Bukit Indah merupakan sebuah perbandaran di Iskandar Puteri, Daerah Johor Bahru, Johor, Malaysia. Tempat ini mempunyai penduduk kira-kira 60,000. Kini, terdapat hampir 15,000 buah rumah yang dibina untuk menampung bilangan penduduk yang banyak. Selain itu, tempat ini juga berdekatan dengan Taman Perling. Terdapat pusat beli-belah Æon Bukit Indah di sini. Bukit Indah juga semakin mendapat reputasi sebagai pusat komersial daerah Johor barat yang baru.Kini memepunyai 71% cina, 10% melayu,19% india.

Bukit Indah
Masjid Bukit Indah

Sejarah sunting

Bukit Indah telah dilancarkan pada tahun 1997. Pengasas SP Setia, Tan Sri Liew Kee Sin telah merancang dan membeli 900 ekar tanah daripada UEM Land pada tahun 1997 sebelum dimajukan menjadi sebuah taman perumahan terancang.

Menjelang tahun 2000, SP Setia telah membeli lagi tanah sebesar 300 ekar untuk tujuan pemajuan. Tanah tersebut dimajukan menjadi Taman Bukit Indah 2 yang dikenali kini.

Ia memenangi Anugerah Landscape Negeri Johor 2001, Pertandingan Landskap Negara pada tahun 2001 dan Best Anugerah Landskap Negara Terbaik 2005.

Kedai sunting

 
Tesco Bukit Indah

Perbandaran Bukit Indah menarik pengunjung asing serta juga dati perbandaran kejiranan seperti Taman Sutera, Tampoi Utama, Nusa Bestari dan Taman Perling, disebabkan kewujudan Hipermarket Tesco dan Pusat Membeli-belah AEON Jusco Wilayah Bukit Indah yang terletak di bandar itu. Hipermarket Giant juga terletak bersebelahan bandar itu.

Bukit Indah kekal sebagai satu-satunya daerah komersial dan kediaman utama semasa bagi seluruh barat Johor dengan faktor-faktor berikut.

  1. Satu-satunya perbandaran dengan jarak yang sama bagi kedua-dua pusat pemeriksaan Woodlands dan Tuas melalui lebuh raya pantai baru. [10-15 minit samaada ke CIQ Woodlands / Tuas]
  2. Bank-bank utama terletak di "Daerah Kewangan Mini" [ICBC, Bank Of China, AmBank, Hong Leong Bank, BSN Bank, Bank Islam, Public Bank, Alliance Bank, HSBC, Standard Charted Bank, MayBank, Bank Rakyat]
  3. Sambungan bas terus ke Jurong Timur dan Boon Lay MRT [Stesen Bas adalah di Giant Hypermarket dan mempunyai kekerapan 5 minit (puncak) 30 minit (luar puncak)]
  4. Hotel [Hotel By The Park, Goody Hotel, Kozi Hotel, Princeton Hotel, Pariss Hotel, Granada Hotel]
  5. Restoran Terkenal Chicken Rice dan Wanton Noodles Jing Chin Restaurant, Kafe Tea Garden, Ipoh Claypot, Restoran Korea Antarabangsa, Black Ball Desserts,
  6. Pusat Masyarakat [Gereja Praise, Chong Hui, CWG]
  7. Pejabat (Wisma SP Setia)

Pengangkutan sunting

Dari Singapura, Bas No. CW3 Pertukaran Bas Jurong Timur, Sambungan Tambak Singapura Terus ke Bukit Indah. Bas No. CW6 sekarang turut menghubungkan bandar dengan MRT Boon Lay. Bas awam yang lain juga menghubungkan bandar ini ke bahagian lain di Johor.

Lebuh raya pantai Nusajaya baru dari Tuas CheckPoint - Gelang Patah - Legoland - Medini 1 - Horizon Hills - Bukit Indah - Danga Bay - Johor CIQ - Woodlands, masa perjalanan dari Bukit Indah sama ada ke tambak atau Secondlink telah dipotong dengan ketara kepada kira-kira 15mins . (Dari 45mins sebelumnya).

Selaras dengan matlamat kedua-dua kerajaan untuk memastikan pemeriksaan imigresen lebih cepat, MACS - Malaysia Automated Clearance System telah dilaksanakan. Kemudahan ini membolehkan pelepasan pantas imigresen bagi pelabur bukan Malaysia, ahli perniagaan dan profesional.

Skop kemudahan MACS telah diperluas untuk Warganegara Singapura yang telah dikeluarkan pas imigresen jangka panjang yang berkaitan atau kerap melancong di dalam Malaysia dan Singapura untuk tujuan bekerja, belajar dan tinggal di Malaysia.[1][2]

Rujukan sunting