Burung Hantu Kuning

Burung Hantu Kuning [2] (bahasa Inggeris: Buffy Fish-Owl) ialah salah satu daripada burung hantu yang terdapat di Malaysia. Nama sainsnya Ketupa ketupu[3] dan ia termasuk dalam keluarga Strigidae.

Burung Hantu Kuning
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
B. ketupu
Nama binomial
Bubo ketupu
(Horsfield, 1821)
Sinonim

Ketupa ketupu

Taburan sunting

Burung Hantu Kuning terdapat di Brunei, Kemboja, Cocos (Keeling) Islands, India, Indonesia, Laos, Malaysia, Myanmar, Singapura, Thailand, dan Vietnam. Habitat semulajadinya adalah kawasan sep[ara tropika atau hutan montane tropika lembab.

Ciri-ciri sunting

Burung Hantu Kuning adalah haiwan yang tergolong dalam golongan benda hidup, alam haiwan, bertulang belakang (vertebrat), kelas Burung. Dalam aturan : , tergolong dalam keluarga : .Burung Hantu Kuning adalah haiwan berdarah panas, mempunyai sayap dan tubuh yang diselubungi bulu pelepah. Burung mempunyai paruh tanpa gigi.

Jantung Burung Hantu Kuning terdiri daripada 4 kamar seperti manusia. Kamar atas dikenali sebagai atria, sementara kamar bawah dikenali sebagai ventrikel.

Pembiakan sunting

Sebagai burung, Burung Hantu Kuning membiak dengan cara bertelur. Telur yang dihasilkan mempunyai cangkerang keras di dalam sarang yang dibinanya.

Pengekalan sunting

Burung Hantu Kuning merupakan haiwan yang dilindungi di Malaysia dan memerlukan lesen pemburuan untuk memburunya.

Pautan luar sunting

Rujukan sunting

  1. ^ BirdLife International (2012). "Ketupa ketupu". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN Versi 2013.2. Kesatuan Pemuliharaan Alam Sekitar Antarabangsa. Dicapai pada 26 November 2013.CS1 maint: ref=harv (link)
  2. ^ (Melayu) Senarai burung di Kuala Gula – format DOC Diarkibkan 2010-03-08 di Wayback Machine
  3. ^ ENAKMEN-ENAKMEN YANG BERKAITAN DENGAN PEMULIHARAAN DI SABAH, 1) Enakmen Pemeliharaan Hidupan Liar 1997[pautan mati kekal]


Senarai burung  
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z