Bolt (filem 2008)

filem animasi Amerika Syarikat tahun 2008

Bolt adalah filem komedi animasi komputer Amerika 2008 yang dihasilkan oleh Walt Disney Animation Studios, dan merupakan filem animasi keempat puluh lapan . Ini adalah filem pertama diarahkan oleh Chris Williams (yang sebelumnya bekerja pada Mulan dan The Emperor's New Groove) dan Byron Howard (yang sebelumnya bekerja dalam Lilo & Stitch dan Brother Bear).

Bolt
PengarahChris Williams
Byron Howard
PenulisIdea
Chris Sanders
Screenplay
Chris Williams
Dan Fogelman
Dihasilkan olehClark Spencer
John Lasseter
DibintangiJohn Travolta
Miley Cyrus
Susie Essman
Mark Walton
Malcolm McDowell
Muzik olehJohn Powell
Diedarkan olehWalt Disney Pictures
Tarikh tayangan
Amerika Utara:
21 November 2008
Asia Tenggara:
21 November 2009
Australia:
1 Januari 2010
Britain:
6 February 2010
Masa tayangan
96 minit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$150,000,000[1]
Pecah panggungDomestic:
$113,643,011
Worldwide:
$294,516,832 $150,000,000[2]

John Travolta, Miley Cyrus, Malcolm McDowell, Claire Holt, Diedrich Bader, Nick Swardson, Greg Germann, Susie Essman dan Mark Walton berperanan dalam pengisian suara latar di dalam filem ini. Plot filem ini adalah mengenai seekor anjing putih kecil berbaka Gembala Jerman bernama Bolt dimana setelah menghabiskan seluruh hidupnya di set siri televisyen dia berfikir bahawa dia mempunyai kuasa luar biasa. Ketika dia percaya bahawa Penny, teman manusia dan pemiliknya, telah diculik, dia mengharungi perjalanan menerusi negara untuk "menyelamatkan" gadis itu.

Seperti dahulu filem CGI Disney, seperti Chicken Little dan Meet the Robinsons, Bolt juga diedarkan dalam Disney Digital 3-D di pawagam filem yang menyediakannya.

Plot sunting

Seorang perempuan bernama Penny dan anjing peliharaannya, Bolt berlakon dalam rancangan televisyen "Bolt" di mana Bolt kononnya ada kuasa untuk mengalahkan musuhnya, Dr. Calico. Oleh kerana Bolt hidup dalam dunia perfileman, dan percaya bahawa dia memiliki kuasa seperti yang dilakonkannya, maka dia tidak tahu macamana mahu hidup seperti anjing sebenar. Setelah selesai menjalankan satu episod drama, Bolt percaya bahawa Penny diculik lantas meninggalkan set dramanya. Namun, Bolt tersilap apabila dia termasuk ke dalam kotak yang berisi Styrofoam dan dibawa ke dalam lori ke New York, 5000 kilometer jauh dari Hollywood, Los Angeles.

Setibanya di sana, Bolt bertemu Mittens, seekor kucing hitam bermata hijau. Oleh kerana Mittens bermata hijau dan kononnya dialah kucing kepada Dr Calico, maka Bolt meminta tolongnya untuk pulang ke Hollywood. Mereka pun memulakan perjalanan mereka merentasi Amerika Syarikat. Sedang di Hollywood, Penny sedih kerana ditinggalkan oleh Bolt. Namun pengarah drama itu ahu menggantikan Bolt dengan yang serupa dengannya. Sepanjang perjalanan Bolt, Bolt memberitahu bahawa salakan terkuatnya tidak berfungsi.

Oleh kerana Bolt merasa lapar secara tiba-tiba, maka Bolt mencari makanan di jalanan berkat ajaran sahabatnya, Mittens. Sampainya mereka di tapak perkhemahan, mereka menemui sahabat baru, Rhino (seekor hamster). Seterusnya, ketiga-tiga ekor bersahabat itu meneruskan perjalanannya. Mittens memberitahu bahawa salakan terkuatitu tidak benar, namun perbualannyaterhenti apabila mereka berhenti di Pusat Kawalan Haiwan. Lantas Mittens dan Rhino ditangkap. Bolt cuba menyelamatkan Mittens, begitu juga dengan Rhino. Akibatnya, sebuah tong oksigen meletup, namun mereka selamat.

Mereka meneruskan perjalanan menyusuri negara Amerika Syarikat dan belajar kehidupan sebenar anjing. Namun, Mittens mahu berhenti hingga Las Vegas, Nevada (500km dari Hollywood). Mittens memberitahu Bolt bahawa kehidupannya dan cintanya dengan Penny itu tidak benar, namun Bolt mahu juga meneruskan perjalanannya 500km lagi. Mittens sedih, tapi Mittens masih mencari tempat berteduh untuk Bolt. Tapi, Bolt tidak mahu dan meneruskannya sendirian. Rhino pula memujuk Mittens dan mereka menyambung perjalanannya.

Akhirnya, Bolt kembali ke studio Sovereign Entertainment di Hollywood. Namun, Bolt sedih kerana anjing seperti Bolt dekat dengan Penny dan Bolt sedih. Namun, semasa lakonan Penny, anjing seakan Bolt takut dan menjatuhkan bara api yang mengakibatkan kebakaran. Apabila kebakaran, mereka masuk ke dalam studio. Bolt bertemu semula Penny dan menyelamatkan diri mereka (Bolt dan Penny). Apabila Bolt mengeluarkan salakan terkuat, mereka terselamat. Namun, anjing seakan Bolt terkurung dalam babak alien. Akhirnya, Penny tinggal di luar bandar bersama haiwan-haiwan kesayangannya, Bolt, Mittens dan Rhino.

