Burung Rapang Duit


Burung Rapang Duit merupakan salah satu daripada haiwan terlindung di Malaysia. Pemburuannya memerlukan lesen pemburuan. Nama sainsnya Vanellus indicus. Ia merupakan salah satu daripada spesies yang digambarkan oleh William Farquhar dalam koleksi gambar haiwan di Tanah Melayu. [2]

Burung Rapang Duit
V. i. indicus di India
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
V. indicus
Nama binomial
Vanellus indicus
(Boddaert, 1783)
Sinonim

Hoplopterus indicus
Lobivanellus indicus
Lobivanellus goensis
Tringa indica
Sarcogrammus indicus

Ciri-ciri sunting

Burung Rapang Duit ialah haiwan berdarah panas, mempunyai sayap dan tubuh yang diselubungi bulu pelepah. Burung Rapang Duit mempunyai paruh tanpa gigi.

Taburan sunting

 
Pandangan hadapan.
 
Vanellus indicus aigneri

Ia membiak dari Asia Barat (Iraq, Barat daya Iran, Teluk Arab/Parsi) ketimursepanjang Asia Selatan (Wilayah Balochistan, Afghanistan, Pakistan, keseluruhan benua India sehingga wilayah Kanyakumari dan sehingga 1,800 meter di Kashmir/Nepal), dengan satu lagi sub-spesies jauh ke timur di Asia Tenggara. Perpindahan burung pada May secara latitude pada musim bunga dan luruh (contoh. di Utara Wilayah Balochistan atau Barat Laut Pakistan), dan tersebar luas di monson[3] dengan pembentukan habitat yang sesuai, tetapi sebahagian besar populasi adalah residen.[4]

Spesies ini merosot di julat barat, tetapi banyak terdapat di kebanyakan Asia Selatan, dilihat disebahagian besar habitat berpaya di julatnya.

Pembiakan sunting

Sebagai burung, Burung Rapang Duit membiak dengan cara bertelur. Telur yang dihasilkan mempunyai cangkerang keras di dalam sarang yang dibinanya.

Rujukan sunting

  1. ^ BirdLife International (2012). "Vanellus indicus". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN Versi 2012.2. Kesatuan Pemuliharaan Alam Sekitar Antarabangsa. Dicapai pada 16 July 2012.CS1 maint: ref=harv (link)
  2. ^ Natural History Drawings: The Complete William Farquhar Collection : Malay ...
  3. ^ Ali, S & S D Ripley (1980). Handbook of the birds of India and Pakistan. 2 (ed. 2). Oxford University Press. m/s. 212–215.
  4. ^ Saini,SS (1972). "Unexpected summer visitors in the Himalayas – Redwattled Lapwing". Newsletter for Birdwatchers. 12 (8): 5–6.

Pautan luar sunting


Senarai burung  
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z