Banjaran Rocky atau Pergunungan Rocky (Jawi: بنجرن روكي; bahasa Inggeris: Rocky Mountains), juga dikenali sebagai Rockies, merupakan sistem banjaran gunung yang terbesar di benua Amerika Utara. Pergunungan Rocky mengunjurkan lebih dari 3,000 batu (4,800 km) dari bahagian utara wilayah British Columbia, di barat Kanada hingga ke utara negeri New Mexico, di barat daya Amerika Syarikat. Dalam Kordilera Amerika Utara, Banjaran Rocky adalah agak berbeza daripada Banjaran Pantai Pasifik dan Banjaran Cascade dan Sierra Nevada mana kesemuanya terletak lebih ke barat.

Banjaran Rocky
the Rockies (en), les Rocheuses (fr),
Montañas Rocosas, Rocallosas (es)
Titik tertinggi
PuncakGunung Elbert (Colorado, Amerika Syarikat)
Ketinggian14,440 ka (4,400 m)
Dimensi
Panjang3,000 bt (4,800 km)
Geografi
Banjaran Rocky is located in Bumi
Banjaran Rocky
Banjaran Rocky (Bumi)
NegaraKanada Kanada and Amerika Syarikat Amerika Syarikat
Negeri/Wilayah
Induk banjaranKordilera Amerika Utara
Geologi
Usia batuanZaman Prakambria and Zaman Batu Kapur
Jenis batuanIgneus, Enap and Metamorf
Banjaran Wasatch di Utah merupakan sebahagian daripada Pergunungan Rocky.

Pergunungan Rocky pada asalnya dibentuk 80 juta ke 55 juta tahun lalu semasa orogeni Laramid, di mana beberapa plat mula meluncur ke bawah plat Amerika Utara. Sudut benam adalah cetek, menyebabkan jalur luas gunung bergerak ke barat Amerika Utara. Sejak itu, aktiviti tektonik lanjutan dan hakisan oleh glasier telah menghakis banjaran ini, menghasilkan banyak puncak dan lembah. Pada akhir Zaman Ais yang lalu, manusia mula mendiami pergunungan itu. Selepas orang Eropah, seperti Sir Alexander Mackenzie dan orang Amerika, seperti ekspedisi Lewis dan Clark mula meneroka banjaran, hasil mineral dan bulu memacu eksploitasi awal ekonomi pergunungan itu, walaupun banjaran itu sendiri tidak pernah padat dengan penduduk.

Pada masa ini, kebanyakan kawasan di banjaran gunung ini dilindungi oleh taman-taman awam dan kawasan hutan, dan merupakan destinasi pelancongan yang popular, terutama untuk perkhemahan, pendakian gunung, memancing, memburu, berbasikal gunung, ski, adan meluncur papan salji.

Etimologi sunting

 
Pergunungan Sangre de Cristo, jajaran penghujung selatan Banjaran Rocky berhampiran Taos, New Mexico

Nama pergunungan ini adalah terjemahan nama Amerindia yang berkait rapat dengan Algonquian; nama Cree "[as-sin-wati] Error: {{Transl}}: unrecognized language / script code: cre (bantuan)", diberikan sebagai, apabila dilihat dari padang rumput, ia kelihatan seperti jisim berbatu. Sebutan pertama namanya sekarang oleh orang Eropah adalah dalam jurnal Jacques Legardeur de Saint-Pierre pada tahun 1752, di mana ia dipanggil "Montagnes de Roche".[1][2]

Geografi sunting

 
Peta benua Amerika Utara, dengan jajaran utama Banjaran Rocky dilorek berwarna merah jambu
 
Gunung Robson di timur British Columbia

Jajaran utama Banjaran Rocky biasanya ditakrifkan sebagai bermula dari Sungai Liard di British Columbia dan mengunjur ke selatan di kawasan hulu Sungai Pecos, yang merupakan salah satu anak sungai bagi Rio Grande, di New Mexico. Rockies berbeza-beza lebar 70 ke 300 batu (110 ke 480 kilometer). Terdapat juga banjaran-banjaran gunung lain yang berterusan melepasi kedua-dua batang sungai ini, termasuk Pergunungan Selwyn di Yukon, Banjaran Brooks di Alaska, dan Sierra Madre Occidental di Mexico, akan tetapi mereka bukanlah sebahagian daripada Rockies, walaupun bersama-sama termasuk dalam sistem Kordilera Amerika. Walau bagaimanapun, Amerika Syarikat mendefinisikan Rockies termasuk Banjaran Brooks (sebagai Banjaran Rocky Artik) serta Pergunungan Cabinet dan Pergunungan Salish di Idaho dan Montana. Yang sekawan dengannya di utara Sungai Kootenai, Pergunungan Columbia, adalah dianggap sistem yang berasingan di Kanada, yang terletak di sebelah barat Jurang Banjaran Rocky yang besar. Ini mengunjurkan British Columbia dari permulaan di tengah-tengah lembah Sungai Flathead di barat Montana ke tebing selatan Sungai Liard.[3]Juga di barat Jurang Banjaran Rocky, lebih jauh ke utara dan berhadapan dengan Banjaran Muskwa merentasi jurang, adalah Banjaran Stikine dan Pergunungan Omineca daripada sistem Pergunungan Interior di British Columbia. Satu kawasan kecil di timur Prince George, British Columbia di sebelah timur Jurang, Penara McGregor, menyerupai Rockies tetapi dianggap sebahagian daripada Penara Interior.

