Adam dan Hawa, merupakan pasangan manusia pertama yang diciptakan oleh Allah menurut kepercayaan agama-agama Ibrahimik ,[1][2]mereka adalah teras kepada kepercayaan bahawa manusia pada dasarnya adalah satu keluarga dan semua orang didunia adalah bersaudara.[3]

Lukisan daripada Manafi al-Hayawan (The Useful Animals), menggambarkan Adam dan Hawa. Dari Maragheh di Iran, 1294–99

Menurut Islam, Adam diciptakan daripada tanah di dalam Al-Quran[4] dan Hawa diciptakan daripada tulang rusuk Adam menurut Hadis. Mereka di tempatkan di syurga walau bagaimanapun mereka dihantar ke dunia setelah memakan buah Khuldi dan untuk mendiami bumi.

Menurut Kristian, dalam Kitab Kejadian dari Alkitab Ibrani, bab satu hingga lima, terdapat dua naratif penciptaan dengan dua perspektif yang berbeza. Pada mulanya, Adam dan Hawa tidak dinamakan. Sebaliknya, Allah menciptakan manusia menurut gambar Tuhan dan memerintahkan mereka untuk berkembang biak dan menjadi pengurus atas segala sesuatu yang Tuhan ciptakan. Dalam naratif kedua, Allah membentuk Adam dari debu dan menempatkannya di Taman Eden (Syurga). Selepas itu, Hawa diciptakan daripada salah satu tulang rusuk Adam untuk menjadi pendampingnya. Walau bagaimanapun, seekor ular berupa manusia menyakinkan Hawa untuk memakan buah dari pokok terlarang, dan dia memberikan sebahagian daripada buah itu kepada Adam. Perbuatan ini bukan sahaja memberi mereka pengetahuan tambahan, tetapi ianya memberikan mereka keupayaan untuk menimbulkan konsep negatif dan kerosakkan seperti malu dan kejahatan. Kemudian Allah mengusir mereka dari Taman Eden ke bumi.

Pandangan dalam agama Islam sunting

Dalam Islam, Adam (Ādam; Bahasa Arab: آدم), yang berperanan sebagai bapa manusia, dipandang mulia oleh Muslim dengan penuh penghormatan.  Hawa (Ḥawwāʼ; Arab: حواء ) ialah "ibu kepada manusia".[5] Penciptaan Adam dan Hawa boleh dirujuk dalam Al-Quran (Qurʼan, Surat al-Nisaʼ, ayat 1).

Wahai sekalian manusia! Bertaqwalah kepada Tuhan kamu yang telah menjadikan kamu (bermula) dari diri yang satu (Adam), dan yang menjadikan daripada (Adam) itu pasangannya (isterinya - Hawa), dan juga yang membiakkan dari keduanya - zuriat keturunan - lelaki dan perempuan yang ramai. Dan bertaqwalah kepada Allah yang kamu selalu meminta dengan menyebut-yebut namaNya, serta peliharalah hubungan (silaturrahim) kaum kerabat; kerana sesungguhnya Allah sentiasa memerhati (mengawas) kamu.[6]

Dalam tafsir al-Qummi(Syi'ah) tentang Taman Eden, tempat seperti itu bukanlah duniawi sepenuhnya.

Konsep "dosa asal" dalam pandangan Kristian tidak wujud dalam Islam kerana menurut Islam, Adam dan Hawa telah diampuni oleh Allah. Menurut Al-Quran, kedua-dua Adam dan Hawa memakan buah terlarang di Syurga. Akibatnya, mereka berdua diturunkan ke Bumi.

Dengan sebab itu dapatlah ia menjatuhkan mereka berdua (ke dalam larangan) dengan tipu dayanya. Setelah mereka memakan (buah) pohon itu, terdedahlah kepada mereka berdua aurat masing-masing, dan mereka mulailah menutupnya dengan daun-daun (dari) Syurga. Serta Tuhan mereka menyeru mereka: "Bukankah Aku telah melarang kamu berdua dari pokok itu, dan Aku katakan kepada kamu, bahawa Syaitan itu adalah musuh kamu yang nyata?"


