Chouseishin Gransazer

Chouseishin Gransazer (Jepun: 超星神グランセイザー, Hepburn: Chōseishin Guranseizā), atau Ultra Star God Gransazer, merupakan siri televisyen bercereka superhero tokusatsu dari Jepun yang diterbit olehToho Company Ltd. dan Konami. Siri ini pernah disiarkan di TV Tokyo sejak 4 Oktober, 2003 hingga 25 September 2004, dengan sejumlah 51 episod setengah jam. Siri ini merupakan yang pertama dariapda francais Chouseishin".

Chouseishin Gransazer
FormatSains fiksyen
Fantasi
Aksi
Pengembaraan
PenciptaToho dan Konami
Dibintangi oleh
Ryou Segawa
Asuka Shimizu
Kohei Takeda
Hideaki Serizawa
Maya Hoshino
Ren Matsuzawa
Tomohide Takahara
Sayaka Isoyama
Soji Masaki
Hideki Okada
Kumiko Ito
Takuma Sugawara
Lagu pembukaan"Life Goes On" oleh Yuuya Asaoka
Lagu penutup"Kimi Wo Tsurete Iku" oleh Asami Abe
Negara asalJepun Jepun
Bilangan episod51
Penerbitan
Tempoh siaran25 minit (setiap episod)
Penyiaran
Saluran asalTV Tokyo
Siaran asal4 Oktober 200325 September 2004
Kronologi
Diikuti olehGenseishin Justirisers
Pautan luar
Laman sesawang

Premis siri ini amat menyerupai siri Super Sentai dan siri manga/anime Saint Seiya: terdapat 12 orang wira yang terbahagi kepada empat "puak", dan setiap puak mempunyai robot gergasi yang boleh berubah bentuk.

Plot sunting

Peradaban Kuno sunting

Kira-kira 400,000,000 tahun setelah peradaban manusia yang maju dimusnahkan oleh makhluk asing, 12 keturunan langsung para pejuang peradaban (disebut "Sazers") kekuatan mereka terbangun dan membentuk empat suku: Api, Angin, Bumi dan Air. Setiap Sazer didasarkan pada tanda Zodiak yang diwakili dalam totem haiwan atau perwakilan roh. Pada mulanya, mereka saling berperang, tetapi setelah mengetahui kebenaran nenek moyang dan alasan mereka untuk bangun, suku Gransazer bersatu untuk melindungi Bumi dari Warp Monarch, sebuah persekutuan dari pelbagai spesies asing, dari sekali lagi memadamkan semua kehidupan planet ini.

1st Arc: Karin Saeki dan Tiga Puak (Eps. 1–12) sunting

Ahli arkeologi Ichiro Horiguchi telah menemui sebuah tablet kristal yang mendedahkan kewujudan tamadun kuno dan juga Gransazer. Manakala pembantunya Mika Shidou (Sazer Mithras) kebetulan merupakan ahli pertama Puak Api dan mereka kemudian bertemu dengan anggota kedua, Tenma Kudou (Sazer Tarious) yang panas baran dan juga ahli ketiga mereka, iaitu Ken Shidou (Sazer Lion), yang juga merupakan adik lelaki Mika. Mereka kemudian mula mencari dua lagi ahli puak Bumi, setelah munculnya Naoto Matsuzaka (Sazer Tawlon) yang menyerang Tenma kerana ingin mencuba kekuatan baru tersebut.

Malangnya bagi mereka, seorang saintis misteri bernama Karin Saeki telah mengumpulkan ahli-ahli Puak Angin dan meyakinkan mereka bahawa Puak Api merupakan ancaman bagi Bumi. Pada mulanya, Karin berjaya memperdayakan Naoto agar menyerang Tenma namun akhirnya Naoto sedar dia telah ditipu setelah Karin mengarahkan agar Akira menyerang mereka dengan Dolcruz ketika Naoto dan Tenma sedang bertarung.

