Beauty and the Beast (filem 1991)

filem animasi Amerika Syarikat tahun 1991

Beauty and the Beast (Si Cantik dan Sang Raksasa) ialah sebuah filem fantasi animasi buatan Amerika Syarikat yang diterbitkan oleh Walt Disney Animation Studios pada tahun 1991, dan diedarkan oleh Walt Disney Pictures, selaku filem ke-30 dalam siri Walt Disney Animated Classics dan filem ketiga dalam zaman Disney Renaissance. Filem ini diadaptasikan daripada cerita dongeng Perancis, La Belle et la Bête oleh Jeanne-Marie Le Prince de Beaumont[2] dan memetik banyak idea daripada sebuah filem 1946 yang turut dipetik dari cerita dongeng yang sama.[3] Filem ini mengisahkan seorang putera yang ditukarkan menjadi seekor Si Jelik (Beast) dan seorang pemudi bernama Belle yang dikurung dalam istana Si Jelik. Untuk menjadi seorang manusia lagi, Si Jelik mesti mencintai Belle dan memenangi hatinya, jika tidak dia akan kekal sebagai Si Jelik selamanya.

Beauty and the Beast
PengarahGary Trousdale
Kirk Wise
Lakon layarLinda Woolverton
Cerita olehRoger Allers
Brenda Chapman
Chris Sanders
Burny Mattinson
Kevin Harkey
Brian Pimental
Bruce Woodside
Joe Ranft
Tom Ellery
Kelly Ashbury
Robert Lence
BerdasarkanLa Belle et la Bête oleh
Jeanne-Marie Le Prince de Beaumont
Dihasilkan olehDon Hahn
DibintangiPaige O'Hara
Robby Benson
Richard White
Jerry Orbach
Angela Lansbury
David Ogden Stiers
Bradley Pierce
Jesse Corti
Rex Everhart
Dikisahkan olehDavid Ogden Stiers
Disunting olehJohn Carnochan
Muzik olehAlan Menken
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehWalt Disney Pictures
Tarikh tayangan
  • 13 November 1991 (1991-11-13)
Masa tayangan
84 minit
Negara Amerika Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$25 juta
Pecah panggung$377,350,553

Lakon layar animasi filem ini dikarang oleh Linda Woolverton dengan penceritaan oleh Roger Allers, Brenda Chapman, Chris Sanders, Burny Mattinson, Kevin Harkey, Brian Pimental, Bruce Woodside, Joe Ranft, Tom Ellery, Kelly Ashbury, dan Robert Lence. Filem ini diarah oleh Gary Trousdale dan Kirk Wise, dan diterbitkan oleh Don Hahn. Muzik filem ini dicipta oleh Alan Menken dan Howard Ashman yang sebelum ini pernah menggubah lagu untuk The Little Mermaid.

Beauty and the Beast keluar pada 13 November 1991, dan mendapat sambutan yang amat memberangsangkan daripada para penonton dan pengulas filem sekalian, iaitu mengutip sejumlah $403 juta dari pawagam-pawagam di seluruh dunia. Beauty and the Beast turut dicalonkan untuk beberapa anugerah, dan memenangi satu Anugerah Golden Globe untuk filem muzikal atau komedi terbaik, dan dua lagi anugerah untuk muziknya. Penting sekali, Beauty and the Beast merupakan filem animasi pertama sekali yang dicalonkan untuk Anugerah Akademi untuk Filem Terbaik, dan juga kekal sebagai satu-satunya filem animasi yang memegang kehormatan ini hinggalah tahun 2009, apabila filem animasi Pixar, Up dicalonkan pula. Beauty and the Beast menerima sejumlah enam pencalonan, termasuk Filem Terbaik, Skor Asli Terbaik, Penataan Bunyi Terbaik, dan tiga pencalonan bagi lagu-lagunya. Daripada itu, ia memenangi filem Skor Asli Terbaik dan Lagu Asli Terbaik untuk lagu tema "Beauty and the Beast".

