Guaraní, merujukkan kepelbagaian asas sebagai Guaraní Paraguayan (sebutan bahasa Inggeris: /ɡwɑrəˈniː/; endonim avañe'ẽ [aʋãɲẽˈʔẽ] 'bahasa Ava'), adalah bahasa asli Amerika Selatan yang miliknya subkeluarga Tupí–Guaraní dari bahasa-bahasa Tupi. Ia adalah salah satu dari bahasa rasmi Paraguay (bersama dengan Sepanyol), di mana ia ditutur oleh kebanyakan dari penduduk, dan setengah penduduk luar bandar adalah penutur satu bahasa.[2] Ia ditutur oleh komuniti-komuniti di negara-negara jiran, termasuk Argentina utara dan Brazil barat daya, dan ia dalah bahasa rasmi kedua provinsi Argentina di Corrientes.[3]

(Paraguayan) Guaraní
avañe'ẽ
Sebutan[ʔãʋ̃ãɲẽˈʔẽ]
Asli kepadaArgentina, Brazil, Paraguay
EtnikSuku Guaraní
Penutur bahasa
4,650,000 in Paraguay (SIL 1995), 200,000 in Argentina
Abjad Rumi (varian Guaraní)
Status rasmi
Bahasa rasmi di
 Paraguay
 Wilayah Corrientes[1] (Argentina)
 Brazil (regional)
Templat:Country data Mercosur
Kod bahasa
ISO 639-1gn
ISO 639-2grn
ISO 639-3gug
Rencana ini mengandungi simbol fonetik IPA. Tanpa sokongan perisian tertentu, anda mungkin melihat tanda tanya, kotak, atau simbol lain dan bukannya askara Unicode. Untuk panduan pengenalan mengenai simbol IPA, lihat Bantuan:IPA.

Guaraní adalah satu-satunya bahasa asli benua Amerika yang para penutur termasuk suatu bahagian besar orang bukan asli. Inia dalah suatu anomali di benua Amerika di mana pemindahan bahasa terhadap bahasa-bahasa penjajahan Eropah (dalam hal ini, bahasa rasmi lain Sepanyol) yang sebaliknya telah menjadi hampir kebudayaan sejagat dan penanda pengenalan orang mestizo (orang berketurunan campuran Sepanyol dan Dayak Amerika), dan juga mengikut budaya diasimilasikan, orang dayak Amerika yang memindah ke taraf hidup atas.

Paderi Jesuit Antonio Ruiz de Montoya, yang menulis sebuah buku digelar Tesoro de la lengua guaraní ("Harta Bahasa Guaraní"), menjelaskan Guaraní sebagai suatu bahasa "sangat banyak dan so copious and elegant that it can compete with the most famous [of languages]."

Nama "Guarani" biasanya digunakan untuk bahasa rasmi Paraguay. Meskipun, ini adalah sebahagian dari suatu rangakian loghat, banyak dari mana komponen-komponen sering digerlar Guaraní. Lihat loghat-loghat Guaraní.

Lihat juga sunting

Sumber sunting

  1. ^ http://www.romanistik.uni-mainz.de/guarani/texte/Ley5598.pdf
  2. ^ Mortimer, K 2006 "Guaraní Académico or Jopará? Educator Perspectives and Ideological Debate in Paraguayan Bilingual Education" Working Papers in Educational Linguistics 21/2: 45-71, 2006
  3. ^ Website of Indigenous Peoples' Affairs which contains this information (Sepanyol)

Pautan luar sunting

Templat:Official languages of South America