'Bahasa Setswana atau juga dikenali sebagai bahasa Tswana.

Sejarah sunting

Bahasa Setswana
Setswana
Asli kepadaBotswana, Afrika Selatan, Zimbabwe dan Namibia
Kawasanselatan Afrika
Penutur bahasa
4,407,174
Status rasmi
Bahasa rasmi di
Botswana dan Afrika Selatan
Kod bahasa
ISO 639-1tn
ISO 639-2tsn
ISO 639-3
tsn

Bahasa Tswana dipertutur secara meluas di Afrika Selatan, terutamanya di Botswana dan di Afrika Selatan di Tanjung Utara, Negeri Bebas (Free State) pusat dan di barat dan di Daerah Barat Laut. Terdapat juga sejumlah penutur di Namibia.

Setswana merupakan bahasa Sotho pertama yang mempunyai bentuk tulisan. Pada tahun 1806, Heinrich Lictenstein menulis mengenai Bahasa Beetjuana. Ketika tahun 1815, John Cambell menulis perkataan Bootchuana dan diikuti oleh Burchell yang menulis mengenia Botswana pada tahun 1824. Dr Robert Moffat daripada London Missionary Society tiba dikalangan Batlhaping di Kudumane pada tahun 1818, dan dia membina sekolah pertama bagi Botswana. Pada tahun 1825, dia menyedari bahawa dia perlu menulis dan menggunakan Setswana dalam pengajarannya. Dia habis menterjemah The Gospel menurut Luke pada tahun 1830, The New Testament pada 1840 dan Old Testament pada 1857.

Penutur Setswana, bahasa Motswana pertama yang menyumbang kepada sejarah Setswana bertulis adalah Sol D T. Plaatje, yang dengan bantuan Professor Jones menulis Tones of Secwana Nouns pada tahun 1929. New Testament dan Psalms diterjemah pada tahun 1963 dan pada tahun 1910 bibliografi dan keseluruhan Bible diterjemah kedalam bahasa Setswana pada tahun 1970.

PENGKELASAN sunting

Keluarga: Bantu (atau lebih tepat Ntu) Keluarga Bahasa Kumpulan: Bantu Tenggara (atau lebih tepat Ntu) Subgroup: Sotho

Variati: Bahasa berkait termasuk Sekgalagadi di Botswana dan Shilozi di Namibia dan Zambia.

Penutur Sekitar 3,301,774 penduduk Afrika Selatan menggunakannya sebagai bahasa pertama.