Bendahari (Jawi: بنداهاري, sepunca perkataan "bendahara" dari bahasa Sanskrit भाण्डागार bhāṇḍāgāra[1]) adalah orang yang bertanggungjawab bagi menguruskan segala simpanan harta atau aset ("perbendaharaan") dan hal kewangan berkaitan sesebuah syarikat atau pertubuhan[2][3]

Dalam pemerintahan sunting

 
Dalam Cara baru membayar Hutang Negara (1786), James Gillray melukis kartun karikatu Ratu Charlotte dan George III mewah dengan kewangan perbendaharaan bagi mambayar hutang diraja, dengan William Pitt yang Muda mengunjukkan satu lagi beg duit.

Bendahari mengetuai jabatan perbendaharaan sesebuah negara yang bertanggungjawab bagi ekonomi, kewangan, dan pendapatan negara baik di bawah seseorang setiausaha (seperti di Amerika Syarikat) atau Chancellor of the Exchequer (seperti di U.K).

Di Australia, Bendahari Australia merupakan seorang menteri kanan dan ahli ketiga terpenting dalam badan eksekutif kerajaan ini selepas Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri.

Rujukan sunting

  1. ^ Monier-Williams, Monier (1981). A Sanskrit-English Dictionary. Delhi, Varanasi, Patna: Motilal Banarsidass. m/s. 752. - melalui Edi Sedyawati dkk. (1994). Kosakata Bahasa Sanskerta dalam Bahasa Melayu Masa Kini. Jakarta, Indonesia: Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. m/s. 29.
  2. ^ "bendahari". Kamus Dewan (ed. ke-4). Dewan Bahasa dan Pustaka Malaysia. 2017.
  3. ^ Degenhart, Dr. Heinrich (1 April 2009). "The Functions of a Corporate Treasury". Treasury Management. Dicapai pada 5 April 2018.

Pautan luar sunting