- Surah Al-A'raf [7:22][7]

Mereka dipisahkan, setiap orang dihantar ke puncak gunung: Adam di al-Safa, dan Hawa di al-Marwah. Dalam tradisi Islam ini, Adam menangis 40 hari sehingga dia bertaubat.

Mereka berdua merayu: "Wahai Tuhan kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan kalau Engkau tidak mengampunkan kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya menjadilah kami dari orang-orang yang rugi".


-Surah Al-A'raaf [7:23][8]

Selepas itu Allah menurunkan Hajar Aswad, mengajarnya haji. Menurut hadis kenabian, Adam dan Hawa bersatu semula di dataran ʻArafat, berhampiran Mekah[9]. Mereka mempunyai dua anak lelaki iaitu Qabil dan Habil.

Pandangan dalam agama Kristian sunting

 
Adam, Eve, dan ular (rupa perempuan) di pintu masuk ke Katedral Notre Dame di Paris.

Beberapa bapa awal gereja Kristian menganggap Hawa bertanggungjawab atas Kejatuhan lelaki dan semua wanita seterusnya menjadi pendosa pertama kerana Hawa menggoda Adam untuk melakukan pantang larang.  "Kamu adalah pintu masuk syaitan" Tertullian memberitahu pembaca wanitanya, dan seterusnya menjelaskan bahawa mereka bertanggungjawab atas kematian Kristus: "Disebabkan padang pasir kamu [iaitu, hukuman untuk dosa, iaitu kematian], malah Anak  Tuhan harus mati."[39] Pada tahun 1486, Dominicans Kramer dan Sprengler menggunakan risalah serupa dalam Malleus Maleficarum ("Tukul Ahli Sihir") untuk mewajarkan penganiayaan terhadap "ahli sihir".

Seni Kristian zaman pertengahan sering menggambarkan Ular Eden sebagai seorang wanita (sering dikenal pasti sebagai Lilith), oleh itu kedua-duanya menekankan daya pikat ular serta hubungannya dengan Hawa.  Beberapa Bapa Gereja awal, termasuk Clement dari Alexandria dan Eusebius dari Caesarea, mentafsirkan "Heva" Ibrani sebagai bukan sahaja nama Hawa, tetapi dalam bentuk aspirasinya sebagai "ular betina."

Berdasarkan doktrin Kristian tentang Kejatuhan manusia, muncul doktrin dosa asal.  St Augustine of Hippo (354–430), bekerja dengan Epistle to the Romans, mentafsirkan Apostles Paul sebagai telah berkata bahawa dosa Adam adalah keturunan: “Kematian telah menimpa [iaitu, merebak kepada] semua orang kerana Adam, [di dalamnya  ] semua berdosa", Roma 5:12 Dosa asal menjadi konsep bahawa manusia dilahirkan dalam keadaan berdosa dan mesti menunggu penebusan.  Doktrin ini menjadi asas kepada tradisi teologi Kristian Barat, yang bagaimanapun tidak dikongsi oleh agama Yahudi atau gereja Ortodoks.

Selama berabad-abad, sistem kepercayaan Kristian yang unik telah berkembang daripada doktrin ini.  Pembaptisan telah difahami sebagai pembersihan noda dosa keturunan di banyak gereja, walaupun simbolisme asalnya nampaknya adalah kelahiran semula.  Selain itu, ular yang menggoda Hawa ditafsirkan sebagai Syaitan, atau Syaitan menggunakan ular sebagai mulut, walaupun tidak disebutkan pengenalan ini dalam Taurat dan ia tidak dipegang dalam agama Yahudi.

Selain mengembangkan teologi protoplas, Gereja zaman pertengahan juga mengembangkan naratif sejarah dalam tradisi luas buku Adam, yang menambah perincian pada kejatuhan, dan menceritakan kehidupan mereka selepas pengusiran dari Eden.  Ini diteruskan dalam Legend of the Rood, berkaitan dengan kembalinya Seth ke Syurga dan peristiwa seterusnya yang melibatkan kayu daripada pokok kehidupan.  Kisah-kisah ini dipercayai secara meluas di Eropah sehingga zaman moden awal.

