Beretta 92 (juga Beretta 96 dan Beretta 98) merupakan satu siri pistol separa automatik direka dan dikilangkan oleh Beretta, Itali. Ia adalah direka dalam tahun 1972 dan pengeluarannya yang memiliki kelainan berbeza pada kaliber diteruskan untuk semasa. Ia adalah paling terkenal untuk menggantikan pistol M1911 .45 ACP sebagai ukuran kepada sidearm Tentera Amerika Syarikat pada tahun 1985 dikenali sebagai Pistol M9.

Beretta 92
Beretta 92
JenisPistol separa automatik
Tempat asal Itali
Sejarah perkhidmatan
Digunakan oleh
  • Tentera Amerika Syarikat (M9)
  • Tentera Perancis (92G)
  • Tentera Itali
  • Polis Itali
  • Italian Carabinieri
  • Tentera Afrika Selatan
  • Tentera Laut Peru (92F)
  • Los Angeles County Sheriff's Department
  • Los Angeles Police Department
  • Polis Algeria
  • Maryland State Police
  • Pengawal Kebangsaan Sepanyol
  • Sejarah pengeluaran
    PengeluarBeretta
    Dihasilkan1975 – kini
    AnekaLihat versi Beretta 92 dan rekabentuk Beretta 92
    Spesifikasi
    Berat
    • 950 gram (92)
    • 970 g (92S/SB/F/G)
    • 920 g (92D)
    • 900 g (Compact/Vertec)
    Panjang
    • 217 mm
    • 211 mm (Vertec)
    • 197 mm (Compact/Centurion)
    Panjang laras
    • 125 mm
    • 119 mm (Vertec)
    • 109 mm (Compact/Centurion)

    Kartrij
    • 9 x 19 mm (92 series)
    • .40 S&W (96 series)
    • 9 x 21 mm IMI (98 series)
    Sistem suapanKlip:
    • 15, 17 butir (siri 92, 98)
    • 11 butir (siri 96)
    • 10, 13 butir (Compact L)
    • 8 butir (Compact M)

    Walaupun hanya 5000 salinan perancangan asal dibuat dari tahun 1975 untuk 1976, reka bentuknya adalah kini dihasilkan dalam empat konfigurasi berbeza (FS, G, D DAN DS) dan tiga kaliber:

    Sejarah sunting

    Rekabentuk Beretta 92 berkembang daripada rekaan Beretta yang terdahulu, paling ketara ialah M1922 dan M1951. Didatangkan daripada rekaan slide terbuka M922, manakala bingkai aloi dan pengunci blok laras (berasal dari Walther P38) adalah mula-mula yang digunakan dalam rekabentuk M1951. Sudut cengkaman dan pemandangan depan disepadukan dengan slaid adalah juga biasa untuk pistol Beretta yang terdahulu.

    Beretta 92 yang pertama muncul dalam tahun 1976 dan telah direka oleh Carlo Beretta, Giuseppe Mazzetti dan Vittorio Valle, bersama pereka-pereka berpengalaman dari Beretta.

    92 sunting

    Kira-kira 5000 salinan reka bentuk pertama adalah dibuat dari 1975 untuk 1976.

    92S sunting

    Untuk memenuhi syarat-syarat agensi-agensi penguatkuasaan undang-undang, Beretta mengubahsuai Beretta 92 dengan menambah satu gabungan slaid pendaki keselamatan dan tuil mengumpil, menggantikan bingkai keselamatan ibu jari secara manual. Ini mengakibatkan 92S yang direka telah diterima oleh undang-undang Itali dan unit-unit tentera. Yang kemudiannya memasang semula punat pelepas kelopak pada model-model ini (92 & 92S) tidak boleh semestinya menggunakan kelopak kemudian, melainkan ada lurah di kedua-dua kawasan slide.

    92SB (92S-1) sunting

    Pada mulanya dikenali dengan nama 92S-1 apabila ia adalah direka khusus untuk Tentera Udara AS, secara rasminya diterima sebagai 92SB. Ia dimasukkan pertukaran-pertukaran 92S, ditambah satu blok pin peletup (oleh itu tambahan "B" kepada nama), dan dipasang semula regat pelepas kelopak dari dasar cengkaman untuk menurunkan pengadang picu.

