Anonymous ("awanama") ialah meme Internet yang bermula dalam tahun 2003 dalam papan imej 4chan yang mewakili konsep pelbagai pengguna komuniti sama ada dalam talian atau luar talian yang wujud sebagai otak global berdigital secara serentak.[2]

Anonymous
Kerangka
Jenis/bentuk sahKumpulan 'hacktivist' gelaran sendiri;
Avatar/nama pelbagai guna;
Komuniti maya;
Persatuan sukarela
Tujuananti-penapisan Internet;
Hiburan;
dasar tindak cergas Internet;
pen'trol'an Internet;
kewaspadaan Internet
Keanggotaan Kumpulan pertalian terpencar
Tapak web
Musicbrainz: e678a836-ea47-4d43-abf9-d37fa0601e5d Sunting ini di Wikidata
Sejarah
Dibentuk2003–kini
PengasasAubrey Cottle Sunting ini di Wikidata
Lokasi
Orang muncul sebagai Anonymous sambil memakai topeng Guy Fawkes yang menjadi terkenal oleh buku komik dan filem V for Vendetta.
Kawasan perkhidmatanSejagat
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Fahaman sunting

Secara rangkuman umumnya, mereka yang berpihak dan bergiat aktif dalam kelompok ini menentang kawalan dan penapisan dalam Internet serta menyasarkan pemerintah dan kerajaan. pertubuhan dan syarikat yang didakwa melakukan tindakan sedemikian.

Pertelingkahan dalamn ini merupakan ciri yang ketara dalam kelompok ini.[3] Sebuah laman yang berkaitrapat dengan kelompok ini mneggambarkan ia sebagai suatu "kumpulan Internet" dengan "suatu struktur pengarahan yang sangat longgar dan tidak berpusat yang dijalankan lebih berdasarkan ide-ide daripada arahan".[3]

Keanggotaan sunting

Tidak ada cara penyertaan untuk memasuki kelompok Anonymous atas tanggapan bahawa sesiapa sahaja bisa menjadi Anonymous, ciri kelompok ini yang tidak memiliki pemimpin mahupun suatu struktur organisasi yang konkrit.

Operasi sunting

Di Malaysia sunting

Pada Jun 2011, Anonymous melancarkan Operasi Malaysia selepas kerajaan Malaysia menyekat FilesTube.[4][5]

Rujukan sunting

  1. ^ "Gabriella Coleman on Anonymous". Brian Lehrer Live. Vimeo. 9 Februari 2011. Dicapai pada 24 Mac 2011.
  2. ^ Landers, Chris (2 April 2008). "Serious Business: Anonymous Takes On Scientology (and Doesn't Afraid of Anything)" (dalam bahasa Inggeris). Baltimore City Paper. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-09-19. Dicapai pada 3 Julai 2008. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  3. ^ a b Kelly 2012, m/s. 1678.
  4. ^ Enigmax (19 Jun 2011). "FilesTube Secures New Domain To Bypass Domain Blocking" [FilesTube Memperoleh Domain Baharu Untuk Melangkau Sekatan Domain]. TorrentFreak (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-11-18. Dicapai pada 18 November 2017. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  5. ^ Tan, Georgette (16 Jun 2011). "'Govt not feeling guilty about blocking sites'" [‘Kerajaan tidak rasa bersalah menyekat beberapa tapak sesawang’]. BorneoPost Online (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-11-18. Dicapai pada 19 November 2017. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)

Pautan luar sunting

Laman sesawang aktivis digunakan oleh Anonymous
Liputan berita


Templat:Anonymous dan Internet