Abalon

(Dilencongkan dari Abalone)

Abalon (serapan Sepanyol: abulón melalui bahasa Inggeris: abalone) adalah sejenis siput laut bersaiz sederhana hingga besar yang boleh dimakan dalam genus Haliotis keluarga Haliotidae.[3] Genus ini pula terbahagi kepada kira-kira empat hingga tujuh subgenus merangkumi keseluruhannya kira-kira 100 spesies diiktiraf di seluruh dunia.

Abalon
Julat zaman: Late Cretaceous – Recent[1]
Abalone hidup di dalam tangki menunjukkan epipodium dan sesungut, hujung anterior di kanan.
Pengelasan saintifik s
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Mollusca
Kelas: Gastropoda
Klad: Vetigastropoda
Superkeluarga: Haliotoidea
Keluarga: Haliotidae
Genus: Haliotis
Linnaeus, 1758
Spesies jenis
Haliotis asinina
Linnaeus, 1758
Sinonim[2]
  • Euhaliotis Wenz, 1938
  • Eurotis Habe & Kosuge, 1964
  • Exohaliotis Cotton & Godfrey, 1933
  • Haliotis (Haliotis) Linnaeus, 1758
  • Haliotis (Marinauris) Iredale, 1937
  • Haliotis (Nordotis) Habe & Kosuge, 1964
  • Haliotis (Notohaliotis) Cotton & Godfrey, 1933
  • Haliotis (Padollus) Montfort, 1810
  • Haliotis (Paua) C. Fleming, 1953
  • Haliotis (Sulculus) H. Adams & A. Adams, 1854
  • Marinauris Iredale, 1927
  • Neohaliotis Cotton & Godfrey, 1933
  • Nordotis Habe & Kosuge, 1964
  • Notohaliotis Cotton & Godfrey, 1933
  • Ovinotis Cotton, 1943
  • Padollus Montfort, 1810
  • Paua C. Fleming, 1953
  • Sanhaliotis Iredale, 1929
  • Schismotis Gray, 1856
  • Teinotis H. Adams & A. Adams, 1854
  • Tinotis P. Fischer, 1885 (invalid: unjustified emendation of Teinotis)
  • Usahaliotis Habe & Kosuge, 1964
Kulit Abalone Merah

Cangkerang bagi abalon mempunyai satu struktur pilin rendah dan terbuka, dan disifatkan oleh beberapa lubang pernafasan dalam satu baris berhampiran pinggir luar kulit kerang. Lapisan dalam yang tebal bagi cangkerang terdiri daripada nakre atau gewang, yang mana dalam kebanyakan spesies adalah amat berwarna-warni, memberi kenaikan untuk satu julat warna-warna yang kukuh dan boleh bertukar, yang menjadikan kulit kerang menarik untuk manusia seperti benda-benda hiasan, dan seperti satu sumber gewang yang berwarna-warni.

Daging (otot aduktor) abalon adalah dianggap secara meluas sebagai makanan elok.

Taburan sunting

 
Daging mentah abalon

Keluarga Haliotid mempunyai taburan di seluruh dunia, sepanjang perairan pantai setiap benua, kecuali pantai Atlantik Amerika Selatan, Caribbean, dan Pantai Timur Amerika Syarikat.

Majoriti spesies abalon dijumpai dalam air yang sejuk, di luar menyusur Hemisfera Selatan New Zealand, Afrika Selatan dan Australia, dan Amerika Utara Timur serta Jepun dalam Hemisfera Utara.

Spesis siput laut yang dikenali dalam perdagangan makanan laut sebagai "Abalon Chile", Concholepas concholepas, adalah daripada keluarga berbeza kesemua. Ia bukan abalon sebenar, tetapi muricid, atau siput batu.

