Alsatian (Perancis: Alsacien, Jerman: Elsässerdeutsch/Elsässisch) adalah dialek Alemanik Rendah yang dituturkan di Alsace, sebuah kawasan sekarang di timur Perancis, dan sejarahnya melalui antara kawalan Perancis dan Jerman berbanyak kali.

Inskripsi ini dalam Alsatian pada tingkap di Eguisheim, Alsace, membaca:
Dis Hausz sted in Godes Hand - God bewar es vor Feyru
("Rumah ini adalah dalam tangan Tuhan - "Semoga Tuhan melindunginya dari api")

Meskipun tidak bersedia diterima kepada penutur Jerman piawai, ia rapat berhubungan dengan lain-lain dialek Alemanik yang dekat, seperti Jerman Swiss, Swabian, dan Badisch dengan pengaruh Perancis. Ia selalu dikelirukan dengan bahasa Frankish, lebih jaraknya berhubungan dengan dialek Barat Jerman Franconian. Kedua-dua dipanggil alsacien dalam Perancis.

Banyak penutur menulis dalam Jerman piawai, walaupun nama jalan (dahulunya hanya dalam Perancis, sekarang bilingual di setengah tempat, terutamanya Strasbourg) mungkin menggunakan ejaan tempatan.

Laksana konstitusi Republik Kelima menyatakan yang Perancis adalah bahasa Republik, tiada bahasa kawasan yang diizinkan sebarang status rasmi di Perancis. Bagaimanapun, kerajaan Perancis telah memasukkan Alsatian dalam senarai bahasa di Perancis.

Contoh sunting

Kata Terjemahan
Bumi Erd
syurga Himmel
air Wasser
api Fir
lelaki Mann
perempuan Frau
makan essa
minum trinka
besar gross
kecil klaan
malam Nacht
siang Dâa

Pautan luar sunting