Abu Muhammad Abdallah Ibn Al-Baitar

Tokoh Abu Muhammad Abdullah Ibn Ahmad Ibn al-Baitar Dhiya al-Din al-Malaqi (atau hanya Ibn al-Baytar, Arab: ابن البيطار)  (1197–1248) merupakan salah seorang pakar sains Islam yang hidup antara tahun meninggal pada tahun 1248. Lebih dikenali sebagai Ibn al-Baitar, beliau dilahirkan di Malaga, Sepanyol.

Al-Baitar
Al-Baitar
Kelahiran1197
Meninggal dunia1248
Terkenal keranaPengelasan saintifik Onkologi
Kerjaya saintifik
BidangBotani, Saintis, Ahli Farmasi, Pakar Perubatan
PengaruhAl-Ghafiqi, Maimonides
Dipengaruhi olehIbn Abī Uṣaybiʿa, Amir Dowlat, Andrea Alpago[1]

Beliau adalah seorang ahli farmasi, ahli botani, doktor dan saintis. Sumbangan utama beliau adalah untuk mencatat secara sistematik penambahan yang dibuat oleh pakar-pakar perubatan Islam pada Zaman Pertengahan, yang menambah antara 300 dan 400 lagi jenis ubat ke dalam senarai satu ribu ubatan sebelum itu yang ditemui sejak zaman purba.[1]

Biografi sunting

Dilahirkan di kota Málaga Andalusia pada akhir abad ke-12, beliau mempelajari bidang botani daripada ahli botani Málaga Abu al-Abbas al-Nabati dengannya dia mula mengumpul tumbuh-tumbuhan di dalam dan sekitar Sepanyol.[2] Al-Nabati bertanggungjawab membangunkan awal yang kaedah saintifik, memperkenalkan teknik empirikal dan uji kaji dalam pengujiannya, penjelasan dan pengenalan banyak materia medica, dan memisahkan laporan yang tidak disahkan dari yang disokong oleh ujian yang sebenar dan pemerhatian. Pendekatan sedemikian telah diterima pakai oleh Ibn al-Baitar.[3] (Arca ditunjukkan di Benalmadena Costa dan Inskripsi menyatakan bahawa al-Baytar dilahirkan di Benalmadena).

Pada 1219, Ibn al-Baitar meninggalkan Málaga untuk perjalanan di dunia Islam untuk mengumpul tumbuh-tumbuhan. Beliau mengembara dari pantai utara Afrika sejauh Anatolia. Stesen-stesen utama yang beliau lawat termasuk Bugia, Constantinople, Tunis, Tripoli, Barqa dan Adalia.

Selepas 1224, beliau memasuki perkhidmatan untuk al-Kamil, Sultan Ayyubiyah, dan dilantik sebagai ketua pakar herba. Pada 1227, al-Kamil telah meluaskan penguasaan ke Damsyik, dan Ibn al-Baitar menemani baginda di sana yang memberinya peluang untuk mengumpul tumbuh-tumbuhan di Syria. Penyelidikannya pada tanaman diperluaskan ke seluruh kawasan yang luas termasuk Semenanjung Arab dan Palestine. Beliau meninggal dunia di Damsyik pada 1248.

Al-Baytar menggunakan nama "salji China" (Arab: ثلج الصين thalj al-ṣīn) untuk menggambarkan saltpetre semasa menulis tentang serbuk letupan.[4][5]

Kitāb al-jāmiʿ li-mufradāt al-adwiya wa al-aghdhiya sunting

Buku Ibn al-Baitar yang paling utama dan paling banyak dibaca adalah Himpunan Ubat-ubatan dan Makanan Ringkas beliau (Arab: كتاب الجامع لمفردات الأدوية والأغذية).[1] Ia adalah farmakope (ensiklopedia farmaseutikal) menyenaraikan 1400 tumbuh-tumbuhan, makanan, dan ubat-ubatan dan kegunaannya. Ia disusun mengikut abjad dengan nama tanaman atau komponen tanaman berguna atau bahan lain -- sebilangan kecil daripada perkara-perkara yang diliputi bukanlah botani. Bagi setiap perkara, Ibn al-Baitar membuat satu atau dua ulasan ringkas dan memberikan pati ringkas dari segelintir penulis awal yang berbeza tentang produk ini. Sebahagian besar maklumat juga disusun daripada penulis yang lebih awal. Buku ini mengandungi rujukan kepada 150 penulis Arab sebelumnya, serta 20 penulis Yunani sebelumnya.[6][7] Salah satu sumber yang paling kerap disebuta adalah Materia Medica oleh Dioscorides, dan satu lagi adalah Buku Dua daripada Qanun Perubatan oleh Ibnu Sina. Kedua-dua sumber tersebut mempunyai persamaan dalam susun atur dan tertakluk perkara dengan bukuIbn al-Baitar sendiri, tetapi karya Ibn al-Baitar adalah lebih terperinci, dan sebahagian besar tumbuhan minoriti yang berguna atau bahan-bahan tumbuhan yang dinyatakan oleh Ibn al-Baitar tidak disebut sama sekali oleh Dioscorides atau Ibn Sina. Dalam edisi bercetak moden, buku ini adalah lebih daripada 900 muka surat. Selain dalam bahasa Arab, ia telah diterbitkan sepenuhnya dalam terjemahan bahasa Jerman dan Perancis pada abad ke-19.[8]