Setelah insiden tersebut, puak Api segera mencari dua lagi ahli Puak Bumi yang lain. Akhirnya mereka berjaya menemukan Go Kamiya (Sazer Tragos), seorang anggota polis dan seorang lagi Ran Saotome (Sazer Visuel), iaitu penari muda dan juga merupakan rakan baik Junya Akaki, yang terlibat dalam sebuah kes rompakan. Go dan Ran kini mula bergabung dengan puak Api dalam menentang puak Angin. Manakala Ryouko (Sazer Velsou) salah satu ahli puak Angin mula curiga dengan sikap Karin yang sering mengarahkan mereka untuk menyerang puak Api. Ini terjadi apabila Ryouko telah bertarung dengan Mika, dan akhirnya dia sedar bahawa puak Api bukanlah ancaman kepada Bumi.

Akhirnya terjadi krisis diantara puak Angin dan Karin. Jin (Sazer Dail) dan Ryouko mula meninggalkan Karin namun Akira yang mempercayai kata-kata Karin juga mula bermusuh dengan sekutunya sendiri. Karin akhirnya mendedahkan identiti sebenarnya sebagai Akelon yang dikirimkan ke Buni untuk menghancurkan kesemua Gransazer. Dia menyerang Ryouko dan Jin namun gagal apabila Ryouko dibantu oleh Sazer Tarious dan Sazer Mithras. Mereka kini sedar identiti sebenar Karin. Akira juga akhirnya sedar siapa Karin sebenarnya dan kesemua mereka mula bergabung dan berjaya menewaskan Karin yang menjadi raksasa Akelon.

2nd Arc: Impactors dan Puak Air (Eps. 13–24) sunting

Selepas kekalahan Karin, kemudian itu muncullah Impactors, iaitu tiga pejuang luar angkasa yang menyatukan Logia, Lucia dan Ladia telah dihantar ke Bumi bagi misi menghancurkan Leviathan, Chouseishin dari Puak Air, sebelum Gransazer menemukannya. Malangnya, semua percubaan mereka ditentang. Mereka pertama kali menghantar asteroid yang terhempas di pulau di mana ia tersembunyi tetapi Cloud Dragon (kapal yang membawa Chouseishins) memusnahkannya dan puing-puing membebaskan Leviathan dari tempat persembunyiannya. Ladia kemudian berubah bentuk menjadi raksasa untuk menghancurkannya tetapi dia terbunuh setelah Puak Air muncul dan mengaktifkan Leviathan.

Sebaliknya, Horiguchi menemui keberadaan Chouseishin yang pertama sekali dicipta sebelum Chouseisjin yang lainnya, iaitu Guntras dan berusaha memperbaiki alat untuk mengawalnya dengan bantuan Profesor Masaki Wakui dan pembantunya Shûichi Hoshiyama. Malangnya, apabila peranti itu diperbaiki, ianya telah dicuri oleh Logia yang sebenarnya telah menyamar sebagai Suichi lalu menggunakannya untuk menguasai Guntras yang dia berhasrat untuk meletup di dalam matahari untuk menghancurkan sistem suria manusia. Gransazers dengan kemudian berjaya membuatkan projeknya dan sistem kawalannya musnah, menjadikan Guntras sebagai autonomi.

Selepas itu, Gransazer mendapati bahawa Chouseishins yang lain dapat bergabung dengan Guntras untuk membentuk naga raksasa bernama Daisazer. Berkat gabungan tersebut, mereka akhirnya berjaya mengalahkan Lucia yang telah berubah menjadi seekor raksasa yang tidak terkawal. Demi membalas dendam diatas kematian Lucia, Logia kemudiannya mula menyeru Dailogia, iaitu sebuah robot raksasa gergasi yang saiznya hampir sama dengan DaiSazer. Namun setelah tewas, Logia kemudian membunuh dirinya dengan bom yang ada ditubuhnya.

3rd Arc: Pelbagai makhluk asing (Eps. 25-41) sunting

Tidak seperti bahagian lain yang dicirikan oleh plot utama yang merangkumi beberapa episod dan oleh satu atau lebih lawan utama, yang ketiga lebih suka memusatkan perhatian pada cerita bebas dalam satu atau dua episod menggunakan formula klasik "satu episod = lawan", dengan kecuali episod 33, 34, 40 dan 41, [2] di mana Gransazers sekali lagi berhadapan dengan Logia yang hidup dan mabuk dengan dendam.

