CAPTCHA CAPTCHA adalah suatu bentuk uji ( ) yang digunakan dalam untuk memastikan tidak dihasilkan oleh suatu CAPTCHA. Proses ini biasanya melibatkan suatu komputer (CAPTCHA) yang meminta seorang pengguna untuk menyelesaikan suatu uji sederhana yang dapat dihasilkan dan dinilai oleh komputer tersebut. komputer lain tidak dapat menyelesaikan CAPTCHA, pengguna mana-mana yang boleh memberikan yang benar akan dianggap sebagai manusia. Oleh sebab itu, uji ini kadang disebut sebagai uji Turing balik, dikendalikan oleh mesin dan ditujukan untuk manusia, kebalikan dari uji Turing standard yang biasanya dikendalikan oleh manusia dan ditujukan untuk suatu mesin. CAPTCHA umumnya menggunakan huruf dan nombor dari citra terdistorsi yang muncul di paparan.

Istilah "CAPTCHA" (berasal dari kata bahasa Inggeris "capture" atau menangkap) dicipta pada tahun 2000 oleh Luis von Ahn, Manuel Blum, Nicholas J. Hopper (semua dari Carnegie Mellon University), dan John Langford (IBM). Istilah ini adalah akronim Bahasa Inggeris dari "Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart" (Uji Turing Umum Terotomatisasi Penuh untuk membezakan Komputer dan Manusia). Carnegie Mellon University berupaya mematenkan istilah ini [1], tapi aplikasi cap dagang mereka dibatalkan pada 21 April 2008 [2]. Saat ini pencipta CAPTCHA menganjurkan penggunaan recaptcha sebagai pelaksanaan rasmi [3].

Nota kaki sunting

  1. ^ "Computer Literacy Tests: Are You Human?". Time (majalah). Unknown parameter |Url= ignored (|url= suggested) (bantuan); Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan); |access-date= requires |url= (bantuan)
  2. ^ / tarr? regser = siri & entry = 78500434 "Latest Status of CAPTCHA Trademark Application" Check |url= value (bantuan). USPTO. 2008-04-21. Dicapai pada 2008-12-21.
  3. ^ "recaptcha homepage". Captcha.net. Dicapai pada 2008-12-21.