Bangsal merupakan satu binaan beratap yang berdinding atau tanpa dinding, yang kebiasaannya tidak digunakan sebagai tempat kediaman, tetapi sebagai tempat menyimpan barang. Contohnya untuk menyimpan padi, traktor serta binatang ternakan (kandang). Bangsal biasanya dijumpai di ladang-ladang. Di Sabah, bangsal juga dikenali sebagai sulap.[1]

Bangsal di Wisconsin, A.S.
Bangsal antik di Poland.
Bangsal di Indiana, A.S.
Bangsal di Zambia.
Bangsal di Norway.

Oleh kerana itu, bangsal biasanya berukuran kecil, tetapi terdapat juga bangsal yang berukuran lebih besar berbanding rumah, umpamanya bangsal tempat perkahwinan. Bangsal juga digunakan sebagi gelaran tempat tinggal, bagi rumah yang terlalu kecil, biasanya satu bilik sahaja, atau tiada berdinding.

Bangsal di Amerika Syarikat sunting

Bangsal lama biasanya dibina dari kayu balak yang digergaji di ladang tersebut. Namun ada juga bangsal dari batu seperti di New England, A.S., dan di tempat di mana batu lebih murah berbanding kayu. Bangsal moden lazimnya merupakan bangunan keluli.

Sebelum 1900, kebanyakan bangsal menggunakan rangka balak (juga dikenali sebagai tiang dan alang) untuk membentuk struktur yang cukup kukuh bagi menahan ribut dan beban berat makanan haiwan. Dari kira-kira 1900 hingga 1940, banyak bangsal tenusu dibina di utara Amerika Syarikat. Bangsal-bangsal biasanya mempunyai bumbung limas, atau rabung miring untuk memaksimumkan saiz para rumput kering di atas bumbung tenusu, dan telah dikaitkan dengan imej popular ladang tenusu. Bangsal kayu yang besar ini, terutamanya jika diisi dengan rumput kering, boleh menjadi kebakaran dahsyat yang biasanya merupakan kerugian keseluruhan terhadap peladang. Dengan penciptaan pembandela, ini dapat dielakkan dengan menyusun rumput kering dan jerami di luar, dan mengelilinginya dengan penjaga kebakaran berbajak. Banyak bangsal di utara AS dicat merah dengan perapi putih. Satu sebab yang mungkin ialah ferik oksida yang digunakan untuk membuat cat merah merupakan bahan kimia termurah dan paling mudah didapati bagi peladang di New England dan kawasan sekitarnya. Satu kemungkinan lain ialah ferik oksida boleh bertindak sebagai awet dan melindungi struktur itu.

Pautan luar sunting

  1. ^ "FUNGSI SULAP KEPADA PENDUDUK TEMPATAN". Muzium Sabah. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-04-30. Dicapai pada 2019-08-14.