Jasad kecil Sistem Suria

(Dilencongkan dari Badan kecil Sistem Suria)

Jasad kecil Sistem Suria (Jawi: جاسد كچيل سيستم سوريا; Inggeris: Solar System small bodies, SSSB) ialah objek dalam Sistem Suria yang bukan planet mahupun planet kerdil, mahupun satelit dari sebuah planet atau planet kerdil: [note 1]

951 Gaspra, iaitu jasad kecil Sistem Suria dalam lingkaran asteroid, berukuran kira-kira 18 km panjang (gambar oleh kuar Galileo)
Semua objek lain, kecuali satelit, mengorbit Matahari hendaklah dirujuk secara kolektif sebagai "Jasad kecil Sistem Suria" ... Ini termasuk kebanyakan asteroid Sistem Suria, kebanyakan objek Trans-Neptun (TNO), komet, dan lain-lain jasad kecil. [1]

Ini merangkumi semua komet dan semua planet minor selain daripada mereka yang diklasifikasikan sebagai planet kerdil, iaitu:

Istilah ini pertama kali ditakrifkan pada tahun 2006 oleh Kesatuan Astronomi Antarabangsa.

Pengagihan centaur dan objek trans-Neptun

Masih belum jelas sama ada saiz yang lebih rendah terikat akan diletakkan sebagai sebahagian daripada takrifan jasad kecil Sistem Suria pada masa hadapan, atau jika ia akan merangkumi semua bahan ke tahap meteoroid, iaitu jasad terkecil makroskopik dalam orbit mengelilingi Matahari. (Pada peringkat mikroskopik terdapat juga objek yang lebih kecil seperti debu interplanet, zarah angin suria dan zarah bebas hidrogen)

Kecuali bagi yang terbesar, yang berada dalam keseimbangan hidrostatik, bulan berbeza daripada jasad Sistem Suria kecil tidak dalam saiz, tetapi dalam orbit mereka. Orbit Bulan' tidak berpusat di sekitar Matahari tetapi di sekitar objek Sistem Suria lain seperti planet, planet kerdil, dan walaupun jasad kecil Sistem Suria sendiri.

Sebahagian daripada jasad-jasad kecil Sistem Suria yang lebih besar boleh dikelaskan semula pada masa akan datang sebagai planet kerdil, sementara menunggu pemeriksaan lanjut untuk menentukan sama ada atau tidak mereka berada dalam keseimbangan hidrostatik.

Orbit dari majoriti jasad kecil Sistem Suria yang terletak di dua kawasan berbeza, iaitu lingkaran asteroid dan lingkaran Kuiper. Kedua-dua tali pinggang mempunyai beberapa struktur dalaman yang berkaitan dengan pengusikan oleh planet utama (terutamanya Musytari dan Neptun, masing-masing), dan mempunyai agak longgar ditakrifkan sempadan. Kawasan-kawasan lain di dalam Sistem Suria juga merangkumi jasad-jasad kecil dalam kepekatan yang lebih kecil. Ini termasuk objek asteroid berhampiran Bumi, Sentora, komet, dan cakera terserak.

Lihat juga sunting

Nota sunting

  1. ^ Tipografi secara rasmi yang betul untuk kata nama biasa seperti "jasad kecil Sistem Suria" dan "objek trans-Neptun" merupakan kes ayat, bukannya kes tajuk seperti yang digunakan oleh IAU dalam hal ini.

Rujukan sunting

Templat:MinorPlanets Footer