Akta Bank dan Institusi-Institusi Kewangan 1989

[Yang di pertuan agong] Akta Bank dan Institusi-Institusi Kewangan 1989 (KWAP) adalah sebuah akta yang diluluskan oleh kerajaan Malaysia pada tahun 1989 bagi memberikan undang-undang baru bagi perlesenan dan membuat peraturan institusi yang membawa kepada perbankan, syarikat kewangan, bank perdagangan, rumah-rumah diskaun dan perusahaan pembokeran wang dan juga peraturan-peraturan yang membawa kepada perdagangan kewangan yang lain, dan juga bagi hal ehwal yang berkaitan dengannya.

Perbankan Islam sunting

Dalam memberikan tindakbalas kepada tuntutan-tuntutan positif bank-bank konvensional buka kaunter-kaunter Islam, Seksyen 124 BAFIA 1989 kemudian memperkenalkan yang membenarkan bank-bank konvensional meneruskan perniagaan perbankan Islam. Mereka diperlukan untuk menubuhkan Syariah Committee supaya menasihati mereka apa-apa perkara berkaitan dengan perniagaan perbankan Islam atau perniagaan kewangan Islam. Pengenalan seksyen ini membenarkan bank-bank konvensional buka Islam bertindakbalas terhadap produk-produk menawarkan perbankan Islam. Skim ini dahulunya dikenali sebagai Interest Free Scheme Banks dan kini dikenali sebagai Scheme Banks yang Islam.

Seksyen 124 BAFIA sunting

Pengenalan seksyen 124 BAFIA memperkenalkan persaingan sihat antara pemain-pemain perbankan Islam. Lebih banyak menawarkan perbankan Islam bank-bank produk-produk konsep-konsep yang dalam pelbagai dan pakej. Malah, beberapa bank-bank mendapat satukeuntungan hebat melalui ia tingkap-tingkap Islam daripada produk konvensional normalnya. Hasilnya, kini terdapat sebanyak tujuh skim perbankan Islam dari tempatan dan asing telah diberikan bank Islam dewasa penuh lesen dan 6 mereka sudah bermula operasi mereka.

Lihat juga sunting