Mengenai kewujudan sebenar nenek moyang – seperti naratif lain yang terkandung dalam Kejadian – Gereja Katolik mengajarkan bahawa Adam dan Hawa adalah manusia bersejarah, secara peribadi bertanggungjawab atas dosa asal.  Pendirian ini telah dijelaskan oleh Paus Pius XII dalam ensiklik Humani Generis, di mana Paus mengutuk teori poligenisme dan menyatakan bahawa dosa asal datang "daripada dosa yang sebenarnya dilakukan oleh individu Adam".  Walaupun begitu, Humani Generis juga menyatakan bahawa kepercayaan terhadap evolusi tidak bertentangan dengan doktrin Katolik;  ini telah membawa kepada penerimaan beransur-ansur evolusi teistik di kalangan Katolik Rom dan ahli teologi Katolik Bebas, satu pendirian yang telah digalakkan oleh Paus John Paul II, Paus Benedict XVI dan Paus Francis.

Pandangan dalam agama Yahudi sunting

Ia juga diiktiraf dalam agama Yahudi kuno bahawa terdapat dua akaun yang berbeza untuk penciptaan manusia.  Akaun pertama mengatakan "lelaki dan perempuan [Tuhan] menciptakan mereka", membayangkan penciptaan serentak, manakala akaun kedua menyatakan bahawa Tuhan mencipta Hawa selepas penciptaan Adam.  Midrash Rabbah – Kejadian VIII:1 mendamaikan kedua-duanya dengan menyatakan bahawa Kejadian satu, "lelaki dan perempuan Dia menciptakan mereka", menunjukkan bahawa Tuhan pada asalnya menciptakan Adam sebagai hermaphrodite, jasmani dan rohani lelaki dan perempuan, sebelum mencipta  makhluk berasingan Adam dan Hawa.  Rabi lain mencadangkan bahawa Hawa dan wanita dalam akaun pertama adalah dua individu yang berasingan, yang pertama dikenal pasti sebagai Lilith, seorang tokoh yang digambarkan di tempat lain sebagai syaitan malam.

Menurut kepercayaan tradisional Yahudi, Adam dan Hawa dikebumikan di Gua Machpelah, di Hebron.

Dalam Kejadian 2:7 "Tuhan menghembus ke dalam lubang hidung lelaki itu dan dia menjadi nefesh hayya", menandakan sesuatu seperti perkataan Inggeris "being", dalam erti kata badan jasmani yang mampu hidup;  konsep "jiwa" dalam erti kata moden, tidak wujud dalam pemikiran Ibrani sehingga sekitar abad ke-2 SM, apabila idea kebangkitan tubuh mendapat populariti.

Nota sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Womack, Mari (2005). Symbols and Meaning: A Concise Introduction. Walnut Creek ... [et al.]: Altamira Press. m/s. 81. ISBN 978-0759103221. Dicapai pada 16 August 2013. Creation myths are symbolic stories describing how the universe and its inhabitants came to be. Creation myths develop through oral traditions and therefore typically have multiple versions.
  2. ^ Leeming, David (2010). Creation Myths of the World: Parts I-II. m/s. 303.
  3. ^ Azra, Azyumardi (2009). "Chapter 14. Trialogue of Abrahamic Faiths: Towards an Alliance of Civilizations". Dalam Ma'oz, Moshe (penyunting). The Meeting of Civilizations: Muslim, Christian, and Jewish. Eastbourne: Sussex Academic Press. m/s. 220–229. ISBN 978-1-845-19395-9.
  4. ^ https://www.surah.my/15#26
  5. ^ Historical Dictionary of Prophets in Islam and Judaism, Wheeler, "Adam and Eve"
  6. ^ https://www.surah.my/4#1
  7. ^ https://previous.quran.com/7:22?font=v1&translations=131%2C39%2C20
  8. ^ https://previous.quran.com/7:23?font=v1&translations=131%2C39%2C20
  9. ^ Wheeler, Brannon (July 2006). Mecca and Eden: Ritual, Relics, and Territory in Islam – Brannon M. Wheeler – Google Books. m/s. 85. ISBN 9780226888040. Dicapai pada 17 February 2014.

Pautan luar sunting