Burung Cecawi Hamba Kera

Burung Cecawi Hamba Kera adalah salah satu daripada haiwan yang boleh didapati di Malaysia. Nama sainsnya ialah Dicrurus remifer. [2] Ia merupakan spesies burung dalam keluarga Dicruridae.

Burung Cecawi Hamba Kera
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
D. remifer
Nama binomial
Dicrurus remifer
(Temminck, 1823)

Ciri-ciri sunting

Burung Cecawi Hamba Kera ialah haiwan yang tergolong dalam golongan benda hidup, alam : haiwan, filum : kordata, sub-filum : bertulang belakang (vertebrata), kelas : burung. Burung Cecawi Hamba Kera ialah haiwan berdarah panas, mempunyai sayap dan badan yang dilitupi bulu pelepah. Paruh Burung Cecawi Hamba Kera tidak bergigi.

Makanan sunting

Serangga kecil

Taburan sunting

Ia terdapat di Benua kecil India dan Asia Tenggara, sepanjang Bangladesh, Bhutan, Kemboja, India, Indonesia, Laos, Malaysia, Myanmar, Nepal, Thailand, dan Vietnam. Habitat semulajadinya adalah hutan montane lembab tropika.


Pembiakan sunting

Burung Cecawi Hamba Kera membiak dengan bertelur. Telur Burung Cecawi Hamba Kera bercangkerang keras.

Habitat sunting

Rujukan sunting

  1. ^ BirdLife International (2012). "Dicrurus remifer". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN Versi 2013.2. Kesatuan Pemuliharaan Alam Sekitar Antarabangsa. Dicapai pada 26 November 2013.CS1 maint: ref=harv (link)
  2. ^ "PERINTAH PEMULIHARAAN HIDUPAN LIAR (PINDAAN JADUAL) 2012" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2012-07-29. Dicapai pada 2013-02-11.

Pautan luar sunting


Senarai burung  
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z