Penyakit sunting

Abalon boleh terdedah kepada pelbagai penyakit. Jabatan Industri Utama New South Wales menyatakan pada 2007 bahawa virus ganglioneuritis abalon, atau AVG, membunuh sehingga 90% bekalan dalam rantau yang terbabit. Abalone juga adalah hemophiliacs teruk oleh sebab cecair badan mereka tidak akan bergumpal sekiranya ada kecederaan. Menggunakan abalon sebagai umpan atau burley adalah haram di New South Wales.

Perternakan sunting

 
Ladang abalon

Perternakan bagi abalon bermula dalam akhir 1950-an dan awal 1960-an di Jepun dan China.[4] Sejak pertengahan 1990-an, sudah terdapat telah banyak usaha semakin berjaya untuk ladang abalon secara komersial bagi tujuan penggunaan.[5] Penangkapan ikan berlebihan dan pemburuan telah mengurangkan populasi liar sehingga ke satu tahap di mana ladang abalon kini membekalkan kebanyakan daging abalon yang digunakan. Kawasan-kawasan Perternakan abalon utama adalah Tanah besar China, Taiwan, Jepun dan Korea. Abalone adalah juga diternak di Australia, Kanada, Chile, Iceland, Ireland, Mexico, Namibia, New Zealand, Afrika Selatan, Thailand, dan Amerika Syarikat.[6]

Penggunaan sunting

 
Abalon direneh, dengan cendawan hitam Cina

Daging moluska ini adalah dianggap satu makanan istimewa dalam bahagian-bahagian tertentu di Amerika Latin (terutama Chile), New Zealand, Asia Tenggara, dan Asia Timur (terutama di China, Jepun, dan Korea). Dalam kawasan-kawasan percakapan Cina, abalon adalah biasanya dikenali sebagai bao yu, dan kadangkala membentuk sebahagian dalam jamuan Cina.

Menyerupai sup sirip yu atau sup sarang burung, ia adalah dianggap satu simbol kekayaan dan martabat, dan adalah secara tradisi ditempah untuk peristiwa khas seperti upacara perkahwinan dan perayaan lain. Bagaimanapun, kebolehdapatan abalon di ladang secara komersial telah membenarkan lebih penggunaan umum untuk makanan istimewa ini yang luar biasa.

Di Jepun, abalon hidup dan mentah adalah digunakan dalam sushi awabi, atau disajikan mengukus, bergaram, merebus, dipotong, atau direneh dalam kicap. Usus abalon bergaram, terperam adalah komponen utama tottsuru, satu hidangan tempatan daripada Honshū. Tottsuru adalah dinikmati dengan sake.[7]

Di California abalon menerima rawatan lebih dilonggarkan dan boleh dijumpai di piza, sautéed dengan caramelized mangga atau dalam bentuk stik ditaburi dengan keropok hidangan dan tepung.[8]

Moluska Concholepas concholepas sering dijual di Amerika Syarikat di bawah nama abalon Chile, walaupun ia bukan abalon tetapi muricid.

Jenis spesies sunting

 
White abalon, Haliotis sorenseni

Rujukan sunting

  1. ^ Geiger & Groves 1999, halaman 872
  2. ^ Gofas, Tran & Bouchet 2014
  3. ^ Gofas, Serge; Tran, Bastien; Bouchet, Phillippe (2014). "WoRms Taxon Details: Haliotis Linnaeus, 1758". WoRMS (World Register of Marine Species). Diarkibkan daripada yang asal pada 10 October 2014. Dicapai pada 16 August 2014.
  4. ^ "Abalone Farming Information". Dicapai pada 2007-11-08.
  5. ^ "Abalone Farming on a Boat". Dicapai pada 2007-01-27.
  6. ^ "Abalone Farming Around the World". Dicapai pada 2007-11-08.
  7. ^ Akimichi, Tomoya. "The Enduring Appeal of Abalone". article. The Japanese Table. Dicapai pada 2008-10-14.
  8. ^ Gayot, Alain (2008-09-22). "Maritime Morsels". article. The Food Paper. Dicapai pada 2008-10-14.

Pautan luar sunting

Templat:Commercial molluscs