Arabian Nights (minisiri TV)

Ini adalah berkaitan diri TV; untuk kegunaan alternate, sila lihat Arabian Nights (nyahkebaburan)

Arabian Nights adalah minisiri tiga jam yang dibuatkan oleh Hallmark Entertainment, asalnya ditunjuk untuk dua malam pada 30 April, dan 1 Mei 2000 di ABC di Amerika Syarikat dan BBC Satu di United Kingdom. Siri ini ditulis oleh Peter Barnes dan diarah oleh Steve Barron dan berasaskan pada cerita Timur Tengah Zaman Pertengahan dari Hikayat Seribu Satu Malam. Siri ini terdiri dari lima cerita yang diframekan dengan yang keenam, ini menjaga gaya tradisional cerita dalam cerita yang bersinonim dengan Malamnya.

Minisiri TV Arabian Nights.

Plot sunting

Siri ini bermula di Baghdad, dengan Sultan Shahryar (Dougray Scott) yang telah menjadi gila selepas isteri pertamanya dibunuh dengan tangan baginda sendiri sewaktu coup d’état yang gagal, yang isteri baginda merancangkan dengan adik-beradik lelaki Shahryar (James Frain). Sekarang, selepas lima tahun berlalu, Shahryar mempercayai bahawa semua wanita hendak membunuhnya, malangnya Sultan Shahryar harus berkahwin atau tahtanya akan diberikan ke adik-beradik lelaki baginda. Dalam kegilaannya, Shahryar berkeputusan untuk mendapat seorang isteri dan memberinya hukum mati pada esok hari. Untuk mencegahkan ini, Scheherazade (Mili Avital) yang pandai, seorang kawan kanak-kanak Shahryar, yang menyintainya dengan rahsia, mengahwini Sultan yang memberikan masalah dan memberitahu baginda cerita setiap malam, berhenti pada siang hari dengan a cliff-hanger. Untuk mendengar pada semua cerita, Shahryar harus membiarkan Scheherazade hidup sehingga esok malamnya. Dengan secara licik, Scheherazade mempunyai akhlak yang tersembunyi dalam setiap cerita, untuk membawa Sultan keluar dari kegilaannya secara perlahan-lahan.

Cerita-ceritanya sunting

 
Supplement Los Angeles Times dari April 30, 2000.

Ali Baba dan Empat Puluh Penyamun sunting

Ali Baba menemui sebuah gua sakti diisi dengan harta karun yang dirompak oleh Empat Puluh Penyamun dan ketua kejam mereka Black Coda. Ali Baba mendapatkan kekayaan untuk dirinya sendiri dan pergi ke Damascus, di mana dia menggunakan harta karun yang dirompak untuk hidup dalam kemewahan. Marah dengan ini, Black Coda pergi ke Damascus, supaya dapat membunuh Ali Baba dan merampas balik hartanya. Ini adalah cliff-hanger pertama Scheherazade.

BacBac yang Bongkok sunting

BacBac adalah seorang pelawak istana dan orang yang termasyur di Constantinople, jadi ketika dia tercekik dan mati di sebuah pesta makan malam, hostnya kelang-kambut dan cuba hendak menghilangkan mayatnya. Pada berikutnya cerita ini badan BacBac apabila ia dipindahkan dari orang ke orang, setiap mereka mempercayai mereka telah membunuh pelawak tersebut.

Aladdin dan Pelita Ajaibnya sunting

Cerita ini menjelaskan dongeng klasik Aladdin, seorang penyamun Cina yang bertemu sebuah pelita mengandungi jin yang dapat memberikan apa sahaja permintaan. Cerita ini dikenali dengan gambaran watak John Leguizamo sebagai dua jin, Jin Pelita dan Jin Cincin. Vanessa Mae, yang dikenali sebagai seorang pemain violin, bermain Puteri Zobeide dalam cerita ini.

Amin seorang Pengemis sunting

Cerita ini menjelaskan tentang Amin, dilakonkan oleh Dougray Scott, seorang pengemis dari Kaherah yang diculik oleh Sultan Harun al-Rashid, dimainkan oleh James Frain. Untuk menjayakan lawaknya yang kejam, Harun mempermainkan Amin dengan menjadikannya Sultan Harun al-Rashid pada Mesir, sebelum menghantar semula pengemis ini ke kawasan sesak dan kotor. Perkara ini menjadikannya gila.

Tiga Adik-beradik Lelaki sunting

Cerita ini ialah cerita yang terakhir rekaan Scheherazade tentang pengembaraan tiga beradik lelaki yang mengembara ke merata dunia untuk menjadi kesayangan ayahanda mereka, Sultan Yemen, dengan mendapatkan harta benda unik. Cerita ini mengandungi permaidani terbang yang masyhur.

Pelakon sunting

Rujukan kepada budaya Islam sunting

Minisiri ini dikenali dengan buatan banyak rujukan kepada kebudayaan dan sejarah Islam. Contohnya, sewaktu cerita Aladdin, ketika Aladdin bertanya Jin Cincin siapa dia, Jin tersebut bergurau berkata bahawa dia ialah Omar Khayyam. Satu lagi contoh adalah ketika Aladdin bertanya Jin Pelita untuk wang, Jin itu berkata Syukur alhamdulillah sebelum dia meniup emas dari tempat pembakaran.

Anugerah sunting

Minisiri memenangi sebuah anugerah Artios untuk Lakonan Terbaik dan sebuah anugerah Emmy untuk Solekan Terbaik.

Pautan luar sunting