Episod yang berbeza, bagaimanapun, memiliki ketegangan yang baik dan berhati-hati menghindari perangkap berulang. Di samping itu, kenyataan bahawa sebahagian besar episod bahagian ketiga ini memberi perhatian kepada hanya satu Gransazer sekaligus memungkinkan untuk menyusun watak-watak yang sukar dikembangkan oleh siri ini dalam episod lain yang memberi hak istimewa kepada pasukan dengan kerugian anggotanya.

Bahagian ketiga ini juga memperkenalkan robot gergasi terakhir yang dirancang oleh JSDF, Yuhi, dan Gran Vehicles, kapal individu yang diterbangkan oleh Gransazers ketika mereka tidak memerintah Chouseishins mereka.

Final Arc: Bosquito and Wolf Manafu (Eps. 42–51) sunting

Bahagian keempat dan terakhir bermula apabila makhluk asing bernama Luka membebaskan Bosquito, makhluk yang sangat kuat dan berbahaya dengan kekuatan yang sama dengan Gransazers. Bosquito akhirnya dikalahkan setelah empat episod, banyak korban jiwa dan pengorbanan Luka, sementara itu salah seorang Gransazers, Ran Saotome (Sazer Visuel), menemui pertalian hebat dengan tablet kristal yang mengungkapkan kepadanya bahawa Gransazers pertama telah diciptakan untuk melawan Bosquitos yang sebenarnya bertanggung jawab atas pemusnahan peradaban bumi kuno, sementara armada luar angkasa yang terkenal sebenarnya telah campur tangan atas permintaan kesatuan angkasa Wof Manaf untuk membantu Bumi memerangi mereka setelah mereka menguasai Chouseishins.

Sayangnya, kerana yakin bahawa penduduk bumi sekarang adalah keturunan Bosquitos, Wolf Manafu memutuskan untuk melancarkan serangan baru di planet kita, yang merupakan peluang untuk mengetahui bahawa kapal mereka hampir tidak berubah dalam 400 juta tahun. Ketika armada semakin dekat, tentera Jepun dan Gransazer dihubungi oleh Brighton, utusan Wolf Manafu yang "damai", yang memberitahu mereka bahawa Ran sebenarnya adalah Bosquito. Ngeri, dia siap membiarkan Wolf Manafu melaksanakannya, tanpa menyedari bahawa itu adalah muslihat untuk menghilangkannya kerana dia adalah satu-satunya yang dapat menggunakan tablet kristal untuk berkomunikasi dengan pemimpin Wolf Manafu.

Untuk kediaman, penulis menetapkan batasan dari segi ancaman, bermula dengan Bosquito, pemangsa yang hebat yang kebolehan barunya selalu dicari dan yang akan menyebabkan kematian banyak orang awam (sedangkan pada episod sebelumnya, mangsa cagaran dari pertempuran kita pahlawan umumnya tidak dihiraukan), sebelum meneruskan ancaman armada yang siap untuk memusnahkan umat manusia. Di bahagian terakhir inilah penulis akhirnya menyelesaikan persoalan yang diajukan pada awal siri ini dengan mengungkapkan sebab-sebab pertempuran yang menentang Bumi terhadap Wof Manaf sambil bertentangan dengan harapan penonton, kerana tidak seperti penampilan , skuadron Wolf Manafu tidak melawan Earthlings tetapi Bosquitos.

Pelakon sunting

Watak utama:

Puak Api
Puak Angin
Puak Bumi
Puak Air

Watak sokongan sunting

Watak undangan sunting

Watak suara sunting

Watak kostum sunting

Watak sunting

Gransazer sunting

Puak Api sunting

Puak yang pertama untuk menyedari ancaman makhluk asing, tetapi yang kedua untuk digabungkan sepenuhnya, dibantu oleh Profesor Horiguchi sejak awal lagi untuk merealisasikan tugas mereka sebagai Gransazer. Kesemua ahli puak api direka berdasarkan burung.

