Arabes adalah motif artistik berdasarkan penerapan pengulangan corak-corak bentuk geometri dan pola kombinasi yang pelbagai; bentuk-bentuk ini sering mengunakan tema tanaman (flora) dan kadang- kadang juga bertemakan haiwan (fauna).[1] Arabes adalah, seperti mana dibayangkan dalam namanya, unsur-unsur kesenian Islam yang sering ditemui menghiasi dinding masjid. Pilihan bentuk-bentuk geometri yang harus digunakan dan bagaimana mereka harus diformat didasarkan pada pandangan Islam terhadap dunia. Bagi Muslim, bentuk-bentuk ini, diambil bersama-sama, merupakan pola yang tak terhingga yang melampaui dunia lahiriah yang terlihat. Untuk kebanyakkan orang di dunia Islam, mereka dengan konkrit melambangkan yang tak terbatas, dan kerana itu ia tidak berpusat atau mempunyai punca sekaligus melambangkan sifat penciptaan Tuhan (Allah). Kini, terdapat juga artis mengunakan unsur-unsur Islam untuk menyampaikan semangat kerohanian yang tertentu tanpa ikonografi daripada seni Kristian.

Corak Arabes yang terdapat di Alhambra

Kesalahan dalam pengulangan mungkin sengaja diperkenalkan sebagai menunjukkan kerendahan hati oleh seniman yang percaya bahawa hanya Allah yang boleh menghasilkan kesempurnaan, walaupun teori ini masih diperdebatkan.[2][3][4]

Sejarah sunting

Geometri karya seni dalam bentuk Arabes tidak digunakan secara meluas di Timur Tengah atau Mediterranean Basin sampai zaman keemasan Islam datang. Selama waktu ini, teks-teks purba pada Greece dan dunia Yunani-Romawi matematik dan juga matematik India diterjemahkan ke dalam Arab di Rumah Kebijaksanaan, seorang ahli akademik agensi penyelidikan di Baghdad. Seperti yang kemudian Eropah yang Renaissance yang diikuti, matematik, sains, sastera dan sejarah telah dimasukkan ke dalam dunia Islam dengan besar, sebahagian besar reaksi positif.

Karya-karya tokoh - tokoh kuno seperti Plato, Euclid, Aryabhata dan Brahmagupta yang banyak dibaca kalangan terpelajar dan maju lebih lanjut dalam rangka memecahkan masalah-masalah matematik yang muncul kerana keperluan masyarakat Islam dalam menentukan Kiblat dan waktu Solat dan Ramadan. [5] Plato's ideas about the existence of a separate reality that was perfect in form and function and crystalline in character, Euclidean geometry as expounded on by Al-Abbās ibn Said al-Jawharī (ca. 800-860) in his Commentary on Euclid's Elements, the trigonometry of Aryabhata and Brahmagupta as elaborated on by Muhammad ibn Mūsā al-Khwārizmī (ca. 780-850), dan perkembangan geometri sfera[5] oleh Abū al-Wafā' al-Būzjānī (940–998) dan trigonometri sfera oleh Al-Jayyani (989-1079)[6] untuk menentukan arah Kiblat dan waktu Solat dan Ramadan,[5]semua berkhidmat sebagai dorongan untuk bentuk seni yang menjadi seni arabes.

Penerangan dan simbolisme sunting

Arabes merupakan satu cabang seni yang terdiri daripada pelbagai bentuk-bentuk geometri yang berulang yang kadang-kadang disertai oleh kaligrafi. Ettinghausen et al. menggambarkan Arabes sebagai "rekaan tumbuhan yang terdiri daripada penuh ... dan setengah palmette [sebagai] suatu pola yang terus-menerus tanpa akhir ... di mana setiap daun tumbuh keluar daripada hujung lain." </ref> Richard Ettinghausen , Oleg Grabar, dan Marilyn Jenkins-Madinah,Seni dan Pembinaan Islam, 650-1250."</ref>Richard Ettinghausen, Oleg Grabar, and Marilyn Jenkins-Madina, Islamic Art and Architecture, 650-1250. (New Haven: Yale UP, 2001), 66.</ref> To the adherents of Islam, Arabes merupakan simbolik kepada kesatuan kepercayaan dan jalan dimana tradisi kebudayaan Islam dilihat oleh perspektif dunia.

