André D. Carson (lahir 16 Oktober, 1974) adalah seorang perwakilan untuk kongres Indiana's 7th, berkhidmat semenjak pilihan raya khas pada tahun 2008. Beliau merupakan ahli parti Demokrat .

André Carson
André Carson


Incumbent
Memasuki pejabat 
March 11, 2008
Preceded by Julia Carson

Member of the
Indianapolis City-County Council
from the 15th district
In office
Oktober 2007 – Mac 13, 2008
Preceded by Patrice Abduallah
Succeeded by Doris Minton-McNeill

Lahir (1974-10-16) 16 Oktober 1974 (umur 49)
Indianapolis, Indiana
Party politik Parti Demokrat
Pasangan Mariama Shaheed
Anak Salimah Carson
Tempat tinggal Indianapolis, Indiana
Alma mater Concordia University Wisconsin, Indiana Wesleyan University
Bidang kerjaya Pegawai penguatkuasa
Agama Islam
Laman web Congressman André Carson

Beliau juga merupakan cucu kepada perwakilan Julia Carson (1938-2007). Carson merupakan salah satu dari dua orang Muslim (bersama Keith Ellison) yang berkhidmat di Kongres Amerika Syarikat.

Kehidupan awal sunting

André Carson dilahirkan dan dibesarkan di Indianapolis, Indiana. Pada usia muda, minat Carson dalam perkhidmatan awam telah dibentuk oleh neneknya, mendiang Ahli Kongres Julia Carson. Carson membesar dalam persekitaran yang bergelora, dan beliau menggunakan pengalaman ini bagi membentuk pandangan dasar mengenai isu-isu seperti pendidikan, keselamatan awam dan peluang ekonomi. Selepas pergi ke sekolah Katolik untuk masa yang singkat sebagai seorang kanak-kanak dan yang diangkat sebagai Baptist oleh neneknya, Carson memeluk Islam pada tahun-tahun remaja. Beliau tertarik dengan agama ini kerana dia merasakan ajaran Islam yang aman dan memberi tumpuan kepada membantu orang lain.

Carson menghadiri Sekolah Awam Indianapolis dan merupakan graduan Sekolah Tinggi Teknikal Arsenal. Beliau telah lulus dengan ijazah Sarjana Muda dalam Pengurusan Keadilan Jenayah dari Concordia University Wisconsin dan Sarjana Pengurusan Perniagaan dari Indiana Wesleyan University. Carson mendapat kerja professional pertama beliau sebagai seorang pegawai penguatkuasaan undang-undang, yang berkhidmat sebagai penyiasat untuk Polis Indiana Eksais Negeri selama sembilan tahun. Beliau kemudian menyertai Jabatan Keselamatan Dalam Negeri Indiana dan Pusat Fusion Intelligence, menyelia terperinci unit anti-keganasan. Berikutan kerjayanya dalam penguatkuasaan undang-undang, Carson merupakan seorang pakar pemasaran untuk Cripe Arkitek + Jurutera di Indianapolis.

Patutan luar sunting