Adrienne Danielle Frantz (dilahirkan 7 Jun 1978) merupakan pelakon, penyanyi dan pencipta lagu Amerika Syarikat yang pernah memenangi Anugerah Emmy, paling terkenal dalam lakonannya sebagai Ambrosia "Amber" Moore di lipur lara The Bold and the Beautiful, yang beliau sekarang bermain di The Young and the Restless. Semasa dalam B&B, beliau juga memainkan adik Amber, April Knight, untuk masa yang singkat pada 2003.

Adrienne Frantz
Kelahiran
Adrienne Danielle Frantz

(1978-06-07) 7 Jun 1978 (umur 45)
Laman web rasmihttp://www.adriennefrantz.com

Biografi sunting

Kehidupan awal sunting

Adrienne Frantz yang dilahirkan di Mount Clemens, Michigan sebagai anak sahaja yang hendak dihantar keluar. Pada umur tiga tahun, Adrienne sedang membuat resital tarian swasta dalam tempat tinggalnya.

Kerjaya sunting

Membuat munculan pertama dalam genre lipur lara pada 1997 sebagai Tiffany Thorne di Sunset Beach, beliau telah meninggalkan rancangan itu akhir tahun kedua untuk lakonnya sebagai watak jahat yang menjadi wirawati bersimpati Amber Moore di The Bold and the Beautiful. Pada 2001, beliau memenangi Daytime Emmy untuk Kecemerlangan Pelakon Muda. Frantz memainkan lakonannya B&B hingga 2005, apabila beliau meninggal untuk bertumpu dengan kerjaya muzik. Ketua pengarang B&B Bradley Bell yang telah mengetahui Soap Opera Digest bahawa dia akan membawa Frantz balik ke B&B sebagai Amber pada masa depan[1].

Selain daripada lakonnya di B&B, satu daripada lakonan tetamu ialah sebagai Emica di episod 2001 Rugrats bertajuk "All Growed Up", yang kemudiannya menjadi asas untuk terbitan turunan All Grown Up!. Beliau juga muncul dalam episod musim ke-8 That 70's Show sebagai kawan perempuan Fez bernama Kelly.

Kehidupan peribadi sunting

Dalam masanya yang bebas, Frantz suka menulis writing puisi dan sajak, mengarang muzik, menghadiri diri dalam konsert, bermain ski, bermain bola lisut, dan bersenang-senang dalam rumahnya dengan tiga kucing-kucing yang diselamatkan dan dua Penerima Labrador coklat, Lucy dan Ethel.

Rujukan sunting

  1. ^ Owens, Devin. "Frantz Gets Moore". Soap Opera Digest. Unknown parameter |accessdaymonth= ignored (bantuan); Unknown parameter |accessyear= ignored (|access-date= suggested) (bantuan); Unknown parameter |accessmonthday= ignored (bantuan)

Pautan luar sunting