Amrozi bin Nurhasyim

Templat:Infobox serial killer

Ali Amrozi bin Haji Nurhasyim (juga dikenali sebagai Amrozi) (5 Julai 1962 - 9 November 2008) merupakan seorang warga Indonesia dilaksanakan hukum bagi pihaknya dalam pengeboman Bali 2002 dan sebelum ini, ia ada terlibat secara langsung dalam pengeboman gereja di Medan, Batam, dan Pekanbaru 2000.

Kehidupan Awal sunting

Dia berasal dari Rempit, Jawa Timur dan kelima daripada 13 kanak-kanak. Dia telah menghadiri sekolah Al-mukmin Islam diasaskan oleh Abu Bakar Bashir bersama-sama dengan saudara-saudaranya Mukhlas dan Ali Imron. Amrozi dilahirkan di Tenggulun, Jawa Timur pada tahun 1962. Keluarganya yang ketat agama, berikutan sekolah Wahabi Islam yang mempunyai akarnya di Arab Saudi. Datuk Amrozi menubuhkan pesantren yang pertama atau sekolah berasrama Islam di Tenggulun. Hasyim Nur bapanya mengajar anak-anaknya bahawa Jawa kastam dianggap bidaah di bawah undang-undang Islam dan oleh kerana itu akan dihapuskan. Hasyim Nur telah terlibat dalam perjuangan kemerdekaan Indonesia menentang Belanda, sering regailing anak-anaknya dengan cerita-cerita dongeng orang-kepahlawanan oleh umat Islam yang lain. Amrozi dipaparkan kurang berminat di sekolah atau pengajian agama. Psikiatri laporan polis yang dijalankan selepas pengeboman Bali menerangkan dia sebagai "sederhana" dan "cetek" dan laporan bahawa dia adalah mudah dipengaruhi oleh orang lain. Mereka menggambarkan dia sebagai mempunyai personaliti yang tidak matang dan lebih rendah daripada keupayaan intelek yang normal. Saudara Amrozi, Ali Imron, melaporkan bahawa Amrozi sentiasa menghadapi masalah di sekolah dan di rumah, yang diharamkan dan diusir oleh guru-guru dan mencuri barangan dari rumah sendiri dan menjual mereka. Dia hanya dibuat untuk tahun kedua sekolah menengah. Pada usia 23 Amrozi berkahwin untuk kali pertama. Dia berkahwin dengan seorang gadis tempatan. Perkahwinan itu berlangsung selama dua tahun sahaja, menghasilkan seorang anak perempuan. Dia cuba sekolah menengah lagi tetapi tercicir sejurus selepas. Seolah-olah tanpa tujuan dan kurang arah, dia mula merosakkan kubur Jawa di kampung dia dalam usahanya untuk mendapatkan kelulusan dari bapa tegas agama dan dihormati. Dia mortified ibu bapanya dengan memijak kubur tua kampung yang dihormati, seterusnya menghabiskan seminggu dalam tahanan polis. Muklas, abang kepada Amrozi, adalah seorang ahli yang dihormati pesantren di Malaysia. Amrozi tidak melihat dia selama lebih sepuluh tahun. Dia telah mempunyai pengaruh yang menstabilkan sedikit pada tahun-tahun awal dewasa Amrozi. Amrozi memutuskan untuk melawat Muklas tetapi pada mulanya dipulaukan dan menolak kerana cara yang ingkar. Dia dihancurkan oleh perkara ini dan sedar bahawa untuk menjadi diterima dia perlu menjadi seorang Muslim yang baik. Amrozi berhenti merokok dan menonton filem. Dia mula sembahyang lima kali sehari dalam usaha untuk mendapatkan penerimaan Muklas. Muklas akhirnya bersetuju membenarkan dia tinggal. Amrozi berbakat dengan tangannya dan menjadi repairman tempatan, menetapkan kereta dan telefon bimbit. Oleh perdagangan, dia menjadi mekanik dan memiliki van yang digunakan dalam pengeboman Club Sari. Ia Amrozi yang membeli bahan letupan.

Pengeboman dan pembicaraan Bali 2002 sunting

Dua saudara lelakinya Ali Ghufron (alias Mukhlas) dan Ali Imron juga kedua-dua yang terlibat dalam pengeboman Bali 2002. Mukhlas disyaki menukar Amrozi militan apabila kedua-duanya telah bersatu semula di Malaysia pada akhir 1980-an. Kedua-dua saudara-saudaranya juga telah diambil ke dalam jagaan polis, dan Mukhlas telah dilaksanakan dengan dia.

Amrozi didakwa didorong oleh pandangannya terhadap dasar Amerika asing, yang disifatkan mempunyai agenda imperialis ke arah dunia Islam.

