Aska Yang (Tulisan Cina Tradisi: 楊宗緯; Tulisan Cina Mudah: 杨宗纬; pinyin: Yáng Zōngwěi); merupakan seorang penyanyi asal Taiwan.

Aska Yang
2014 in Taiwan by Sychyi
Nama Cina楊宗緯
Nama Cina杨宗纬 (Ringkas)
PinyinYáng Zōng Wěi (Mandarin)
JyutpingYang Tsung-wei (Kantonis)
Nama lahir楊宗緯 (Yáng Zng Wěi)
KeturunanTaiwan
AsalRepublik China (Taiwan)
PekerjaanPenyanyi
Jenis muzikPop cina
Jenis suaraTenor
Syarikat rakamanHIM International Music (2007)
Warner Music (2008)
MARS(2010-)
Tahun aktif2007–kini
Artis berkaitanGang Bintang Warisan (星光幫)
Ahli semasaTiada
Ahli sebelumnyaGsharp Corporation (2007~2008)
Ibu bapaAnak kedua daripada tiga beradik
Laman web rasmiAska Yang's official website
Anugerah
  • 2008: Hito Radio Pop Music Award
                                   ~Aska Yang bersama dengan Gang Bintang Warisan memenangi "Anugerah Artis Baru Terbaik Hito" 
                                     dengan "Million Star Reunion 10 Finalist  Special Album"
                                   
                                   2008 : Hito Radio Pop Music Award 
                                   ~ Aska Yang bersama dengan Gang Bintang Warisan memenangi "Anugerah Artis Baru Terbaik"
    
                                   2008 : 5th Annual SuperStar Singers Award 
                                   ~ Aska Yang memenangi "Anugerah Artis Baru Terbaik"
    
                                   2008 : Singapore Golden Melody Award 
                                   ~ Aska Yang memenangi 5 anugerah termasuk : 
                                   "Anugerah Artis Baru Cemerlang" , "Anugerah Penyanyi Lelaki Terbaik" , 
                                   "Anugerah Artis Baru Yang Paling Popular",
                                   "Y.ES 933 Longest Chart Holder Song: Lagu [Bawang] " , 
                                   "Y.ES 933 Top Ten Most Popular Song Chart: Number #1[Bawang]"
    
                                   2009 : Suara rangkaian Taipei Hit FM 
                                   ~ "Tahunan 100 aktiviti satu undi" - [Bawang] telah diundi memperjuangkan ,
                                      [Merpati],[Bayu Bagi Kebahagiaan]turut memenangi Nombor #5 Dan Nombor #12.
    
                                   2009 : Singapore Entertaiment Awards
                                   ~ Aska Yang memenangi 3 anugerah termasuk : 
                                     "Anugerah Tahunan Artis Baru Serantau bagi Media" ,
                                     "Anugerah Artis Baru Yang Paling Popular" ,"Lagu Yang Paling Popular Di Radio 100.3 ~[Bawang]"
    
                                   2009 : 2nd. Kiss Apple Top 10 Love Song
    
    ~ Aska Yang memenangi anugerah "2009 Kiss Apple Top 10 Love Song - [Bawang]"


Asal-usul sunting

Aska Yang dilahirkan di Taoyuan, Taiwan pada 4hb April, 1978. Dia mendapat ijazah universiti bidang kouselin dan pimpinan dari Universiti Pendidikan Nasional ChangHua(National Changhua University of Education), pada June 2007. Keluarga Aska mengharapkan Yang boleh menjadi seorang pegawai kerajaan tetapi Yang bercita-cita untuk menrealisasikan impian menyannyi. Aska juga menyertai pelbagai pertandingan bakat menyanyi sekolah dan tempatan dan berjaya mendapat pelbagai juara melalui pertandingan-pertandingan.

Karier muzik sunting

2007 : Bintang Jutawan (One Million Star) & Permulaan Karier Muzik sunting

Pada tahun 2007, Aska mula terkenal semasa menyertai pertandingan menyanyi rancangan realiti tv CTV Bintang Jutawan (One Million Star ~Season 1 ) .Aska berjaya dipilih sebagai bintang paling popular setelah memperolehi undi khidmat pesanan ringkas (SMS) tertinggi dalam musim pertama yang diundi oleh orang ramai dengan suaranya yang merdu dan halwa telinga. Dia menyebabkan banyak mencapai lagu dalam pertandingan itu seperti " Goodbye My Love (再見我的愛人)" , " Sandera (人質) " , " Derhaka (背叛) " , " Destinasi Cinta (新不了情) " , Klip-klip video persembahan dia yang ditampalkan pada youtube, memperolehi beratus-ribu pendapat-pendapat.

