Callosciurus

genus mamalia

Callosciurus ialah genus tupai yang secara kelompoknya dipanggil "tupai cantik". Ia dijumpai kebanyakannya di Asia Tenggara, sungguhpun beberapa spesies turut ditemukan di Nepal, timur laut India, Bangladesh dan selatan China. Beberapa spesies mendiami pulau-pulau. Secara keseluruhan, genus ini merangkumi 15 spesies dan banyak varieti dan subspesies. Genus Glyphotes, Rubrisciurus, dan Tamiops kadangkala turut dirangkumkan dalam Callosciurus.

Callosciurus
Julat zaman: Pleistosen Awal hingga kini
Tupai gading (Callosciurus prevostii)
Pengelasan saintifik s
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Mammalia
Order: Rodentia
Keluarga: Sciuridae
Tribus: Callosciurini
Genus: Callosciurus
Gray, 1867
Spesies jenis
Sciurus rafflesii
Spesies

Penerangan sunting

Beberapa spesies sungguh bewarna-warni; malah, ia tergolong dalam mamalia paling bercorak dan berwarna. Tupai bukit memiliki warna hitam hijau zaitun, tetapi perutnya merah darah. Tupai gading mempunyai belakang hitam, putih di sisi, dan perang-merah di bahagian bawah. Tupai Finlayson terdapat dalam tiga variati: perang-merah, hitam dan putih bersih.

Kebanyakan tupai dalam genus Callosciurus hidup di hutan hujan tropika, tetapi sesetengah varieti tinggal di taman dan kebun di bandar Asia. Di pokok, ia membina sarang daripada bahan tumbuhan. Ia hidup bersendirian, melahirkan satu atau dua anak. Makanannya terdiri daripada kekacang, buah, dan biji benih, dan juga serangga dan telur burung.

Spesies sunting

Terdapat sekitar 15 spesies:

Rujukan sunting

  • Ronald M. Nowak: Walker's Mammals of the World. Johns Hopkins University Press, 1999 ISBN 0-8018-5789-9
  • Thorington, R. W. Jr. and R. S. Hoffman. 2005. Family Sciuridae. Pp. 754-818 in Mammal Species of the World a Taxonomic and Geographic Reference. D. E. Wilson and D. M. Reeder eds. Johns Hopkins University Press, Baltimore.
  • Mammals of Borneo

Pautan luar sunting