Bahasa Kashmir

bahasa

Bahasa Kashmir (कॉशुर, کٲشر Koshur) adalah bahasa dari kumpulan sub Dardic dari kumpulan Indo-Arya dan bahasa ini diucapkan terutama di Lembah Kashmir , di negeri Jammu dan Kashmir . Ada sekitar 6.797.587 penutur bahasa ini di Jammu dan Kashmir , menurut Banci 2011. Sebahagian besar dari 350.000 penutur tinggal di Pakistan adalah pendatang dari Lembah Kashmir setelah berpisah dengan India . Mereka merangkumi beberapa penutur tinggal di desa-desa sempadan di daerah Neelum .

Kashmiri
कॉशुर كٲشُر kạ̄šur
Asli kepadaJammu and Kashmir (India)[1]Azad Kashmir (Pakistan)[1]
KawasanNorthwestern region of the Indian subcontinent
Penutur bahasa
7.1 million[1]
Indo-European
Perso-Arabic script (contemporary),[2]
Devanagari script (contemporary),[2]
Sharada script (ancient/liturgical)[2]
Status rasmi
Bahasa rasmi di
 India[1]
Kod bahasa
ISO 639-1ks
ISO 639-2kas
ISO 639-3kas

Bahasa Kashmir adalah salah satu daripada 22 bahasa dari India .Selain bahasa Hindi dan Urdu, Bahasa Kashmir dibangunkan di negara bahagian itu. Ramai penutur bahasa Kashmir juga menggunakan Bahasa Hindi atau Punjabi sebagai bahasa kedua. Sejak November 2008, Bahasa Kashmir telah dibuat mata pelajaran wajib di semua sekolah di Lembah itu sampai ke peringkat menengah.

Rujukan sunting

  1. ^ a b c d "Kashmiri: A language of India". Ethnologue. Dicapai pada 2007-06-02. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "Ethnologue" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  2. ^ a b c Sociolinguistics. Mouton de Gruyter. Dicapai pada 2009-08-30.