Aska Yang telah menarik diri dalam Bintang Jutawan semasa pertandingan memasuki sesi enam orang terakhir akibat isu umur dan isu tersebut dijadikan buah mulut orang ramai [1][2].

Bagaimanapun, akhirnya sepuluh peserta-peserta termasuk Aska Yang, telah melepaskan dua album-album himpunan pada Jun dan Oktober.

Album himpunan pertama ~ " Perhimpunan Murid Bintang (星光同學會-超級星光大道10強紀念合輯) " dan album himpunan kedua ~ " Kelmarin, Hari ini, Besok (愛.星光精選-昨天 今天 明天)" Dia merekod sejumlah empat buah lagu dalam kedua-dua album-album:

" Asalkan saya percaya (因為我相信) " – menyanyi bersama dengan peserta-peserta lain

" Derhaka (背叛) " – penyanyi asal : Gary Cao (曹格)

" Sandera (人質) " – penyanyi asal : A-mei

" Tidak Dikehendaki (多餘)" – Lagu tema untuk Wayang Masa Muda yang tidur mendalam (沉睡的青春), dan ia lagu pertama Aska Yang .

Dalam tahun ini, kontrak Aska dengan agensi - Hsu An-chin (許安進) mengalami perselisihan faham dan mengakibatkan kerjaya Aska terpaksa dihenti. Ini menyebabkan namanya sering disebut dalam tajuk-tajuk berita hiburan dalam satu cara sensasi sepanjang keseluruhan tahun 2007 . Sebagai contoh, nama Aska Yang bukan sahaja mendapat tempat kedua dalam ‘Yahoo!Orang Berita Taiwan 2007 [3] , tetapi juga dimasuki dalam ‘Orang Terkenal Ensiklopedia Taiwan2007-2008[4][5].

 yang diterbitkan oleh Profesor Peng dari Universiti Shi Xin (世新大學) .

2008 : Album Solo dan Konsert sunting

Kontrak Aska dapat diselesaikan pada November 2007[6], dengan bantuan Taipei Women's Rescue Foundation (婦女救援基金會), Aska juga berjanji akan menjadi orang wakil bagi penubuhan itu . Selepas penyelesaian konflik kontraknya dengan Hsu An-Chin , Aska mengeluarkan album solo sulungnya berjudul "Burung Merpati (鴿子)" pada 2008 Januari, dan ia menjadi album yang paling laris dalam separuh tahun 2008 [7]. . Lagu-lagu popular daripada album ini termasuk "Bawang (洋蔥)", "Burung Merpati (鴿子)", "Angin yang bahagia(幸福的風)", "Dibiakan(讓)" dan "Mengharapkan Percintaan(對愛渴望)". Kumpulan peminatnya bermula mengembangkan sampai ke kawasan-kawasan lain seperti Singapura, Malaysia dan Hong Kong [8]. Aska menjayakan konsert solo di Taipei Arena pada 17 Mei 2008 , hanya empat bulan selepas pembebasan album pertamanya.

Bagaimanapun, selepas konsert solo, dia telah dilibatkan dalam percanggahan dengan agensinya sekali lagi. Pertikaian diakibatkan satu jeda tiba-tiba dalam kerjayanya. Pada Oktober 2008, Aska Yang mengumumkan penamatan kontraknya dengan secara rasmi.

2009 : Mula Semula sunting

Ketika cuba untuk menyelesaikan kontrak cemerlang isu-isu oleh akan pergi mahkamah, Aska mula semula karier muziknya pada Januari 2009. Dia memegang satu mini konsert di Taipei pada 11 Januari 2009 dan juga bermula menyertai dalam aktiviti lain, seperti rancangan TV, konsert-konsert dan drama-drama muzikal. Selain daripada pekerjaan hiburan, dia akan memasuki Graduate Institute Pendidikan Jasmani National Taiwan Sport University untuk belajar satu darjah induk dalam Sport dan menggunakan psikologi.

