Brugia malayi adalah sejenis Nematod, salah satu dari tiga agen utama yang menyebabkan berlakunya serangan Filariasis limfatik pada manusia. Filariasis limfatik, juga dikenali sebagai elephantiasis, adalah suatu keadaan dimana kebengkakan pada bahagian peha bawah kaki sehingga ke tumit yang disebabkan oleh radangan pada saluran limfa kaki. Jenis agen filaria yang lain adalah Wuchereria bancrofti dan Brugia timori, dimana ia berlainan dari B. malayi dalam konteks morfologinya, simptomatikalinya, dan sebaran geografinya.[1]

Brugia malayi
B. malayi, blood smear, Giemsa stain.
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
B. malayi
Nama binomial
Brugia malayi
Brug 1927
Brugia malayi
Pengelasan dan sumber luaran
ICD-10B74.1
ICD-9125.1
Wikipedia tidak memberikan nasihat perubatan Penafian perubatan

B. malayi sudah diketahui dibawa oleh nyamuk yang kebanyakannya wujud di selatan anda Asia Tenggara. Ia merupakan penyakit tropika yang dijangka mampu dihapuskan pada tahun 2020 oleh Organisasi Kesihatan Sedunia, dimana dalam proses penciptaan vaksin dan dadah penghalang penyakit dan sebagai suatu kaedah klinikal perubatan dalam mengawal vektor bawaan penyakit bahaya.


Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Johhn, David T., and William A. Petri. Markell and Voge's Medical Parasitology. 9th ed. St. Louis: Saunders Elsevier, 2006.

Pautan luar sunting

Templat:Helminthiases