Bahasa Baskhir adalah bahasa Turkik yang dituturkan oleh Kaum Bashkir di republik autonomi Bashkortostan, Rusia.

Bahasa Bashkir
Башҡорт теле Bašqort tele
Asli kepadaRussia, Uzbekistan, Kazakhstan
Penutur bahasa
1,047,000
Altaic (dipertikaikan)
Status rasmi
Bahasa rasmi di
Bashkortostan
Kod bahasa
ISO 639-1ba
ISO 639-2bak
ISO 639-3
bak
Kawasan penutur bahasa Bashkir dalam Empayar Rusia, 1897

Penutur sunting

Banci populasi 1989 menunjukkan lebih 1,047,000 penutur bumiputera bahasa Bashkir menetap di KRSS. Tambahan 26,737 mendakwa Bashkir akan menjadi bahasa kedua mereka. Anggaran 300,000 Bashkirs mengatakan bahawa Tatar merupakan bahasa asli mereka.

Penutur bahasa Bashkir kebanyakannya tinggal di Russia republik Bashkortostan, baik juga seperti di kejiranan Tatarstan dan Udmurtia. Banyak nombor penutur juga tinggal di Perm Krai dan di Chelyabinsk, Orenburg, Sverdlovsk, dan Kurgan Oblast. Sebahagian besar minoriti kumpulan Bashkir juga tinggal di Kazakhstan dan Uzbekistan.

Huruf dan dialek sunting

Walaupun Bashkirs asalnya adalah suku Ugrik atau Finnik, mereka pada mulanya menerima-pakai Bolgar language. Selepas penjajahan Mongol, bahasa Kypchak menjadi lebih kebiasaan disebabkan fakta bahawa ia adalah bahasa yang dituturkan oleh majoriti suku Golden Horde.

Bahasa Bashkir moden, seperti persamaan bahasa Tatar, diambil dari rumpunnya kumpulan bahasa Kypchak. Kini bahasa ini mempunyai banyak dialek, dimana lebih bersamaan kepada Tatar. Pada masa lalu, Bashkirs menggunakan Tatar sebagai bahasa bertulis. Pada abad ke-15 ia digantikan dengan bahasa Chagatay (bagaimanapun, menurut sesetengah penyelidik, ia telah digantikan dengan pelbagai Tatar Kuno Chagatay), dimana telah dalam kegunaan hingga 1923. Kedua-dua Tatar dan Chagatay telah ditulis dalam huruf Arab.

Pada 1923, sebuah sistem tulisan telah khususnya dicipta untuk bahasa Bashkir . Juga bahasa kesusasteraan sendiri telah dicipta, menggunakan paling berbeza berbanding dialek bahasa Tatar bourgeous. Pada mulanya, ia menggunakan huruf Arab yang diubahsuaikan. Pada 1930 ia telah digantikan dengan huruf berdasarkan Latin, dimana telah dalam giliran digantikan dengan huruf Cyrillic yang disesuaikan pada musim sejuk 1938.

Huruf Cyrillic yang digunakan oleh Bashkir adalah sama seperti dengan huruf Russia, dengan tambahan huruf berikut: Ә ә Ө ө Ү ү Ғ ғ Ҡ ҡ Ң ң Ҙ ҙ Ҫ ҫ Һ һ.

Pautan luar sunting