Matranga (Bahasa Inggeris)
Nagisa's Father (Jepun: 凪沙の父, Hepburn: Nagisa no Chichi)
Disuarakan oleh: Tōru Ōkawa (Bahasa Jepun), Christopher Ayres (Bahasa Inggeris)
Chef Papa (Jepun: パパコック, Hepburn: Papa Kokku)
Disuarakan oleh: Itaru Yamamoto (Bahasa Jepun), John Swasey (Bahasa Inggeris)
Nagisa's Mother (Jepun: 凪沙の母, Hepburn: Nagisa no Kaa)
Disuarakan oleh: Kikuko Inoue (Bahasa Jepun), Nancy Novotny (Bahasa Inggeris)
Mamoru (Jepun: , Hepburn: Mamoru)
Disuarakan oleh: Haruka Ishida (Bahasa Jepun), Greg Ayres (Bahasa Inggeris)
Aoi Kouenji (Jepun: 高円寺 葵, Hepburn: Kouenji Aoi)
Disuarakan oleh: Airi Furukawa (Bahasa Jepun), Margaret McDonald (Bahasa Inggeris)

Rujukan sunting

  1. ^ (Inggeris)"Anime AKB48 bertajuk AKB0048 mendapat 4 siri manga dalam majalah". Anime News Network. 2011-11-25. Dicapai pada 2011-12-27.
  2. ^ (Inggeris)"Blu-ray / DVD AKB0048 akan masukkan potongan pengarah episod 1". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). 2012-05-06. Dicapai pada 2012-05-06.
  3. ^ (Inggeris)"AKB0048 Next Stage (TV)". Anime News Network. Dicapai pada 2013-06-06.
  4. ^ a b c d e f g h i j k l m Beveridge, Chris (August 14, 2013). "Dub Cast For 'AKB0048′ First Season Anime Revealed". fandompost.com.
  5. ^ a b "New General Elections". AKB0048. Musim 2. Episod 4. 2013-01-26. 22:53 minit pada. TV Kanagawa. Unknown parameter |episodelink= ignored (bantuan); Unknown parameter |serieslink= ignored (bantuan)
  6. ^ "Inheritor of the Name". AKB0048. Musim 2. Episod 6. 2013-02-09. 21:31 minit pada. TV Kanagawa. Unknown parameter |episodelink= ignored (bantuan); Unknown parameter |serieslink= ignored (bantuan)
  7. ^ "Blue Betrayal". AKB0048. Musim 2. Episod 9. 2013-03-02. 16:05 minit pada. TV Kanagawa. Unknown parameter |episodelink= ignored (bantuan); Unknown parameter |serieslink= ignored (bantuan)
  8. ^ a b "No Name". AKB0048. Musim 2. Episod 13. 2013-03-30. TV Kanagawa. Unknown parameter |episodelink= ignored (bantuan); Unknown parameter |serieslink= ignored (bantuan)
  9. ^ "Stardust Selection". AKB0048. Musim 1. Episod 3. 2012-05-13. TV Kanagawa. Unknown parameter |episodelink= ignored (bantuan); Unknown parameter |serieslink= ignored (bantuan)
  10. ^ "The First Handshake Event". AKB0048. Musim 1. Episod 6. 2012-06-03. 15:12 minit pada. TV Kanagawa. Unknown parameter |episodelink= ignored (bantuan); Unknown parameter |serieslink= ignored (bantuan)
  11. ^ "The Young Girls' Trial". AKB0048. Musim 2. Episod 1. 2013-01-05. 21:25 minit pada. TV Kanagawa. Unknown parameter |episodelink= ignored (bantuan); Unknown parameter |serieslink= ignored (bantuan)
  12. ^ "Shocking New Developments!?". AKB0048. Musim 2. Episod 2. 2013-01-12. 08:17 minit pada. TV Kanagawa. Unknown parameter |episodelink= ignored (bantuan); Unknown parameter |serieslink= ignored (bantuan)
  13. ^ Season 1, Episode 2, approx. @4:30
  14. ^ Season 1, Episode 2
  15. ^ Season 2, Episode 1
  16. ^ Doi, Hitoshi. "Kanda Akemi roles". Hitoshi Doi's Seiyuu Database. Dicapai pada 2015-03-24.
  17. ^ http://www.cdjapan.co.jp/goods/goods_detail.html?KEY=NEOGDS-79348