 
Arabes Geometri menghiasi Kubah Makam Hafez in Shiraz.

Untuk para penganut Islam, Arabes adalah simbol iman mereka bersatu dan cara di mana budaya Islam tradisional dipandang dunia.

Fail:Roof Hafez tomb.jpg
geometri dari Arabes di jubin bawah kubah Makam Hafez dalam Shiraz .

Dua mod sunting

Ada dua mod dalam Arabes. Pertama mengingati prinsip-prinsip yang mengatur tatanan dunia. Prinsip-prinsip ini merangkumi asas-asas yang betul apa yang membuat suara dan objek struktur, dengan ekstensi, indah (iaitu sudut dan tetap / statik bahawa hal itu mencipta bentuk-esp. Yang truss). Pada mod pertama, masing-masing mengulang-ulang bentuk geometri mempunyai simbolisme dianggap berasal daripada itu. Sebagai contoh, persegi, dengan empat sama sisi sisi, merupakan simbol dari unsur-unsur yang sama pentingnya alam: bumi, udara, api dan air. Tanpa salah satu daripada empat, dunia fizikal, yang diwakili oleh sebuah lingkaran yang inscribes alun-alun, akan runtuh kepada dirinya sendiri dan tidak ada lagi. Mod kedua adalah berdasarkan sifat mengalir tanaman bentuk. Mod ini mengingatkan pada feminin sifat kehidupan memberi. Selain itu, pada pemeriksaan daripada banyak contoh endy seni, beberapa orang berpendapat bahawa pada kenyataannya ada mod ketiga, mod daripada kaligrafi Arab.

Kaligrafi sunting

 
Satu contoh kaligrafi Arab

Alih-alih mengingati sesuatu yang berkaitan 'sejati' (realiti dunia spiritual), bagi Muslim kaligrafi adalah ekspresi terlihat seni tertinggi semua; seni kata yang diucapkan (dengan persneling fikiran dan sejarah). Dalam Islam, dokumen yang paling penting untuk diteruskan secara lisan, tentu saja, dalam Al Quran. Peribahasa dan ayat-ayat daripada Al-Quran dapat dilihat hari ini dalam seni Arabes. Yang datang bersama-sama dari ketiga bentuk mencipta Arabes, dan ini merupakan cerminan dari kesatuan yang timbul daripada kepelbagaian (prinsip asas Islam).

Susunan dan kesatuan sunting

Ada persamaan besar antara karya seni Arabes dari kawasan geografi yang sangat berbeza. Pada kenyataannya, kesamaan begitu menonjol, sehingga kadang-kadang sukar bagi para ahli untuk mengatakan di mana gaya tertentu seni Arabes ini berasal. Alasan untuk ini adalah bahawa sains dan matematik yang digunakan untuk membina endy karya seni bersifat universal. Oleh kerana itu, bagi sebahagian besar umat Islam, karya seni yang terbaik yang boleh dibuat oleh manusia untuk digunakan dalam Masjid adalah karya seni yang memaparkan urutan dan kesatuan yang mendasari alam.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Arabesque di Dictionary.com
  2. ^ Thompson, Muhammad. "Islamic Textile Art: Anomalies in Kilims". Salon du Tapis d'Orient. TurkoTek. Dicapai pada 25 Ogos 2009. Unknown parameter |coauthor= ignored (|author= suggested) (bantuan)
  3. ^ Alexenberg, Melvin L. (2006). The future of art in a digital age: from Hellenistic to Hebraic consciousness. Intellect Ltd. m/s. 55. ISBN 1841501360.
  4. ^ Backhouse, Tim. ""Only God is Perfect"". Islamic and Geometric Art. Dicapai pada 25 Ogos 2009.
  5. ^ a b c Gingerich, Owen (April 1986), "Islamic astronomy", Scientific American, 254 (10): 74, dicapai pada 2008-05-18CS1 maint: date and year (link)
  6. ^ O'Connor, John J.; Robertson, Edmund F., "Abu Abd Allah Muhammad ibn Muadh Al-Jayyani", arkib MacTutor History of Mathematics, Universiti St Andrews.