Chippendale, New South Wales

Chippendale adalah sebuah subbandar bahagian dalam bandar kecil Sydney, New South Wales, Australia. Chippendale terletak di bahagian selatan Sydney central business district, di local government area City of Sydney. Chippendale disandwic antara Broadway di utara dan Cleveland Street di selatan, Central railway station Sydney di timur dan University of Sydney di barat.

Chippendale
SydneyNew South Wales

Gereja St Benedict dan Universiti Notre Dame
Jumlah penduduk:
Kepadatan:
3,300 (banci 2001)
4714.3/km²
Poskod: 2008
Keluasan: 0.7 km²
Lokasi: km selatan CBD
LGA: City of Sydney
Daerah Negeri: Sydney
Bahagian Persekutuan: Sydney
Subbandar di sekitar Chippendale
Glebe Ultimo Haymarket
Camperdown Chippendale Surry Hills
Darlington Darlington Redfern
John Storey Memorial Dispensary (1926)

Sejarah sunting

Kawasan itu mula-mula diduduki oleh rakyat Gadigal Nation Dharug. William Chippendale telah diberikan satu harta pusaka 95-ekar (38 he) pada tahun 1819. Ia menjangkau ke tapak hari ini Redfern stesen keretapi. Chippendale menjual harta pusaka itu kepada Solomon Levey, pembebas hamba dan saudagar, pada tahun 1821, sebanyak £380. Solomon Levey meninggal dunia semasa berada di London, pada tahun 1833. Waris Levey menjual lebih 62 ekar (25 he) untuk William Hutchinson.[1][2]

Kawasan komersial sunting

Bahagian timur Chippendale, bersebelahan dengan CBD, termasuklah campuran yang lebih besar kegunaan daripada bahagian-bahagian lain pinggir bandar. Ia termasuk penggunaan komersial seperti pejabat-pejabat dan gudang-gudang, dengan bangunan-bangunan yang lebih tinggi menghadapi Regent Street dan Broadway. Di tempat lain dalam Chippendale, terdapat kedai-kedai, kafe dan pub yang bertaburan. Pinggir bandar kecil bergantung kepada Broadway untuk membeli-belah dan perkhidmatan. stesen kereta api Regent Street atau 'Mortuary Station' yang bersejarah terletak di sebelah timur pinggir bandar.

Dispensary Memorial John Storey dibina pada tahun 1926 sebagai peringatan kepada John Storey, Premier bekas New South Wales. Ia terletak di Regent Street Little dan masih berfungsi sebagai klinik patologi.

Pembangunan lanjut sunting

Chippendale terkenal kerana lokasi tempat pembuatan birCarlton & United yang berusia 168 tahun, walaupun ini kini ditutup. Frasers Harta Australia membeli tapak kilang bir dari Kumpulan Foster pada 29 Jun 2007. Pada bulan Julai 2008, Harta Frasers membuat satu konsep pelan yang diubah suai dengan Jabatan Perancangan Wilayah Persekutuan mencadangkan pembangunan bercampur untuk laman 5.8 hektar. Cadangan pembangunan termasuk kira-kira 250,000 m2 ruang komersial dan kediaman, pengekalan beberapa bangunan warisan dan pembangunan sebuah taman yang besar baru untuk Chippendale.[3]

Government and infrastructure sunting

Pengangkutan New South Wales mempunyai ibu pejabatnya di Chippendale.[4]

Sekolah sunting

Universiti Notre Dame Australia terletak di sepanjang sempadan utara. Universiti Teknologi, Sydney dan Universiti Sydney mempunyai kampus yang berdekatan. Kampus Sydney [Curtin University]] yang terletak di pinggir timur Chippendale di Regent Street. Universiti Boston Kampus Sydney juga terletak di Regent Street di Chippendale.

Rumah-rumah sunting

Di bahagian barat Chippendale terutamanya kediaman. Chippendale mempunyai ruang terbuka yang paling rendah bagi setiap orang apa-apa pinggir bandar Sydney, menurut The Sydney Morning Herald.

Galeri sunting

Rujukan sunting

  1. ^ The Book of Sydney Suburbs, Compiled by Frances Pollen, Angus & Robertson Publishers, 1990, Published in Australia ISBN 0-207-14495-8
  2. ^ Libraries Australia. Part of Chippendale's grant. http://nla.gov.au/anbd.bib-an000040747752
  3. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-02-07. Dicapai pada 2011-10-31.
  4. ^ "Copyright and Disclaimer." Transport New South Wales. Retrieved on 8 December 2010. "Transport NSW 18 Lee Street Chippendale NSW 2008"

Bacaan lebih lanjut sunting

  • Shirley Fitzgerald. CHIPPENDALE - Beneath The Factory Wall. Published by Halstead Press, Australia.2007. (ISBN 9781920831486).

Pautan luar sunting

Templat:Mapit-AUS-suburbscale

Templat:Sydney-geo-stub