Adam Air

syarikat penerbangan domestik Indonesia

Adam Air merupakan sebuah sistem penerbangan swasta yang berpusat di Lapangan Terbang Antarabangsa Soekarno Hatta, Jakarta, Indonesia dengan hab sekundernya di Medan dan Surabaya.

Adam Air
IATA ICAO Pengenal
KI DHI Adam Sky
Ditubuhkan2003
Operasi ditamatkan18 Mac 2008
HabLTA Soekarno Hatta
Pesawat22
Destinasi21
Ibu pejabatJakarta, Indonesia
Orang pentingAdam Adhitya Suherman (Presiden dan CEO)
Laman webhttp://www.flyadamair.com/

Walaupun kadangkala dirujuk sebagai satu penerbangan berkos rendah, ia memasarkan dirinya sebagai satu syarikat penerbangan yang merentangi di antara berkos rendah dan penerbangan tradisi dengan menawarkan perkhidmatan atas kapal dengan hidangan, tetapi pada harga persaingan, serupa dengan model yang digunakan oleh syarikat Valuair yang berpusat di Singapura.

Adam air adalah salah satu syarikat penerbangan yang ditutup oleh kerajaan indonesia. Penutupan tersebut disebabkan oleh kemalangan kemalangan udara yang menyebabkan kematian. (lihat penerbangan adam air 547).

Sejarah sunting

Syarikat penerbangan ini ditubuhkan pada 2002 oleh ahli perniagaan dan ahli politik Indonesia terkenal, Agung Laksono bersama Sandra Ang.

Syarikat Adam Air telah memulakan operasi pada 19 Disember 2003 dengan 2 Boeing 737 disewa dari GE Capital Aviation Services. Ia dipunyai sepenuhnya dan dinamakan sempena nama Adam Adhitya Suherman, ketua eksekutif syarikat berkenaan.

Pesawat sunting

 
Boeing 737 Adam Air
  Semuanya tamat beroperasi

Peristiwa dan kemalangan sunting

Rekod keselamatan Adam Air telah dikritik pada masa lalu. Dalam 2006 sekurang-kurangnya satu kapalterbang tergelincir dari landasan, di mana satu lagi telah tersalah arah – paling penting hilang – kemudian membuat pendaratan cemas.

Pada 1 Januari 2007, pengawal trafik udara telah hilang berhubungan dengan Penerbangan 574 Adam Air, kira-kira satu jam sebelum ia dijadualkan mendarat di Manado, Sulawesi, Indonesia. Penerbangan berkenaan berasal dari Surabaya, Jawa. Laporan awal telah dibuat menyatakan bahawa penyelamat telah berjaya mengesan bangkai kapalterbang itu. Bagaimanapun, laporan itu didapati salah. Kapal berkenaan masih lagi hilang, dan para penyelamat berkata mereka masih berharap yang kapalterbang berkenaan dapat membuat pendaratan cemas.

Destinasi sunting

Pautan luar sunting