Filem ini disusuli dengan dua midquel iaitu Beauty and the Beast: The Enchanted Christmas yang keluar dalam bentuk video pada tahun 1997, dan Belle's Magical World pada tahun 1998. Ia juga diadaptasikan dalam bentuk pementasan dan disusuli dengan siri spin-off televisyen, Sing Me a Story with Belle. Edisi khas filem asal ditayangkan dalam pawagam IMAX pada tahun 2002, yang menyertakan babak muzikal lima minit yang baru. Selepas kejayaan keluaran semula The Lion King dalam bentuk 3D pada tahun 2011, Beauty and the Beast akan kembali dalam bentuk 3-D pada 13 Januari 2012.[4]

Plot sunting

Seorang penyihir yang menyamar sebagai wanita yang miskin melawat ke istana dan dia menawarkan sekuntum bunga mawar yang terpesona kepada seorang putera raja yang zalim dan mementingkan diri sebagai pertukaran untuk berlindung daripada ribut. Apabila dia menolak, dia mendedahkan identiti sebenarnya dan mengubah putera raja menjadi sang raksasa dan hambanya menjadi objek rumah. Dia memberi amaran kepada putera raja bahawa mantra itu hanya akan dipatahkan jika dia belajar mencintai orang lain dan disayangi sebagai balasan sebelum kelopak terakhir jatuh, atau dia akan kekal sebagai sang raksasa buat selama-lamanya.

Beberapa tahun kemudian, di suatu tempat di kampung berdekatan, Belle, anak perempuan seorang pencipta sipi bernama Maurice yang suka buku, yang mengimpikan pengembaraan. Dia kerap cuba mengelak daripada Gaston, seorang pemburu narsis yang ingin mengahwininya kerana kecantikannya. Dalam perjalanan ke pameran untuk mempamerkan ciptaan terbarunya, pencincang kayu automatik, Maurice tersesat di dalam hutan dan mencari perlindungan di istana Beast, Di sana, sang raksasa itu menemui Maurice dan memenjarakannya kerana sering menceroboh. Apabila kuda Maurice pulang sendirian, Belle berusaha mencari ayahnya, mendapati dia terkurung di penjara bawah tanah di istana sana. Belle bersetuju untuk mengambil tempat Maurice sebagai tahanan Beast sebagai pertukaran untuk kebebasan ayahnya.

Belle berkawan dengan pelayan istana: Lumière si candelabra, Cogsworth si jam, Puan Potts si teko dan anaknya Chip si cawan teh; mereka menghidangkannya makan malam melalui lagu. Apabila dia mengembara ke sayap barat terlarang dan menjumpai mawar, sang raksasa itu menangkapnya dan dengan marah memaksanya untuk melarikan diri dari istana. Di dalam hutan, dia diserang hendap oleh sekumpulan serigala, tetapi sang raksasa itu menyelamatkannya, dan cedera dalam proses itu. Semasa Belle merawat kecederaannya, hubungan berkembang antara mereka dan seiring dengan berlalunya masa, mereka mula jatuh cinta dengannya.

Sementara itu, Maurice balik ke kampung dan dia gagal meyakinkan penduduk bandar tentang kesusahan Belle. Mendengar kenyataan Maurice tentang Beast, Gaston membuat rancangan: Dia merasuah Monsieur D'Arque, warden suaka gila bandar itu, supaya Maurice dikurung sebagai orang gila. Gaston akan menggunakan itu untuk memaksa Belle mengahwininya sebagai pertukaran untuk pembebasan Maurice. Namun, sebelum mereka boleh bertindak, Maurice pergi ke istana untuk mencuba menyelamat seorang diri.

Selepas berkongsi tarian romantis dengan Beast, Belle menggunakan cermin ajaib Beast untuk memeriksa ayahnya dan melihat dia jatuh di dalam hutan. Sang raksasa itu membebaskannya untuk menyelamatkan Maurice, memberikan cermin itu sebagai kenangan. Selepas Belle membawa ayahnya ke kampung, sekumpulan penduduk kampung yang diketuai oleh Gaston tiba untuk menahan Maurice. Belle menggunakan cermin untuk menunjukkan sang raksasa itu kepada penduduk bandar, membuktikan kewarasan ayahnya. Menyedari bahawa Belle mencintai sang raksasa itu, Gaston yang menjadi cemburu dan dia sanggup mengurung Belle dan ayahnya di bilik bawah tanah, dan dia mengumpulkan penduduk kampung untuk membantunya membunuh sang raksasa itu. Chip yang tiba di rumah mereka sebagai penumpang, mengaktifkan mesin pemotong kayu Maurice, membebaskan Maurice dan Belle dari bilik bawah tanah dengan cepat.

Apabila penduduk kampung tiba di istana, hamba-hamba sang raksasa itu menangkis mereka. Sementara itu, Gaston menyerang sang raksasa itu, yang terlalu tertekan daripada pemergian Belle untuk melawan tetapi kembali semangat apabila melihat Belle kembali. Dia mengalahkan Gaston tetapi menyelamatkan nyawanya sebelum bersatu semula dengan Belle. Gaston telah menikam sang raksasa itu dengan pisau yang tajam sebelum dia kehilangan kawalan dan dia terjatuh hingga mati sebagai balasan. Sang raksasa itu mati dalam pelukan Belle sebelum kelopak terakhir jatuh. Tangisan Belle menyatakan bahawa cintanya kepada sang raksasa itu, mantera itu dibatalkan, tiba-tiba sang raksasa hidup semula dan dapat berubah kembali pada manusia asalnya, manakala hamba-hamba dan istananya turut berubah kembali pada asalnya. Putera dan Belle menganjurkan istana untuk kerajaan, di mana mereka menari tarian dengan menyambut kegembiraan, dan akhirnya Putera dan Belle hidup bahagia bersamanya.

Pelakon suara sunting

Alih suara (bahasa Inggeris):

  • Paige O'Hara sebagai Belle
  • Robby Benson sebagai Beast (sang raksasa)
  • Richard White sebagai Gaston
  • Jerry Orbach sebagai Lumière
  • David Ogden Stiers sebagai Cogsworth si jam
  • Angela Lansbury sebagai Puan Potts si teko
  • Bradley Pierce sebagai Chip si teh cawan
  • Rex Everhart sebagai Maurice
  • Jesse Corti sebagai LeFou
  • Jo Anne Worley sebagai almari pakaian
  • Hal Smith sebagai Phillippe si kuda
  • Mary Kay Bergman dan Kate Soucie sebagai bimbet-bimbet
  • Jack Angel, Phil Proctor, Bill Farmer dan Patrick Pinney sebagai Tom, Dick, Stanley dan Gramps
  • Brian Cummings sebagai chef istana dapur (nama sebenarnya ialah Chef Bouche di Belle's Magical World tahun 1998)
  • Alvin Epstein sebagai penjual buku
  • Tony Jay sebagai Monsieur D'Arque
  • Alec Murphy sebagai tukang roti
  • Kimmy Robertson sebagai pembalut bulu
  • Frank Welker sebagai Sultan

Alih suara (bahasa Melayu):

Sekuel sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Stewart, Jocelyn (10 Februari 2008). "John Alvin, 59; created movie posters for such films as "Blazing Saddles" and "E.T."". Los Angeles Times. Dicapai pada 10 Februari 2008.
  2. ^ LePrince de Beaumont, Jeanne-Marie (1783). "Containing Dialogues between a Governess and Several Young Ladies of Quality Her Scholars". The Young Misses Magazine (ed. 4). London. 1: 45–67.
  3. ^ Ginell, Carl (2 Ogos 2007). "Beauty and the Beast stellar". Toacorn.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-07-08. Dicapai pada 15 Julai 2010.
  4. ^ Smith, Grady (October 4, 2011). "'Beauty and the Beast,' 'The Little Mermaid,' 'Finding Nemo,' 'Monsters, Inc.' get 3-D re-releases". Entertainment Weekly. Dicapai pada October 27, 2011.

Pautan luar sunting