Béla Károlyi (dilahirkan 13 September 1942 di Cluj-Napoca, Romania) merupakan jurulatih gimnastik terkenal di dunia. Bersama dengan isterinya, Marta (kadang kala dikenali sebagai Martha). Károlyi telah melatih pasukan Amerika Syarikat dan Romania bagi mendapat pingat.

Károlyi mempelopori gimnastik berpusat Romania pada lewat 1960-an dan awal 1970-an. Beliau menubuhkan sebuah sekolah berasrama dalam Satuşti, bagi latihan gadis-gadis muda terutamanya dipilih untuk potensi dalam olahraga mereka. Satu daripada pelajar-pelajar pertama di sekolah Karolyi adalah Nadia Comaneci yang berusia enam tahun, yang tinggal berhampiran dengan Oneşti, dan berulang-alik daripada rumah.

Karolyi menjadi jurulatih antarabangsa pada 1974. Di Sukan Olimpik 1976, beliau merupakan ketua jurulatih pasukan Romania. Kebanyakan dari ahli pasukan merupakan atlet-atlet Oneşti.

Berikutan kejayaan Nadia Comaneci yang mengagumkan di Montreal, kepentingan Karolyi sebagai seorang jurulatih diketahui. Beliau dipilih sebagai ketua jurulatih pasukan Romania bagi Sukan Olimpik 1980. Bagaimanapun, selepas Olimpik, Karolyi sekali lagi bertelingkah dengan pegawai-pegawai Persekutuan Romania. Ketegangan ini bertambah, dan semasa lawatan gimnastik 1981, Bela, Marta, dan pereka tari pasukan Romania Geza Pozar berpaling tadah dan mencari perlindungan politik di Amerika Syarikat. Mereka menetap di Oklahoma.

Pautan luar sunting