Legeh Benua Amerika, iaitu legeh yang memisahkan sistem saliran antara Lautan Pasifik dan Lautan Atlantik di kedua-dua benua Amerika Utara dan Selatan melalui sepanjang jajaran banjaran ini.

Gunung Elbert di Colorado adalah puncak tertinggi di keseluruhan banjaran ini, dan Gunung Robson di British Columbia adalah puncak tertinggi di bahagian utara banjaran di Kanada.

Banjaran Front di kaki timur Pergunungan Rocky berhampiran bandar raya Denver, Colorado

Ekologi dan iklim sunting

 
Tundra gunung di Colorado

Terdapat pelbagai faktor-faktor alam sekitar di Pergunungan Rocky. Banjaran ini terletak dalam lingkungan latitud antara Sungai Liard di British Columbia (59° U) dan Rio Grande di New Mexico (di 35° U). Prairi terdapat pada atau di bawah ketinggian 1,800 kaki (550 m), manakala puncak tertinggi banjaran ialah Gunung Elbert pada ketinggian 14,440 kaki (4,400 m). Julat kerpasan adalah dari 10 inci (250 mm) setiap tahun di lembah-lembah di selatan[4] hingga ke 60 inci (1,500 mm) setiap tahun secara tempatan di kebanyakkan puncak di utara.[5] Purata suhu Januari boleh terdiri daripada 20 °F (−7 °C) di Prince George, British Columbia, ke 43 °F (6 °C) di Trinidad, Colorado. Oleh itu, tidak ada satu ekosistem monolitik tunggal bagi keseluruhan Banjaran Gunung Rocky.

Sebaliknya, ahli ekologi membahagikan Rockies kepada beberapa zon biotik. Setiap zon ditakrifkan sama ada ia boleh menyokong pokok dan kehadiran satu atau lebih spesies penunjuk. Dua zon yang tidak menyokong pokok ialah dataran dan tundra gunung. Kawasan Great Plains terletak di sebelah timur Rockies dan dicirikan oleh padang rumput prairi (di bawah kira-kira 550 m atau 1,800 kaki). Tundra gunung berada di kawasan di atas garisan pokok yang berbeza altitud dari 3,700 m (12,000 kaki) di New Mexico hingga 760 m (2,500 kaki) di hujung utara Rockies (berhampiran Yukon).

Pergunungan Rocky merupakan habitat penting bagi banyak hidupan liar yang terkenal, seperti serigala, rusa besar, moose, baghal, rusa ekor putih, pronghorn, kambing gunung, biri-biri tanduk besar, rubah, beruang hitam, beruang grizzly, coyote, lynx singa gunung dan wolverin. Kawanan moose terbesar di Amerika Utara berada di hutan kaki bukit Alberta–British Columbia.

Galeri sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Akrigg, G. P. V.; Akrigg, Helen B. (1997). British Columbia Place Names (ed. 3rd). Vancouver, BC: UBC Press. m/s. 229. ISBN 0774806362. Dicapai pada 2 September 2015.
  2. ^ Mardon, Ernest G.; Mardon, Austin A. (2010). Community Place Names of Alberta (ed. 3rd). Edmonton, AB: Golden Meteorite Press. m/s. 283. ISBN 9781897472170. Dicapai pada 2 September 2015.
  3. ^ Cannings, Richard (2007). The Rockies: A Natural History. Greystone/David Suzuki Foundation. m/s. 5. ISBN 9781553652854.
  4. ^ "Southern Rocky Mountains". Forest Encyclopedia Network. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-07-07. Dicapai pada 2010-08-22.
  5. ^ "Southern Rocky Mountains". Forest Encyclopedia Network. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-07-21. Dicapai pada 2010-08-22.CS1 maint: bot: original URL status unknown (link)

Bacaan lanjut sunting

Pautan luar sunting