Burung Terkukur Merah

spesies burung

'Burung Terkukur Merah merupakan terkukur kecil yang merupakan burung tempatan di kawasan tropika di benua kecil India dan Asia Tenggara.

Terkukur Merah
Pengelasan saintifik
Alam:
Haiwan
Filum:
Kordata
Kelas:
Burung
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
S. tranquebarica
Nama binomial
Streptopelia tranquebarica
(Hermann, 1804)

Burung Terkukur Merah merupakan salah satu daripada haiwan terlindung di Malaysia. Pemburuannya memerlukan lesen pemburuan. Nama sainsnya Streptopelia tranquebarica[1].

Ciri-ciri sunting

Burung Terkukur Merah ini pada asasnya spesies biasa, mengunjur ke Taiwan dan Filipina tetapi jarang terdapat di kepulauan Malaysian, mengelakkan kaki bukit berbatu dan spesies ketimuran. bagaimanapun terdapat perpindahan musim panas ke lembah lebih meluas ditanam di Afghania di mana ia membiak. Ia merupakan tekukur paling biasa di Punjab, India. Ia merupakan pelawat berpindah musim panas ke India, di mana ia lebih kurang menetap. Ia cenderung ke kawasan berhutan seperti terusan atau ladang pokok tepi jalan dan mengelak daerah bergurun.

Pembiakan sunting

Apabila berpindah, Burung Terkukur Merah mungkin tiba dalam kawanan kecil, tetapi berpisah dan mula mengawan dan membiak.

Rujukan sunting

  • "Streptopelia tranquebarica". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN. 2004. 2004. Unknown parameter |downloaded= ignored (bantuan); Unknown parameter |assessors= ignored (bantuan){{cite iucn}}: error: malformed |id= identifier (help) Kemasukan pangkalan data merangkumi alasan mengapa spesies ini kurang dibimbangkan

Pautan luar sunting


Senarai burung  
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z