  • Tenma Kudou (Jepun: 弓道天馬, Hepburn: Kudō Tenma)Sazer Tarious:

Umur: 22
Pekerjaan: kurier
Zodiak: Sagittarius
Haiwan: falkon

Tenma ialah seorang pemuda yang panas baran dan kelam-kabut wataknya. Dia menjadi Sazer setelah diserang oleh Sazer Velsou; sikap panas baran dan kuasa-kuasa dalamannya membolehkannya bertukar. Sejurus selepas itu, dia menewaskan Velsou. Tenma sering berselisih dengan Mika dan yang lain-lain, dan tidak berapa suka dijadikan ketua, namun dia menerima peranan itu. Tenma amat prihatin terhadap rakan seperjuangannya serta dunia yang didudukinya.

Dengan Knuckle Risernya, Tenma bertukar menjadi Sazer Tarious, pahlawan api membara di bawah bintang Sagittarius. Baju perisainya direka berdasarkan burung falkon. Senjata utama Sazer Tarious ialah Falcon Bow, iaitu sepasang panah. Serangannya yang paling kuat ialah "Burning Falcon" yang merupakan anak parah membara yang besar. Selain itu dia juga menggunakan "Cosmic Punch", iaitu lompatan berpusing disusuli dengan tumbukan membakar.

  • Mika Shidou (Jepun: 獅堂未加, Hepburn: Shidō Mika)Sazer Mithras:

Umur: 22
Pekerjaan: penuntut universiti
Zodiak: Aries
Haiwan: angsa putih

Mika ialah kakak Ken yang bersifat kelelakian dan ahli Puak Api yang bijaksana. Oleh sebab membantu Profesor Horiguchi dengan kajiannya, dialah Sazer pertama untuk dibangkitkan. Sikapnya yang tenang dan sabar sering bertembung dengan perwatakan Tenma yang membara, namun dia membuktikan dirinya sebagai teman sejati.

Dengan Knuckle Risernya, Mika bertukar menjadi Sazer Mithras, pahlawan api membara di bawah bintang Aries, dengan baju perisainya bertemakan angsa putih. Senjata utamanya ialah Swan Sectors yang merupakan sepasang kipas. Serangan peleraiannya ialah "Brand Tornado" yang merupakan tembakan dari puting beliung berapi.

  • Ken Shidou (Jepun: 獅堂剣, Hepburn: Shidō Ken)Sazer Lion:

Umur: 19
Pekerjaan: penuntut universiti
Zodiak: Leo
Haiwan: layang-layang

Ken ialah adik kepada Mika dan ahli Puak Api terakhir untuk dibangkitkan; ini berlaku apabila Puak Angin menyerang Garuda yang belum diaktifkan dengan Dolcross. Dia bersifat tenang, segan tetapi prihatin dan penyayang terhadap kakaknya. Dengan Knuckle Risernya, Ken menjadi Sazer Lion, pahlawan api membara di bawah bintang Leo; baju perisainya bertemakan burung layang-layang. Senjata utamanya ialah Double Crescent, iaitu sepasang pedang. Serangan peleraiannya ialah "Hien Zan" ("Flying Swallow Cut") yang berbentuk satu gelombang api.

Puak Angin sunting

Puak pertama yang lengkap dengan 3 orang ahli setelah ahli ketiganya, Jin Hakariya ditemui. Namun mereka ditipu oleh makhluk asing dari spesies Akelon yang menyamar sebagai Profesor Karin Saeki, agar menentang Gransazer lain, terutamanya puak api. Setelah menyedari mereka telah tertipu, mereka mula menentang Karin dan bersekutu dengan Gransazer lain. Rekaan Puak Angin berdasarkan serangga.

  • Akira Dentsuin (Jepun: 伝通院洸, Hepburn: Dentsuin Akira)Sazer Remls:

Umur: 29
Pekerjaan: pakar bedah
Zodiak: Gemini
Haiwan: kumbang badak Jepun

Keitka julung kali bertemu dengan Karin, Akira dibangkitkan sebagai Sazer Remls lalu ditipu oleh makhluk Akelon untuk menentang Puak Api. Akiralah yang paling rapat dengan Karin, sehingga dia menyerang rakan-rakan sendiri sambil memegang kepercayaan terhadapnya. Sungguhpun kelihatan suka mengasingkan diri dan dingin namun dia maat setia dan belas kasihan serta menjadikan dirinya pejuang yang garang. Dialah Gransazer yang tertua.