Dalam temu bual dengan ketua penyiasatan, Ketua I Made Mangku Pastika, ketika ditanya mengenai perasaan Amrozi terhadap serangan itu berkata:

"Tidak ada penyesalan sama sekali baginya Amrozi. Melakukan tugasnya kepada Tuhan, dia tidak menunjukkan penyesalan dia sangat tenang, sangat sejuk ... berbangga dengan aktiviti-aktivitinya..." Tentang hakikat bahawa kebanyakan orang Barat yang meninggal dunia Australia dan bukannya Amerika bahawa Amrozi telah menyatakan dia menyasarkan, Encik Pastika menyatakan, "Dia tidak menyesal tetapi dia hanya berpuas hati"[1]

Amrozi telah sikap acuh tak acuh seolah-olah seluruh perbicaraannya yang diperolehi nama samaran seperti "Pembunuh dengan senyuman manis", "Pengebom Tersenyum" dan "Pengebom Laughing".[2]

Hukuman dan pelaksanaan sunting

Pada 7 Ogos 2003, dia telah didapati bersalah kerana peranannya dalam pengeboman Bali dan dihukum kematian oleh pasukan penembak salut. Hukumannya menjadikan ditangguhkan selama 5 tahun, kerana teknikal undang-undang: undang-undang yang di bawahnya dia telah disabitkan tidak berkuat kuasa pada masa pengeboman, dan ia diperintah haram oleh Mahkamah Tinggi Indonesia pada bulan Julai 2004. Dipenjarakan di penjara Denpasar, dia telah dipindahkan ke penjara yang tinggi keselamatan pulau Nusakambangan pada bulan Oktober 2005. Ketika di dalam penjara, pada 12 Mei 2008, dia kembali berkahwin dengan isteri pertamanya, Rahma, dalam satu majlis yang telah dijalankan semasa ketiadaannya di kampung rumahnya, manakala selebihnya berkahwin dengan isteri sekarang.[3]

Bersama-sama dengan kedua-dua pengebom lain (Imam Samudra dan saudaranya, Mukhlas) yang masing-masing hukuman mati yang diterima, dia telah melancarkan satu cabaran perlembagaan terhadap penggunaan pasukan penembak. Amrozi pilihan pemotongan kepala.[4] In October 2008, he remained unrepentant and claimed revenge would be taken for his death.[5]

Pada bulan itu, rayuan terakhir ditolak dan pejabat Peguam Negara mengumumkan bahawa dia akan disempurnakan oleh pasukan penembak salut pada awal November 2008.[4] Menurut sumber di Indonesia Pejabat Peguam Negara, hukuman mati yang telah dilakukan sebelum akhir Ahad, 9 November 2008. Ini dilaporkan ditunda dari rancangan asal untuk membenarkan seorang wakil dari keluarga untuk mengenal pasti badan selepas pelaksanaan. Dari keluarga Amrozi, adiknya, Ali Fauzi telah dihantar sebagai wakil keluarganya.[6][7]

Amrozi, bersama-sama dengan Imam Samudra dan Huda bin Abdul Haq ditembak pada 00.15 waktu tempatan pada 9 November 2008. Mereka telah disempurnakan oleh skuad menembak.[8] Di sebalik sikap riang sepanjang perbicaraan dan pemenjaraan, dia dilaporkan telah pucat yang dihadapi dan bersalaman di saat-saat sebelum pelaksanaan.[9]

Rujukan sunting

  1. ^ "Profile: Amrozi". BBC News. 2008-11-08. Dicapai pada February 17, 2006. Check date values in: |year= / |date= tidak padan (bantuan)
  2. ^ "Australian fury at Bali bomber". BBC News. 2002-11-14. Dicapai pada September 25, 2007. Check date values in: |year= / |date= tidak padan (bantuan)
  3. ^ Thompson, Geoff (2008-05-12). "'Virtual wedding ceremony' for Bali bomber Amrozi". ABC news. Dicapai pada 2008-08-13.
  4. ^ a b "Bali bombers' execution date set". BBC News. 2008-10-24. Dicapai pada October 24, 2008.CS1 maint: date and year (link)
  5. ^ Thompson, Geoff (2008-10-01). "'Bali bombers threaten revenge over executions'". ABC news. Dicapai pada 2008-10-01.
  6. ^ "Negosiasi Dini Hari dan Pilihan yang Sulit". Detik.com. 2008. Dicapai pada November 8, 2008.
  7. ^ "Three Bali Bombers May Be Executed Tonight, Indonesia Says". Bloomberg. 2008. Dicapai pada November 8, 2008.
  8. ^ "Bali bomb burials stoke tensions". BBC. 2008. Dicapai pada November 9, 2008.
  9. ^ http://www.dailytelegraph.com.au/news/smiling-bali-bomber-assassin-amrozi-was-pale-afraid/story-e6freuy9-1111117989857

Pautan luar sunting

Neighbour. S, "In the Shadow of the Swords" HarperCollins publishers 2004
Sarah Copland. “Psychological Profiling of Terrorists: A Case Study of the Bali Bombers and Jemaah Islamiyah.” A Report Prepared for the Department of Foreign Affairs and Trade: Counter-Terrorism Branch, October 2005.