Kerja Amal sunting

Suara Taipei (Hit FM) menjemput 100 orang yang terkenal menghadiri aktiviti kebajikan. Aska Yang menyediakan topi dengan lukisan tangan sendiri untuk tawaran internet bermula dari harga 1 NT dollar. Peminat Aska Yang berjaya mendapat topi tersebut dengan harga tawaran sebanyak 200,000 NT dollars dengan menggunakan wang kelab. Duit itu akan didermakan kepada Chinese Children Home and Shelter Association. Selepas itu, peminatnya mendermakan topi itu kepada PersatuanTaipei Women Rescue Foundation (TWRF) untuk tawaran di perayaan hari ulang tahun ke-20. Pengerusi pertama TWRF, wakil Ying-Chi Liao, menang dalam tawaran itu dengan 300,000 NT dollars, dan beliau mengembalikan topi yang tersergam indah dan bersejarah itu kepada Aska. Sekali lagi, Aska Yang menawarkan topi tersebut kepada National Changhua University of Education disimpan sebagai koleksi. Dengan bantuan Aska dan peminatnya, TWRF mendapat penaungan yang sebanyak 1,290,136 NT dollars.

Diskografi sunting

Album Kompilasi sunting

Album himpunan pertama telah mencapai 66.22% daripada jumlah penjualan album dalam carta G-music pada minggu pertama dan mencipta rekod baru peratus penjualan album. Pada masa yang sama, carta muzik lain seperti Wu Da(五大) juga mencatatkan 48.18% dan menjadi juara dalam pasaran album. Jumlah jualan album ini adalah sebanyak seratus lapan puluh ribu keping. Disebabkan ketiadaan kontrak dengan HIM International Music, maka Aska tidak menyertai sebarang aktiviti promosi untuk album himpunan kedua.

Hasil/
Label
Album Trek
2007-06-29
Him Music
Perhimpunan Murid Bintang Sandera(人質) Lirik: Leng, Wan Mei (冷玩妹), Irama: Huang, Yun Ren (黃韻仁)

Derhaka(背叛) Lirik: Ah Dan (阿丹), Wu, Yu Kang (鄔裕康), Irama: Gary Cao (曹格) Asalkan saya percaya (只要我相信) Lirik: Chen, Hsin Yen (陳信延), Irama: Sean Hosein etc


2007-10-05
Him Music
Kelmarin,Hari ini ,Besok Tidak Dikehendaki (多餘), Lirik dan irama: Shi, Yu Bo untuk Lagu tema untuk Wayang Masa Muda yang tidur mendalam (沉睡的青春)
  • ezPeer - kedudukan # 1 bagi 22 minggu dalam katagori lagu cina
  • KKBox - Juara Lagu Cina yang Paling Popular selama 4 minggu

Album Studio sunting

Hasil/
Label
Album Trek
2008-01-11(Edisi pertama)/
2008-02-09 (Edisi kedua)
Warner Music
Burung Merpati (Dove) Lagu-lagu yang mengeluarkan MTV adalah: Burung Merpati(鴿子), Dibiarkan (讓), Bawang (洋蔥),Angin yang Bahagia (幸福的風),Mengharapkan percintaan (對愛渴望)
  • Dalam carta album cina G-music , album Aska mencatatkan rekod berada dalam carta selama 40 minggu berturut-turut dan 9 minggu juara
  • ezPeer+ carta album merekodkan 16 minggu dalam kedudukan tempat pertama
2011-8-26
Universal Music Ltd.
Pure (原色)
  • Lagu-lagu yang mengeluarkan MTV adalah:懷珠 (Kenangan dihargai) , 被遺忘的 (Yang dilupai), 那個男人 (Lelaki itu), 蠻荒情場 (Cinta yang terbengkalai)
  1. 底細 - (Perspektif kasih)
  2. 懷珠 - (Kenangan dihargai)
  3. 光影 - (Biasan cahaya)
  4. 被遺忘的 - (Yang dilupai)
  5. 饞 - (Lahap)
  6. 因為單身的緣故 - (Disebabkan bujang)
  7. 前戲 - (Pembukaan)
  8. 唱錯歌詞 - (kekeliruan)
  9. 蠻荒情場 - (Cinta yang terbengkalai)
  10. 時間神偷 - (Masa dipinjam)

Trek Bonus:

  1. 那個男人 - (Lelaki itu)


Album Live sunting

Hasil/
Label
Album Trek
2008-08-15 Warner Music
Warner Music
Star! Start! Legenda Bintang (Live Concert 2CD/DVD) Merakamkan 30 lagu yang dinyanyikan dalam konsert tersebut
  • Carta G-music album cina mencatatkan berada dalam carta selama 19 minggu dan 1 minggu juara
  • Carta G-music untuk video pula berada dalam carta selama 15 minggu dan tiga minggu juara
  • Carta muzik lain seperti Wu Da (五大金榜) , carta laris album cina Wu Da (五大華語暢銷排行榜) mencapai rekod berada dalam carta sebanyak 8 minggu berturut-turut dan 1 minggu juara carta
  • Dalam carta yang sama tetapi kategori yang berlainan iaitu bahagian carta laris video pula merekodkan sebanyak 8 minggu di carta tersebut selama 8 minggu dan 2 minggu adalah dalam tempat pertama