Ibn al-Baitar menyediakan maklumat kimia terperinci mengenai penghasilan air mawar dan air oren. Dia menyebut: Shurub wangi (Sirap) sering diekstrak daripada bunga dan daun yang jarang, dengan cara menggunakan minyak panas dan lemak, mereka kemudiannya disejukkan dalam minyak kayu manis. Minyak digunakan juga diekstrak daripada bijan dan zaitun. Minyak pati dihasilkan dengan menyertai pelbagai retot, wap dari retot ini dipeluwap, digabungkan dan titisan yang wangi telah digunakan sebagai minyak wangi dan dicampur untuk menghasilkan ubat-ubatan yang sangat mahal.

Kitāb al-mughnī fī al-adwiya al-mufrada sunting

Karya utama kedua Ibn Al-Baitar ialah Kitāb al-mughnī fī al-adwiya al-mufradaa, ensiklopedia perubatan Islam yang menggabungkan pengetahuan tumbuhan beliau yang digunakan secara meluas untuk merawat pelbagai penyakit, termasuk penyakit yang berkaitan dengan kepala, telinga, mata, dan lain-lain.[6]

Karya lain sunting

  • Mīzān al-ṭabīb.
  • Risāla fi’l-aghdhiya wa’l-adwiya.
  • Maqāla fi’l-laymūn, Risalah mengenai Lemon, juga telah dikaitkan dengan Ibn Jumac; diterjemahkan ke bahasa Latin oleh Andrea Alpago.[1]
  • Tafsīr kitāb Diyusqūrīdis, ulasan mengenai empat buku pertama Dioscorides.

Pautan luar sunting

Catatan sunting

  1. ^ a b c d Vernet 2008.
  2. ^ Saad & Said 2011.
  3. ^ Huff, Toby (2003). The Rise of Early Modern Science: Islam, China, and the West. Cambridge University Press. m/s. 218. ISBN 0-521-52994-8CS1 maint: postscript (link)
  4. ^ James Riddick Partington (1960). A history of Greek fire and gunpowder (ed. reprint, illustrated). JHU Press. m/s. 22. ISBN 0-8018-5954-9. Dicapai pada 2011-11-28. The first definite mention of saltpetre in an Arabic work is that in al-Baytar (died 1248), written towards the end of his life, where it is called "snow of China." Al-Baytar was a Spanish Arab, although he travelled a good deal and lived for a time in Egypt. Cite has empty unknown parameter: |month= (bantuan)
  5. ^ Peter Watson (2006). Ideas: A History of Thought and Invention, from Fire to Freud (ed. illustrated, annotated). HarperCollins. m/s. 304. ISBN 0-06-093564-2. Dicapai pada 2011-11-28. The first use of a metal tube in this context was made around 1280 in the wars between the Song and the Mongols, where a new term, chong, was invented to describe the new horror...Like paper, it reached the West via the Muslims, in this case the writings of the Andalusian botanist Ibn al-Baytar, who died in Damascus in 1248. The Arabic term for saltpetre is 'Chinese snow' while the Persian usage is 'Chinese salt'.28 Cite has empty unknown parameter: |month= (bantuan)
  6. ^ a b Russell McNeil, Ibn al-Baitar, Malaspina University-College.
  7. ^ Encyclopedia of the History of Arabic Science, volume 1: Astronomy, Theoretical and Applied, pgs. 271-272. Ed. Roshdi Rasheed. London: Routledge, 1996. ISBN 0415124107
  8. ^ German edition in two volumes, 1840-1842, translated by Sontheimer. French edition in three volumes, 1877-1883, translated by Leclerc.

Rujukan sunting