A Jihad for Love (2007) adalah filem dokumentari dunia pertama pada kewujudan bersama Islam dan kehomoseksualan.[2] Filem ini diarah oleh Parvez Sharma, dan dikeluarkan oleh Parvez Sharma dan Trembling Before G-d pengarah Sandi DuBowski.

A Jihad for Love
Fail:A Jihad for Love Poster.jpg
First Run Features poster for A Jihad for Love (US)
PengarahParvez Sharma
Dihasilkan olehSandi Simcha DuBowski,
Parvez Sharma
Ioannis Mookas, assistant
SinematografiParvez Sharma
Disunting olehJuliet Weber
Muzik olehSussan Deyhim
Richard Horowitz
supervised by
Ramsay Adams
Abe Velez
Diedarkan olehFirst Run Features (U.S.)
Tarikh tayangan
2007
21 May 2008 (U.S. premiere)
Masa tayangan
81 min[1]
BahasaEnglish, Arabic, Persian, Urdu, Hindi, French, Turkish, etc.

Filem ini juga telah diketahui berada di bawah tajuk pekerjaan Dengan Nama Allah.

Pengeluaran sunting

A Jihad for Love dikeluarkan oleh Halal Films, serakan dengan Channel 4 Television (UK), ZDF (Jerman), Arte (France-Germany), Logo (AS) dan SBS (Australia).

Dokumentari telah difilem dalam 12 buah negara dan dalam sembilan bahasa.[1][3] Sharma menjalankan temu bual di Amerika Utara, Eropah, Afrika, Asia dan Timur Tengah. Negara-negaranya termasuk Arab Saudi, Iran, Iraq, Pakistan, Mesir, Bangladesh, Turki, Perancis , India, Afrika Selatan, yang Amerika Syarikat dan United Kingdom.[3] Dia mendapati banyak daripada ditemubual atas talian, dan menerima beribu-ribu e-mel. [4]

Filem ini diperdanakan di Pesta Filem Antarabangsa Toronto pada September 2007, dan telah diskrinkan dengan sanjungan yang hebat di beberapa pesta filem di keliling dunia. Pembebasan teater A.S. adalah pada 21 Mei 2008 di Pusat IFC di New York City. Filem ini diskrinkan di Frameline Film Festival di San Francisco pada 28 Jun 2008, dan Tokyo International Lesbian & Gay Film Festival pada 13 Julai 2008.

Kepentingan tajuk sunting

Tajuk A Jihad for Love merujukkan pada konsep Islam pada jihad, sebagai suatu perjuangan agama. Filem ini merujuk untuk menuntut balik konsep perjuangan peribadi ini, seperti digunakan dalam massa Barat hampir secara ekslusif untuk bermakna "perang suci" dan merujukkan pada tindakan keganasan dilakukan oleh para pelampau Islam.

Filem ini telah melalui banyak tajuk, bermula dengan tajuk pekerjaan rasmi, Dengan Nama Allah.[5]

Di kalangan umat Islam, frasa ( bismillah dalam bahasa Arab) boleh digunakan sebelum memulakan tindakan, ucapan, atau menulis. Penggunaan yang paling ketara dalam Al-Fatihah, laluan pembukaan Qur'an, yang bermula Bismillahi r-Rahmani r-Rahim. Semua berikut surat dalam Al-Qur'an 'an, dengan pengecualian daripada kesembilan, bermula dengan kata-kata ini.

filem sebelum pengeluar DuBowski ini, Menggeletar Sebelum G-d, pada Ortodoks dan Yahudi Hasidic, juga termasuk nama Allah, yang ditulis dengan sempang seperti dalam tradisi Yahudi. Allah adalah bahasa Arab untuk Tuhan, dan perkataan Arab ini sering digunakan di kalangan umat Islam yang bertutur bahasa Inggeris.

Kontroversi dan masalah sunting

Pembuatan filem Sharma tidak pernah berada tanpa kritikan.

Kira-kira setiap dua minggu saya mendapat e-mel yang berates saya, mengutuk saya ke neraka dan, jika mereka bagus, meminta saya masih memohon ampun sementara masih ada masa.[6]

Sharma enggan mengaitkan homoseksual dengan malu, tetapi mengiktiraf keperluan untuk melindungi keselamatan dan privasi sumber beliau, dengan penggambaran mereka dalam bayang atau dengan muka mereka kabur. Dalam satu kes, keluarga seorang wanita Afghan dia ditemuramah "sudah pasti akan membunuhnya" jika mereka mendapat tahu dia adalah lesbian. Dalam contoh lain, salah satu pengeluar bersekutu, seorang lelaki gay Mesir, memilih untuk tidak disenaraikan dalam kredit kerana takut akibat yang mungkin.[4]

Filem ini telah diharamkan dari skrinan di Pesta Filem Antarabangsa Singapura 2008 "dengan pandangan sifat sensitif yang mencirikan homoseksual Islam pada pelbagai negara dan perjuangan mereka untuk menyelaraskan agama dan cara hidup meraka," Amy Chua, pengerusi Penapis Filem Perbadanan Singapura Board telah dipetikkan seperti dikatakan oleh The Straits Times.[7]

Penerimaan kritikal sunting

Pada Mei 25, 2008, aggregator semakan Rotten Tomatoes melaporkan bahawa 90 peratus daripada pengkritik memberi filem ini ulasan positif, berdasarkan 10 ulasan.[8] Metacritic melaporkan filem itu skor purata 55 daripada 100, berdasarkan enam ulasan — menunjukkan ulasan bercampur-campur atau purata.[9]

Lihat pula sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b "A Jihad for Love: Excerpts From A Work-In-Progress". Miami Gay & Lesbian Film Festival. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-06-09. Dicapai pada 2007-06-13. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)
  2. ^ "A Jihad for Love". ajihadforlove.com. Dicapai pada 2007-06-13. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)
  3. ^ a b "A Jihad for Love". Hartley Film Foundation. 2007. Dicapai pada 2007-02-18. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)
  4. ^ a b Hays, Matthew (2 November, 2004). "Act of Faith: A Film on Gays and Islam" (dalam bahasa Inggeris). The New York Times. Dicapai pada 2007-02-05. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan); Check date values in: |date= (bantuan)
  5. ^ "In the Name of Allah". tremblingbeforeg-d.com. Dicapai pada 2007-06-13. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)
  6. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan <ref name= tidak disediakan
  7. ^ Associated Press. "Singapore censors ban films on terrorism, homosexual, fetish". The China Post. Dicapai pada 2008-03-08. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)
  8. ^ "Jihad for Love Movie Reviews, Pictures - Rotten Tomatoes". Rotten Tomatoes. Dicapai pada 2008-05-23.
  9. ^ "Jihad for Love, A (2008): Reviews". Metacritic. Dicapai pada 2008-05-23.

Pautan laun sunting

Templat:Sandi Simcha DuBowski Films