Pelakon suara sunting

Watak Pelakon suara
Inggeris   Malaysia   Indonesia  
Bolt John Travolta ? ?
Penny Miley Cyrus
Chloë Grace Moretz (muda)
? ?
Rhino Mark Walton ? ?
Mittens Susie Essman ? ?
Dr. Calico Malcolm McDowell ? ?
Blake Nick Swardson ? ?
Veterat Cat Diedrich Bader ? ?
The Agent Greg Germann ? ?
The Director James Lipton ? ?
Penny's Mother Gres DeListe ? ?
Mindy Kari Wahlgren ? ?

Runut bunyi sunting

Bolt
 
 
Runut bunyi oleh
Dilancarkan pada25 November 2008 (2008-11-25)
TempatAmerika Syarikat  
GenreScore
Panjang36:57
BahasaBahasa Inggeris  
SyarikatWalt Disney
PengarahChris Williams dan Byron Howard  
PenerbitClark Spencer dan John Lasseter  
Kronologi runut bunyi Disney
Meet the Robinsons
(2007)
Bolt
(2008)
The Princess and the Frog: Lagu Original dan Markah
(2009)
sunting · sunting di Wikidata
 
Lihat pendokumenan templat ini
  1. "I Thought I Lost You" by Miley Cyrus feat. John Travolta — 3:36
  2. "Barking at the Moon" by Jenny Lewis — 3:17
  3. "Meet Bolt" — 1:49
  4. "Bolt Transforms" — 1:00
  5. "Scooter Chase" — 2:29
  6. "New York" — 1:44
  7. "Meet Mittens" — 1:25
  8. "The RV Park" — 2:14
  9. "A Fast Train" — 2:38
  10. "Where Were You on St. Rhino's Day?" — 1:58
  11. "Sing-Along Rhino" — 0:42
  12. "Saving Mittens" — 1:02
  13. "House on Wheels" — 3:07
  14. "Las Vegas" — 2:01
  15. "A Friend in Need" — 1:13
  16. "Rescuing Penny" — 3:09
  17. "A Real Life Superbark" — 0:46
  18. "Unbelievable TV" — 1:20
  19. "Home at Last/Barking at the Moon (Reprise)" — 1:29

Pengeluaran sunting

Teater sunting

Sebuah trailer untuk filem ini dikeluarkan pada tarikh 27 Jun 2008, sebelum WALL-E. Sebuah trailer kedua filem ini dikeluarkan pada tarikh 3 Disember 2008, sebelumnya Beverly Hills Chihuahua. Sebuah trailer khusus dipaparkan sebelum High School Musical 3: Senior Year pada tarikh 24 Oktober 2008.

Tayangan perdana diadakan di El Capitan Theatre pada tarikh 16 November 2008 dihadiri oleh John Travolta, Miley Cyrus, Malcolm McDowell,Diedrich Bader,Nick Swardson,Greg Germann,Susie Essman, dan Randy Savage.

Setelah pengumuman oleh John Lasseter pada Disember 2006 bahawa Disney keluaran di masa depan akan mempunyai teater pendek,keluaran akan didampingi oleh Cars Toons "Tokyo Mater" (juga di dalam 3D, jika disediakan).

Media sunting

Bolt dikeluarkan dalam Blu-ray Disc di Amerika Syarikat pada 22 Mac 2009. Set BD termasuk DVD biasa dan versi salinan digital filem. Cakera padat dan Edisi Khusus DVD dengan versi Digital Copy diikuti di Wilayah 1 pada tarikh 24 Mac. Hal ini menandakan pertama kalinya keluaran media utama memulai debutnya di Blu-ray Disc sebelum DVD Bolt itu. Dirilis pada baik Blu-ray dan DVD di United Kingdom pada tarikh 15 Jun 2009.

Sebuah filem pendek yang disebut Super Rhino termasuk dalam versi DVD dan Blu-ray daripada filem.

DVD telah terjual 4.581.755 salinan, menghasilkan $ 81.010.000 dalam jualan pada tarikh 31 Disember 2009.

Penerimaan sunting

Reaksi kritikal sunting

Rotten Tomatoes melaporkan bahawa 88% dari pengkritik memberikan ulasan yang positif berdasarkan 176 ulasan lain, Metacritic memberi kedudukan 67/100 kelulusan berdasarkan 29 ulasan berikut di bawah kategori "ulasan kegemaran umum".

Perry Seibert TV Guide memberi filem 3 bintang dari 4. Tasha Robinson daripada A.V Club memberikan filem B + yang menyatakan bahawa "Bolt adalah filem pertama studio sejak Lilo & Stitch yang terasa seperti cuba untuk menangkap kembali Disney yang lama dan terasa seperti filem Pixar". Kenneth Turan dari Los Angeles Times membandingkan dengan The Truman Show dan dinyatakan dalam tinjauannya" [Bolt] juga mempunyai plot menarik ia seperti versi animasi keluarga The Truman Show -dibintangi Jim Carrey ".

Anugerah pencalonan sunting

Bolt dinominasikan untuk anugerah berikut:[3]

Permainan video sunting

Disney Interactive Studios menghasilkan permainan video berdasarkan filem itu, dikeluarkan pada November 2008 untuk Nintendo DS, WiiPlayStation 2, PlayStation 3Xbox 360 dan PC.

Catatan kaki sunting

  1. ^ "Bolt". Box Office Mojo. Dicapai pada 2009-12-11.
  2. ^ "Bolt". Box Office Mojo. Dicapai pada 2009-12-11.
  3. ^ "Bolt (2009) - Awards". Internet Movie Database. Dicapai pada 15 August 2011.

Pautan luar sunting