Bobotie, juga dikenali sebagai bobotjie, adalah hidangan Afrika Selatan yang terdiri daripada daging lembu, roti dan pelbagai rempah yang dibakar. [1]

Bobotie
JenisHidangan Sunting ini di Wikidata
Tempat asalAfrika Selatan
Bahan utamaDaging kisar
Bahan yang biasa digunakanDaging kisar Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Pandangan sisi bobootie

Resipi yang mungkin berasal dari koloni VOC Belanda Batavia atau Jawa, dengan nama yang berasal dari bahasa Indonesia Bobotok atau botok. Selepas itu, makanan itu dibawa ke Afrika Selatan dan diterima pakai oleh masyarakat Melayu Tanjung. [2] Ia juga dibuat dengan serbuk kari dengan sedikit "kentang".[3] Ia sering dihidang dengan sambal.[4] Bobotie adalah salah satu hidangan klasik yang telah terkenal di Tanjung Harapan sejak abad ke-17, ketika ia dibuat dengan campuran daging kambing.

Antara ramuan Bobotie termasuklah halia, marjoram dan kulit lemon, pengenalan serbuk kari sedikit sebanyak mempermudah resipi tetapi konsep asasnya tetap sama. Beberapa resipi juga mencadangkan penambahan bawang cincang sebagai ramuan. Menurut tradisi, bobotie ditambah dengan buah-buahan kering seperti kismis atau sultana, tetapi kemanisannya mungkin tidak boleh diterima oleh semua orang. Selalunya makanan ini dihiasi dengan kacang walnut, cutni dan pisang.

Walaupun tidak terlalu pedas, hidangan ini menggabungkan pelbagai rasa yang dapat menambahkan keistimewaan pada rasa. Contohnya, buah kering (biasanya aprikot dan kismis) kari berperisa yang berbeza sangat baik. Tekstur hidangannya juga rumit, dengan campuran telur panggang sebelum melengkapkan roti yang direndam susu untuk menambah kelembapan pada hidangan.

Resipi Bobotie telah diangkut oleh peneroka Afrika Selatan ke tanah jajahan di seluruh Afrika. Hari ini, resipi ini boleh didapati dalam kalangan masyarakat peneroka kaum kulit putih di Kenya, Botswana, Zimbabwe dan Zambia. Terdapat perubahan yang masyhur dalam kalangan 7,000 peneroka Boer yang menetap di Lembah Sungai Chubut di Argentina pada awal abad ke-20, di mana campuran bobotie dibungkus di dalam labu besar, yang kemudiannya dibakar sehingga lembut. Hidangan dalam gaya Bobotie telah dibuat dengan haggis di Scotland, tetapi ini bukan bobotie asli.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Masakan Afrika Selatan: Bobotie". 5 August 2012.
  2. ^ "Bobotie" - Times Live
  3. ^ ""Bobotie Is South African Favorite" - The Hartford Courant". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-11-03. Dicapai pada 2012-05-21.
  4. ^ "Sampling South Africa Cooks Meld Far Flung Cuisines to Create a Flavor for a Nation" - Richmond Times[pautan mati kekal]

Pautan luar sunting