Dengan Knuckle Risernya, Akira menjadi Sazer Remls, pahlawan angin di bawah bintang Gemini, dengan baju perisainya yang berbentuk kumbang badak. Senjata utama Sazer Remls ialah meriam Iron Gale. Serangan peleraiannya ialah "Final Judgement", iaitu sebiji bebola udara yang leka. Selain tiu dia juga menggunakan "Remls Tornado", puting beliung dari tapak tangannya.

  • Ryouko Amemiya (Jepun: 雨宮涼子, Hepburn: Amemiya Ryōko)Sazer Velsou:

Umur: 25
Pekerjaan: penyelia sukan
Zodiak: Aquarius
Haiwan: kupu-kupu

Ryouko yang diupah dan dbangkitkan oleh Karin ini merupakan pejuang Puak Angin yang bercita-cita tinggi, sedar akan kemahiran sendirinya dan tidak suka akan yang lemah dan pengecut. Selain itu, dia agak suka berkira dan pintar. Dialah yang pertama untuk meragui niat Karin lalu meninggalkan saintis jahat itu, dan dia disusuli oleh Jin. Dia juga melatih Tappei secara peribadi untuk menjadikannya pejuang yang bagus.

Dengan Knuckle Risernya, Ryouko menjadi Sazer Velsou, seorang pahlawan angin di bawah bintang Aquarius yang berperisaikan kupu-kupu. Senjata utama Sazer Velsou ialah Sel Cross, sepasang buckler. Serangan peleraiannya ialah "Full Moon Slash", iaitu tetakan udara berwarna merah tua yang menyerang sasarannya. Selain itu Sazer Velsou juga memakai "Velsou Illusion", serangan psikokinetik yang memegunkan lawannya.

  • Jin Hakariya (Jepun: 秤谷仁, Hepburn: Hakariya Jin)Sazer Dail:

Umur: 26
Pekerjaan: pereka fesyen
Zodiak: Libra
Haiwan: kumbang rusa

Ahli terakhir Puak Angin, Jin, ditemui oleh Karin lalu menyertai puak itu semata-mata untuk berseronok. Dia gemar dengan kuasanya sehingga dia suka bermain-main dengan kuasa itu, serta sentiasa bersedia untuk apa-apa cabaran. Namun begitu, dia juga suka bekerjasama dan maka itulah dia ditegur oleh Ryouko bahawa kesemua Sazer perlu bekerjasama sebagai satu pasukan besar. Dia sering menunjukkan dirinya tepat pada masa untuk membantu rakan seperjuangannya.

Dengan Knuckle Risernya, Jin menjadi Sazer Dail, pahlawan angin di bawah bintang Libra yang berperisaikan motif kumbang rusa. Senjata utama Sazer Dail ialah Axe Tagger, sepasang tonfa berbentuk kapak. Serangan peleraiannya ialah "Dai Senpu Ha" ("Whirlwind Strike"), iaitu tembakan puting beliung mengufuk.

Puak Tanah sunting

Puak ketiga yang bangkit sepenuhnya ini adalah yang paling berpecah-belah kerana setiap ahlinya mempunyai personaliti yang kadangkala berselisih dengan satu sama lain. Akelon Karin Saeki pernah cuba memujuk Puak Tanah menyertai kumpulannya namun gagal, menyebabkan puak ini bersekutu dengan Puak Api. Puak ini berdasarkan mamalia.

  • Naoto Matsuzaka (Jepun: 松坂直人, Hepburn: Matsuzaka Naoto)Sazer Tawlon:

Umur: 27
Pekerjaan: pengamal seni mempertahankan diri
Zodiak: Taurus
Haiwan: lembu

Naoto dahulunya merupakan ahli sukan mempertahankan diri yang masyhur dan disanjung tinggi, namun kini bersara dari persada tersebut untuk melatih bakat muda amalan pertahanan dirinya. Selalunya dia sukar dicari, kerana dia sering hendak menjadi lebih kuat dan lebih bagus, bukan sahaja secara berdikari malah juga dalam pengasingan dirinya, sungguhpun dia sendiri dianggap amat kuat. Dia juga amat berdedikasi dan teguh. Dia tidak akan berputus asa, tanpa mengira betapa tipis peluangnya.