    • 92SB Compact (1981 – 1991), dipendekkan laras dan slaid (13 butir keupayaan kelopak). Ia adalah diganti oleh "92 Compact L".

    92F (92SB-F) sunting

    Beretta mengubahsuai sedikit model 92SB untuk mencipta 92SB-F ("F" ditambah untuk menunjukkan ujian kemasukan model itu di AS) dan, kemudian, 92G untuk ujian Kerajaan Perancis, dengan membuat pertukaran-pertukaran berikut:

    • Rekaan pada semua bahagian untuk menjadikannya 100% boleh ditukar untuk memudahkan penyenggaraan pertubuhan kerajaan yang besar.
    • Diubahsuai pada pengadang picu supaya boleh menggunakan sokongan jari untuk lebih mudah mengenai sasaran.
    • Dilengkung semula pangkal hadapan grip untuk membantu sasaran.
    • Laras keras silinder krom untuk melindunginya daripada kakisan dan untuk mengurangkan pemakai menggunakannya.
    • Penyalutan permukaan baru dibahagian slaid bernama Bruniton, yang kononnya menyediakan rintangan kakisan lebih baik daripada yang sederhana.

    U.S. Military use sunting

     
    Pelatih-pelatih Marine Corps Security Guard menjalani latihan menembak pistol di Department State yang mengikuti kursus kelayakan pada bulan 5 Februari sebagai sebahagian dari keperluan mereka.

    Apabila Perkhidmatan Bersama Program Persenjataan Kecil tentera udara AS dimulakan, Beretta menyertai program itu. Beretta 92SB (92S-1) dipilih, kecuali tentera darat telah ditandingi kaedah-kaedah Tentera Udara. Di sana dalam beberapa persaingan, dan Beretta memperhalusi rekabentuk Beretta 92SB ke dalam Beretta 92SB-F dan sedikit pengubahsuaian bentuk Beretta 92G. Rekaan-rekaan ini adalah akhirnya dipilih oleh Amerika Syarikat (Beretta 92F, Tentera AS gelaran Pistol M9) Dan Perancis (Beretta 92G, Tentera Perancis gelaran "GIAT BM92-G1 (PAMAS-G1)"). M9 Pistol adalah dimaksudkan untuk menggantikan M1911A1 dan revolver dan pistol berkaliber .38. Lebih 500,000 pistol M9 telah direka dan sebahagian besar pertukaran telah diterima.

    USAF telah dijadualkan mengambil alih lebih daripada contoh awal M9 (92F) untuk piawaian 92FS, mengikut dokumen perancangan. Pada Mei 2005, Pasukan Tentera Marin AS (USMC) diberikan satu sumber tunggal berkontrak kepada Beretta untuk 3,480 pistol "M9A1" (M9 dengan satu aksesori landasan, juga boleh didapati untuk orang ramai mulai Jun 2006).

    Early problems sunting

     
    Disassembled Beretta M9

    Beretta mempunyai dua buah kontrak utama, kira-kira 500,000 unit untuk angkatan tentera Amerika Syarikat dan kira-kira 230,000 unit untuk angkatan bersenjata Perancis. Dalam kes Beretta 92G, ia dipersetujui yang orang Perancis akan membekalkan slide keluli ke Itali sehingga GIAT boleh memulakan pengeluaran berlesen.

    Selepas setahun pengeluaran dan ujian sempurna pistol M9 di Itali di bawah seliaan Kerajaan AS, ujian pengeluaran dan kemudian ditukarkan ke kilang Beretta USA dalam Accokeek, Maryland. Pada masa yang sama, infantri AS berwajib menyediakan peluru 9 mm (bernama peluru M882) untuk ujian sokongan. Dengan menggunakan peluru baru, masalah-masalah dengan ujian pistol M9 telah berlaku. Dalam beberapa ujian, bingkai-bingkai pistol didapati retak selepas 5,000 tembakan sepanjang ujian ketahanan. Ketahanan ujian laras ditunjukkan bahagian dalam lekuk sepusat kurung peluru dan, kemudian, didapati slide telah pecah sepanjang latihan dan ujian penggunaan telah dilaporkan.

    Analisis kerosakan awal oleh infantri telah mencadangkan bahawa masalah-masalah tersebut adalah disebabkan oleh masalah pistol mereka sendiri. Beretta yang menerima maklumbalas ini melaporkan telah memohon untuk menguji peluru M882. Tidak puas dengan kemajuan dan kaedah ujian-ujian pelurunya, Beretta memperolehi ujian-ujian bebas peluru yang didedahkan tahap-tahap tekanan yang berlebihan dalam pusingan (tekanan-tekanan biasa melebihi 50,000 psi, dibandingkan dengan piawaian NATO yang maksimum; tekanan-tekanan 35,000 psi).

    Kelewatan dalam penghantaran pistol M9 dan isu ini telah diselesaikan, Beretta memperkenalkan sebuah mekanisme keselamatan yang nyata sekali mengurangkan risiko untuk penembak sekiranya berlaku kerosakan slide. Infantri AS juga mengubah campuran propelan untuk peluru M882, selepas tiada sebarang kerosakan pistol sepertimana yang dilihat sebelum ini.

    Pada masa yang sama dan pada tahun-tahun tersebut, infantri AS menjalankan ujian ketahanan pistol M9 di Aberdeen Proving Ground. Ujian ini diwajibkan satu purata jangkahayat M9 mengikut kira-kira 35,000 butir, M9 mengunci blok pada kira-kira 22,000 tembakan, dan M9 rosak pada kira-kira 75,000 tembakan, semuanya memberi kelebihan yang pada tempoh guna 5,000 tembakan untuk pistol. Tambahan pula, ujian-ujian Government-witnessed pistol M9 di kemudahan Beretta USA mengakibatkan biasa kebolehpercayaan pistol di satu tidak berfungsi masing-masing 17,500 butir.

    Menurut akaun-akaun daripada ahli-ahlinya, unit pertama tentera AS yang menggunakan Beretta 92 adalah SEAL Team Six, bagaimanapun disebabkan oleh penggunaan meluas pistol oleh SEAL Team Six (3-5000 butir seminggu, setiap pengendali), masalah-masalah yang sama sepertimana yang dilaporkan oleh tentera Amerika Syarikat menjadi nyata dan SEAL Team Six, apabila slide didapati pecah dan tercabut ke belakang ke arah penembak. Satu anggota SEAL telah pecah rahangnya apabila slaid terkena mukanya. Selepas peristiwa ini SEALs menggunakan SIG-Sauer P226. P226 kemudian menjadi pistol standard untuk semua unit SEAL.

    Reka Bentuk sunting

    Reka bentuk slide terbuka Beretta 92 memastikan penyuapan dan lonjakan kelongsong peluru dan membenarkan pembersihan mudah dihalang. Laras krom mengurangkan penggunaan laras dan melindunginya daripada kakisan. Mengunci blok laras pasungan memberikan ketepatan yang bagus dan operability dengan penahan disebabkan oleh dalam barisan pergerakan laras. Ia berada dalam kontras untuk pergerakan kompleks laras bercorak Browning. Suis pelepas kelopak boleh diterbalikkan dengan alat mudah alih. Pelepasan kelopak memberikan penggunaan penembak kidal turut menjadi lebih mudah.

    Semakin lama, ia telah menjadi popular untuk mengurangkan berat pistol dan kos (dan risiko terhadap kakisan meningkat) dengan menggunakan polimer, dan bahagian-bahagian polimer telah mula menunjukkan ke atas di model-model Beretta 92/96 juga. Dalam 2003, bahagian polimer dalaman dan pertama kali diperkenalkan adalah satu mata panduan sentakan. Bahagian-bahagian polimer yang baru termasuk tuil keselamatan, picu, spring tendangbalas, kelopak floorplate, dan pengikat. Dalam beberapa bahagian kontras telah dicat dengan warna hitam untuk menandingi bahagian-bahagian polimer terlibat, ini termasuk; slide pelepas bolt, penyelak nyahhimpun, dan tukul.