Anugerah yang dimenangi sunting

2008:Hito Radio Pop Music Award

Aska Yang bersama dengan Gang Bintang Warisan (星光幫) memenangi「Anugerah Artis Baru Terbaik Hito」Dengan「Million Star Reunion 10 Finalist Special Album」

2008:Hito Radio Pop Music Award

Aska Yang bersama dengan Gang Bintang Warisan (星光幫) memenangi「Anugerah Artis Baru Terbaik」

2008:5th Annual SuperStar Singers Award

Aska Yang memenangi「Anugerah Artis Baru Terbaik」

2008:Singapore Golden Melody Award

Aska Yang memenangi 5 anugerah termasuk: 「Anugerah Artis Baru Cemerlang」,「Anugerah Penyanyi Lelaki Terbaik」,「Anugerah Artis Baru Yang Paling Popular」, 「Y.ES 933 Longest Chart Holder Song: Lagu《洋蔥/Bawang》」,「Y.ES 933 Top Ten Most Popular Song Chart: Number #1《洋蔥/Bawang》」

2009: Suara rangkaian Taipei Hit Fm

「Tahunan 100 aktiviti satu undi」-《洋蔥/Bawang》telah diundi memperjuangkan , 《鴿子/Merpati》,《幸福的風/Bayu Bagi Kebahagiaan》turut memenangi Nombor #5 Dan Nombor #12.

2009: Singapore Entertaiment Awards

Aska Yang memenangi 3 anugerah termasuk: 「Anugerah Tahunan Artis Baru Serantau bagi Media」,「Anugerah Artis Baru Yang Paling Popular」,「Lagu Yang Paling Popular Di Radio 100.3 ~《洋蔥/Bawang》」

2009: 2nd. Kiss Apple Top 10 Love Song

Aska Yang memenangi anugerah「2009 Kiss Apple Top 10 Love Song - 《洋蔥/Bawang》」

2010: CCTV<M! Countdown > Pesta Muzik Pop LuoYang Aska Yang memenangi「Anugerah Tahunan Artis Yang Paling Berpotensi Serantau bagi Media HK/TW 2010」


Konsert sunting

Tarikh Tajuk Tempat Penyenaraian trek
29 Disember 2007 Perhimpunan Murid Guru Bintang Konsert
星光幫之老師同學會演唱會
National Taiwan University Sports Center
17 Mei 2008 Star ! Start ! Legenda Bintang Live Konsert
楊宗緯星空傳奇演唱會
Taipei Arena
21 Disember 2008 X'mas Dengan Aska Yang Konsert The Arkhub@kallang Community Club (Singapore)
11 Januari 2009 Konsert Mini Taipei
楊宗緯不墜演唱會
Riverside Live House Taipei
3 April 2010 Aska Yang dan Rachel Liang Bintang Jutawan Live Konsert Las Vegas Pearl Concret Theater, Palms Casino Resort, Las Vegas
17 dan 18 Jun 2011[9] Aska Yang Ego Live Konsert
楊宗緯宗於自我音樂會
Legacy Taipei, Taiwan
  1. "就算世界與我為敵" (Walaupun dunia menentang saya )
  2. "給未來的自己" (Kepada diri kelak)
  3. "漂著" (Hanyutan)
  4. "如果真的不要" (Jika pilihan 'tidak')
  5. "夕陽伴我歸" (Senja menemani perjalanan pulang)
  6. "膽小鬼" (Penakut)
  7. "這樣愛你對不對" (Adakah betul/patut cinta sebegini kepadamu)
  8. "傷心地鐵" (Lintasan kesedihan )
  9. "12樓" (Tingkat kedua belas)
  10. "如此" (Sentiasa bersama anda)
  11. "The Walk"
  12. "我的思念" (Kerinduan saya)
  13. "空白格" (kekosongan)
  14. "被遺忘的" (Yang dilupakan)
  15. "True Colors"
  16. "對愛渴望" (Keinginan Bercinta)
  17. "多餘" (Tidak dikehendaki )
  18. "那個男人" (Lelaki itu)


