Black Butler (Jepun: 黒執事, Hepburn: Kuroshitsuji, "Butler Hitam") adalah manga yang ditulis dan dilukis oleh Yana Toboso. Ia an julung kali muncul pada 16 September 2006 dalam majalah shōnen GFantasy Monthly keluaran Square Enix. Ia mengisahkan seorang anak bangsawan kecil yang membuat perjanjian dengan suatu iblis untuk menyelesaikan semua tugas belum selesaitermasuk membalas dendam kematian ibu bapanya sebelum ia dibenarkan untuk mengambil jiwanya Siri ini telah dilesenkan oleh Yen Tekan di Amerika Utara dan diterbitkan dalam Yen Plus isu Ogos 2009 untuk ulang tahun pertama majalah itu.

Black Butler
Logo siri
黒執事
(Kuroshitsuji)
GenreAksi, Sejarah, Komedi, Fantasi gelap, Seram, Supranatural
Manga
PengarangYana Toboso
PenerbitSquare Enix
Penerbit Lain
DemografikShōnen
Majalah AsalMonthly GFantasy
Tarikh PengeluaranSeptember 16, 2006 – kini
Jilid17 (Senarai jilid)
Siri televisyen anime
PengarahToshiya Shinohara
Skrip/PenulisMari Okada
Lagu/MuzikTaku Iwasaki
StudioA-1 Pictures
Dilesenkan oleh
Penyiaran AsalMBS, CBC, TBS, TBC, SBS, RCC, HBC, RKB, Animax
Penyiaran bahasa Inggeris
Tarikh tayanganOctober 3, 2008March 27, 2009
Episod24 + 1 OVA (Senarai episod)
Siri televisyen anime
Black Butler II
PengarahHirofumi Ogura
Skrip/PenulisMari Okada
Lagu/MuzikTaku Iwasaki
StudioA-1 Pictures
Dilesenkan oleh
Penyiaran AsalMBS, TBS, SBS, TBC, RCC, HBC, RKB, CBC, Animax
Penyiaran bahasa Inggeris
Tarikh tayanganJuly 2, 2010September 17, 2011
Episod12 + 6 OVAs (Senarai episod)
Filem aksi sebenar
PengarahKentaro Otani
Keiichi Sato
PenerbitShinzo Matsuhashi
Skrip/PenulisTsutomu Kuroiwa
StudioWarner Bros. Pictures
Dikeluarkan pada18 Januari 2014 (2014-01-18)
Jangka masa tayangan119 minutes
Siri televisyen anime
Kuroshitsuji Book of Circus
PengarahNoriyuki Abe
Skrip/PenulisHiroyuki Yoshino
Lagu/MuzikYasunori Mitsuda
StudioA-1 Pictures
Tarikh tayanganJuly 2014scheduled
Anime
Kuroshitsuji Book of Murder
Dikeluarkan pada(single episode)
Portal Anime dan Manga

Ia diumumkan pada Julai 2008 bahawa adaptasi anime yang diarahkan oleh Toshiya Shinohara dan dihasilkan oleh A-1 Pictures akan dikeluarkan . Ia ditayangkan pada Oktober 2008, dan berakhir dengan 24 episod. Musim kedua disiarkan pada 2010 merangkumi 12 episod dengan dua watak utama baru, Alois Trancy dan Claude Faustus . Sebuah filem adaptasi telah dikeluarkan di Jepun pada 18 Januari, 2014. Satu siri anime ketiga telah diumumkan, yang akan disiarkan pada bulan Julai 2014.

Sinopsis sunting

Saat zaman Victoria di London, hidup seorang anak bangsawan bernama Ciel Phantomhive. Ciel hidup bersama kedua orang tuanya di sebuah rumah agam megah di England. Namun, pada ulang tahunnya yang ke-10, kedua-dua orang tuanya dan anjing peliharaannya mati dibunuh sambil rumah agam tempat tinggalnya dibakar, manakala Ciel diculik dan dijual pada sebuah kelompok pemuja iblis untuk dijadikan persembahan demi menyeru panggil iblis. Setelah Ciel terseksa menderita selama sebulan di tempat tersebut, seorang iblis pun muncul, namun iblis tersebut justru menawarkan sebuah perjanjian dengannya: dia akan membantu Ciel membalas dendam untuk kedua orang tuanya dan menjadi pelayannya untuk melindunginya selama dendam belum terbalaskan, sebagai gantinya jiwa Ciel akan menjadi bayarannya. Ciel pun menerima perjanjian tersebut dan menamai iblis tadi Sebastian Michaelis, sama seperti nama anjingnya yang telah mati.

Ciel pun kembali ke kediaman Phantomhive bersama dengan seorang pelayan yang berpakaian serba hitam. Bagi semua orang Sebastian mungkin hanya terlihat seperti seorang pelayan yang sempurna dan serba bisa, tetapi di balik itu semua Sebastian adalah seorang iblis yang sedang menyamar untuk mendapatkan jiwa yang telah tenggelam dalam kebencian. Ciel mewarisi gelar 'anjing penjaga Ratu' yang merupakan turun-temurun dari keluarga Phantomhive dan menjadi pimpinan tertinggi di dunia bawah tanah England. Ciel bersama Sebastian pun mulai memecahkan kasus-kasus yang melibatkan dunia bawah tanah demi menghapus kegundahan hati ratu, sementara menunggu pembunuh orang-orang tuanya datang kepadanya untuk dibalas dendam.

Rujukan sunting

Pautan luar sunting