    Kelainan-kelainan sunting

    Beretta 92 banyak didapati di dalam satu konfigurasi dengan satu nama yang berbeza. Bergabung dengan pelbagai pilihan mengakibatkan lebih daripada 50 konfigurasi berbeza, kecuali kelainan-kelainan utama didefinisikan oleh mereka sebagai kaliber peluru (92/96/98), kaliber (F / G / D) dan gabungan pilihan (Inox / slide Brigadier / Compact):

    Kaliber sunting

    Nama setiap model bermula dengan dua digit-digit mengenal pasti kaliber:

    92
    kaliber untuk 9x19mm Parabellum.
    96
    kaliber untuk .40 S &W diperkenalkan dalam 1990.
    98
    kaliber untuk 9x21mm IMI. Jenis ini telah diperkenalkan dalam 1991 untuk pasaran-pasaran di mana ia adalah menyalahi undang-undang untuk memiliki satu senjata berkaliber untuk seorang tentera iaitu 9x19mm. Terdapat juga kira-kira 5000 98F yang awal mengilang dalam .30 Luger.

    Operasi sunting

    F (piawaian)
    Versi pengeluaran semasa 92F mempunyai satu tindakan ganda dua pertama tarikan picu, diikuti oleh satu tindakan tarikan picu untuk pusingan berikutnya. the "F" versi mempunyai sebatang tuil keselamatan yang juga berfungsi sebagai satu decocking mengumpil. Ia adalah versi ini yang adalah diterima oleh Tentera Amerika Syarikat SEBAGAI M9 Pistol.
    G (keselamatan tiada)
    Versi ini adalah dicipta untuk dan diterima oleh Tentera Perancis SEBAGAI PAMAS ; ia adalah hanya sebuah model 92 dengan satu decocking mengumpil yang bukan juga bertindak tuil seperti keselamatan.
    D (tindakan ganda dua, keselamatan tiada)
    Tindakan ganda dua hanya untuk 92F dan 92FS.

    Kapasiti Kelopak sunting

    Untuk sejajar dengan pengenalan undang-undang dalam penyempitan beberapa kapasiti kelopak yang menggunakan 10 butir, kelopak Beretta kini menggunakan kurang daripada 15 butir. Kelopak ini mempunyai lebih berat kayu berkerut (lekuk lebih dalam di sebelah) untuk mengurangkan ruang yang ada manakala masih simpan dimensi luar dan serupa dan memastikan bahawa kelopak ini boleh digunakan terus pada senjata api.

    Pengeluar majalah Itali Mec-Gar kini mengeluarkan kelopak berwarna biru dan nikel putus hubungan dengan satu keupayaan 17 butir, yang sesuai dalam ruang kelopak 92. Mec-Gar juga turut mengeluarkan satu kelopak berkapasiti 20 butir yang mengunjur keluar di bawah bingkai. Kelopak ini memberi pengguna tidak terbatas dengan satu kapasiti lebih tinggi yang rata untuk tujuan pertahanan.

    93R sunting

    Beretta 93R adalah rekabentuk semula 92 yang nyta untuk menyediakan pilihan menembak dalam tiga butir butir. Ia juga mempunyai satu laras lebih panjang, slide lebih berat, sesuai untuk bahu ke hadapan, pengcengkam hadapan, dan sebuah kelopak yang dilanjutkan. Berbeza Beretta yang lain, ia tidak mempunyai satu tuil.

    Taurus sunting

    Beretta 92 telah direkasemula untuk tujuan sukan dan penguatkuasaan undang-undang dan, disebabkan oleh kebolehannya, ia diterima oleh pengguna-pengguna di Amerika Selatan. Satu nama besar yang mengikat kontrak untuk Beretta 92 adalah dengan Tentera Brazil, yang mana Beretta membina sebuah kilang di Brazil. Kilang ini adalah untuk orang Brazil yang dikenali sebagai Taurus. Taurus mereka pistol yang dilesenkan daripada Beretta berdasarkan rekaan asal Beretta 92, panggilannya Taurus PT92.


    Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.

    Senarai senjata api  
    A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z - Lain-lain.