Balai polis ialah bangunan yang berfungsi sebagai pusat operasi untuk pegawai polis dan ahli-ahli kakitangan lain. Bangunan-bangunan ini mengandungi pejabat dan tempat penginapan untuk kakitangan dan kenderaan, bersama dengan bilik gerobok, lokap dan bilik wawancara/soal siasat.

Sebuah balai polis subbandar di San Bruno, California
Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur
Kompleks J.C. "Buster" Court Public Safety di Stafford, Texas

Subbalai serantau sunting

Jabatan besar mungkin mempunyai banyak balai unutk meliputi kawasan yang mereka khidmat. Nama-nama yang digunakan untuk kemudahan ini termasuk:

United Kingdom sunting

 
Sebuah balai polis Inggeris: balai Wood Street di Wakefield

Pasukan konstabel luar bandar di Great Britain terdahulunya diatur oleh kampung-kampung. Kebanyakan kampung pada mana-mana saiz, termasuk hamlets, telah mempunyai sebuah "rumah polis". Rumah polis di kampung-kampung kecil sering dikakitangankan oleh Konstabel berseragam satu, dengan balai-balai lebih besar dikakitangi oleh lebih. Balai polis tempatan telah dikumpulkan di bawah seorang Sarjan bersegaram, yang balainya digelarkan sebuah "balai sarjan". Pekan-pekan lebih besar di kawasan wilayah pasukan konstabel telah mempunyai balai polis dikakitangani oleh sebilangan pegawai, seringkali di bawah perintah seorang inspektor oatau superintendent, biasanya juga memerintah suatu subbahagian atau pembahagian secara tertentu, dan oleh itu memberikan nama-nama "balai sub- bahagian" atau "balai bahagian" pada balai-balainya.

Pertubuhan balai polis di UK sunting

 
Banyak balai polis British mempunyai lampu biru di luar.

Di United Kingdom, balai polis mungkin mempunyai:

  • Pegawai polis berseragam yang menjawab panggilan 999 dan memberikan pemolisian masyarakat.
  • Pegawai Sokongan Masyarakat Polis (PCSOs) who patrol the community (England and Wales only).
  • Traffic Wardens who enforce parking regulations.
  • Pegawai Pengurangan Jenayah yang ditugaskan dengan fungsi-fungsi awam menghadir, melawat rumah tangga dengan nasihat dan memberikan benda-benda seperti semboyan tanda bahaya rogol.
  • Seorang Pegawai Pertanyaan Senjata api, bertanggung jawab untuk sertifikat senjata api, dadah dan tuga berkaitan.
  • Pegawai Penerimaan Stesen (SROs) yang bertugas di hadapan meja dan melakukan pentadbiran.
  • Pegawai Cap tangan dan Pengenalan yang mengurus dengan Pengenalan Jenayah untuk Arkib.
  • Dalam balai Polis Metropolitan, para kadet polis dapat membantu para pegawai biasa, PCSOs atau mana-mana kakitangan polis.
  • Konstabel Khas, Sarjan dan Inspektor akan hadir. Seorang Khas adalah seorang Pegawai Polis tidak dibayar gaji setengah waktu berlatih penuh dengan kuasa penangkapan.
  • Balai-balai lebih kecil biasanya mempunyai sebilangan Detective Constables (DCs) diketuai oleh seorang Detective Sergeant (DS), atau balai lebih besar DCs, DSs dan Detective Inspectors (DIs) hadir, dengan Detective Chief Inspector (DCI) bertugaskan jabatan.
  • Kebanyakan stesen mempunyai sel penjara tahanan di mana seorang pesalah ditankap akan ditahan bermalaman hingga ditemankan ke mahkamah untuk hukuman.
  • Seorang Pegawai Senjata api Berpihak kuasa (AFO) dapat hadir di balai jika ianya berpusat pada kawasan beroperasi itu.
  • Balai polis mempunyai dapur untuk membantu pegawai sewaktu giliran kerja.

Kebanyakan balai polis bandar menggunakan dua jenis kenderaan polis - kereta jawapan, yang menjawab dengan panggilan 999 dan mengangkat suatu alat lingkungan untuk menguruskan insiden, dan kereta Panda, adalah biasanya kereta yang kurang upaya dan biasnaya digunakan untuk pemolisian masyarakat.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting