Bebola Minie merupakan ciptaan rakyat Perancis Claude-Etienne Minie pada tahun 1847. Minie bermula dengan usaha untuk memendekkan tempoh mengisi rifle muat hadapan. Dia membangunkan peluru timah hitam lembut silinder kon yang bersaiz kecil sedikit berbanding laras senjata, dengan itu memudahkan peluru ditolak masuk ke dalam laras.

Pelbagai jenis bebola Minie. Empat di sebelah kanan dilengkapi dengan lorekan bebola Tamisier bagi kestabilan aerodinamik.
Reka bentuk bebola Minie 1855 oleh Harpers Ferry, West Virginia.

Peluru timah tersebut memiliki kebuk kon di bahagian pangkalnya, dan apabila ditembak, gas menolak pada kebuk kon, mengembangkan pangkal peluru membentuk bahagian kedap gas yang memenuhi alur laras. Peluru Minie mengambil bahagian yang terbaik, dengan mudah dimuatkan dan tepat sehingga beberapa ratus ela, dengan kuasa penembusan yang hebat. Digabung dengan sistem hentakan ("percussion") ia menggandakan kuasa membunuh senjata api.


Nota sunting

Rujukan sunting

  • Brent Nosworthy (2003). The Bloody Crucible of Courage, Fighting Methods and Combat Experience of the Civil War. Carroll and Graf Publishers. ISBN 0-7867-1147-7.
  • "The lead minie ball". CivilWar@Smithsonian.

Pautan luar sunting