26 ~ 28 Ogos 2011 Aska Yang "Pure" Live Konsert 2011
楊宗緯 2011原色音樂會
Legacy Taipei, Taiwan
  1. 懷珠 - (Kenangan dihargai)
  2. 被遺忘的 - (Yang dilupai)
  3. 底細 - (Perspektif kasih)
  4. 前戲 - (Pembukaan)
  5. 唱錯歌詞 - (kekeliruan)
  6. 光影 - (Biasan cahaya)
  7. 因為單身的緣故 - (Disebabkan bujang)
  8. 蠻荒情場 - (Cinta yang terbengkalai)
  9. 饞 - (Lahap)
  10. 時間神偷 - (Masa dipinjam)
  11. 逝 - (Berlalu)
  12. 天堂 - (Syurga)
  13. 留不住的故事 - (Cerita terlepas)
  14. 外面的世界 - (Dunia luar)
  15. 老師的話 - (Nasihat cikgu)

Trek Bonus:
8/26

  • 半夢半醒之間 - (Antara mimpi dan tersedar)
  • 那個男人 - (Lelaki itu)

8/27

  • 好久不見 - (Lama tak jumpa)
  • 那個男人 - (Lelaki itu)

8/28

  • 半夢半醒之間 - (Antara mimpi dan tersedar)
  • 旅行的意義 - (Alasan meninggalkan)
  • 那個男人 - (Lelaki itu)


Aktiviti Kebajikan sunting

 
The Magic School spokesman

Secara percuma
2007 Orang Wakil bagi Penubuhan Wanita pelindungan

2007 Orang Wakil bagi [ The Magic School "Knowing the Children Witnesses of Domestic Violence" ] [10]


2008 Orang Wakil bagi [ Public Traffic Safety Film Contest Sponsored by PBS Television in conjunction with Ho-Tai Automobile Manufacture ]

2008 Orang Wakil bagi [ Penubuhan Wanita pelindungan "Charity Movie Premiere "Persepolis "] [11]

Berfaedah

2007 Iklan TV untuk 2007 Uni-President Cup Triathlon Championship

2007 Pemain MP4, EZPeer TOGO

2008 Pearly Gates~Japanese Golf Designer Name Brand

2008 Orang Wakil bagi [2008 Taiwan National Intercollegiate Athletic Games]

Jadual Masa sunting

4hb April, 1978 : Dilahirkan in Taoyuan, Taiwan

1990 : Lulus Kursus pengajian dari Sekolah Rendah Naili( Naili Elementary School), Taoyuan, Taiwan

1994 : Lulus Kursus pengajian dari Sekolah Menengah Tzu-Chiang (Tzu-Chiang Junior School), Taoyuan, Taiwan

1996 : Lulus Kursus pengajian dari Sekolah Menengah Tinggi kebangsaan Chungli(National Chungli Senior High School), Taoyuan, Taiwan

2007 : Menyertai pertandingan menyanyi rancangan realiti tv CTV Bintang Jutawan- One Million Star《超級星光大道》, Taiwan

June 2007 : Mendapat ijazah universiti bidang kouselin dan pimpinan dari Universiti Pendidikan Nasional ChangHua(National Changhua University of Education), Bandar Changhua , Taiwan .

Rujukan sunting

  1. ^ "楊宗緯道歉 坦承謊報年齡退賽 與辛曉琪合唱「領悟」". 東森新聞網. 2007/6/10. Check date values in: |date= (bantuan)
  2. ^ "'Million Star Gang' volunteer treated to red carpet". The China Post. 2007-07-12.[pautan mati kekal]
  3. ^ "(Cina) 2007年度十大新聞人物 第二名楊宗緯". Yahoo News. 2007/11/22. Check date values in: |date= (bantuan)
  4. ^ "Who's Who' mentions 3,500 Taiwan celebrities". The China Post. 2007-08-21.
  5. ^ "Tennis star, singer make Taiwan's Who's Who list". Taipei Times. 2007-08-21.
  6. ^ "(Cina) 婦援會居中協調~楊宗緯與許安進達成和解 簽訂新約!". ETtoday. 2007/11/5. Check date values in: |date= (bantuan)
  7. ^ "Jam Hsiao and Aska Yang defeat Yoga Lin on G-music billboard". Yahoo!Singapore News. 2009-01-27. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-01-31. Dicapai pada 2009-10-03.
  8. ^ "Fans simply love rugged Aska". The Star Online. 2008-04-03.
  9. ^ (Cina) Legacy Taipei Aska's Ego Reflection Live Concert Diarkibkan 2011-06-20 di Wayback Machine 17 June 2011. Retrieved 2011-06-22
  10. ^ "(Cina)這一天,孩子不哭 - 楊宗緯的老師夢". 張老師月刊. 2008/5/26. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-07-21. Dicapai pada 2009-10-03. Check date values in: |date= (bantuan)
  11. ^ 台譯苿莉人生

Pautan luar sunting

Official Site

Pendidikan

Organisasi