Bahasa pengaturcaraan Amos

AMOS BASIC adalah loghat bahasa pengaturcaraan BASIC yang dilaksanakan bagi komputer Amiga. AMOS BASIC diterbitkan oleh Europress Software dan pada asalnya ditulis oleh François Lionet bersama Constantin Sotiropoulos. Ia merupakan waris STOS BASIC bagi Atari ST. AMOS BASIC mula dihasilkan pada 1990.

AMOS bersaing pada pelantar Amiga dengan Perisian Acid Blitz BASIC. Kedua BASICs berbeza dengan loghat lain pada pelantar berlainan, dari segi ia membenarkan ciptaan mudah perisian multimedia agak rumit, dengan kod struktur penuh dan kebanyakan fungsi aras tinggi bagi memuatkan imej, animasi, bunyi dan memaparkannya dalam pelbagai cara.

Versi AMOS asal merupakan penterjemah yang, sungguhpun elok sahaja, mengalami masalah prestasi. Kemudian, penkompil AMOS dimajukan, yang mengurangkan masalah ini.

Selepas versi asal AMOS, Europress membebaskan dua versi lain: Easy AMOS, versi lebih mudah bagi orang baru, dan AMOS Professional, versi lebih maju dengan ciri-ciri tambahan, seperti Persekitaran Pembangunan Bersepadu (IDE), sokongan ARexx, sub-bahasa antara muka pengguna (user interface - UI) dan pembinaan kawal aliran baru. Kedua-dua versi baru gagal menyaingi kepopularan AMOS asal.

AMOS kebanyakannya digunakan bagi menghasilkan perisian permainan video (pengembaraan pelantar dan grafik) dan pendidikan.

Bahasa ini agak berjaya dengan masyarakat Amiga. Ia mudah digunakan menjadikannya menarik bagi pengguna baru.

Lihat juga sunting

  • Alvyn Basic — Percubaan bagi mencipta serasi sintak, penterjemah, BASIC pelbagai pelantar sumber terbuka bagi AMOS Professional.

Pautan luar sunting