Dengan Knuckle Risernya, Naoto menjadi Sazer Tawlon, pahlawan tanah di bawah lambang Taurus, dengan baju perisainya bermotifkan lembu jantan. Senjata utama Sazer Tawlon ialah Bull Cannon, iaitu sepansang meriam yang dipasang pada bahunya. Serangan peleraiannya ialah "Matador Burst", yang merupakan tembakan mengejar.

  • Ran Saotome (Jepun: 早乙女蘭, Hepburn: Saotome Ran)Sazer Visuel:

Umur: 21
Pekerjaan: penari
Zodiak:Virgo
Haiwan: harimau bintang
Ran ialah wanita muda yang aneh dan bertabiat tidak serius. Dia julung kali bertemu dengan Sazer apabila seorang rakan zaman kanak-kanaknya dituduh melakukan suatu jenayah yang sedang disiasat oleh Gô dan rakan polisnya Nanami. Mula-mulanya dia diculik oleh Karin dan Puak Angin untuk dijadikan sekutu mereka, namun dia kemudian melarikan diri. Untuk melindungi Gô dari seorang penjenayah berpistol, dia bertukar menjadi Sazer Visuel. Sungguhpun berperangai kurang serius, dia boleh membuktikan dirinya sebagai seorang pejuang yang setia. Dalam bahagian-bahagian lanjut siri ini dia dikejar oleh Warp Monarch yang menyangka Ran seorang Bosquito, namun kemudian dia didapati sebagai seorang pengantara antara Warp Monarch dan Gransazer.

Dengan Knuckle Risernya, Ran menjadi Sazer Visuel, pahlawan tanah di bawah bintang Virgo; baju perisainya bertemakan harimau bintang betina. Senjata utama Sazer Visuel ialah Lady Claw, sepasang cakar yang panjang dan tajam. Serangan peleraiannya ialah "Night Scratch" yang merupakan cakaran yang amat kuat.

  • Go Kamiya (Jepun: 神谷豪, Hepburn: Kamiya Gō)Sazer Tragos:

Umur: 26
Pekerjaan: polis
Zodiak: Capricorn
Haiwan: kambing

Gō ialah seorang anggota polis yang serius, berdedikasi dan setia serta bijak menimbangkan keadilan. Dia pertama sekali bertemu dengan kuasa-kuasa Sazer apabila mengejar seorang penjenayah yang juga seorang kawan Ran. Setelah rakan polisnya ditarik balik dari tugas dan penjenayah itu mengeluarkan pistolnya, Gō bertukar buat pertama kali. Kemudian dia berganding bahu dengan Puak Api lalu bertarung dengan Dail. Dalam dirinya ada personaliti yang baik hati dan jujur yang menonjol apabila dia berbicara dengan Naoto mengenai tugas dan keutamaan. Dia kemudian jatuh cinta terhadap seorang saintis bernama Aya Stacy.

Dengan Knuckle Risernya, Gō menjadi Sazer Tragos, pahlawan tanah di bawah lambang Capricorn yang baju perisainya bermotifkan kambing. Senjata utama Sazer Tragos ialah Spiral Horn, sejenis gerudi lengan. Serangan peleraiannya ialah "Penetrate Thunder", iaitu serangan gerudi yang melibatkan terjunan dari suatu ketinggian.

Puak Air sunting

Puak ini muncul sesudahnya insiden Akelon dan merupakan yang keempat untuk bangkit sepenuhnya. Diketuai oleh jurugambar peperangan Makoto yang tegas dan sukar mempercayai orang, puak ini pernah berjuang sendirian buat seketika. Setelah bergabung dan membangkitkan robot mereka, mereka jadi bersekutu dengan Sazer lain. Puak ini berdasarkan haiwan laut.

  • Makoto Sorimachi (Jepun: 反町誠, Hepburn: Sorimachi Makoto)Sazer Gorbion:

Umur: 24
Pekerjaan: jurugambar peperangan
Zodiak: Scorpio
Haiwan: jerung

Makoto ialah ketua Puak Air. Pengalamannya sebagai jurugambar perang membentuk sifat berhati-hati dan tidak mudah mempercayai orang lain, maka dia mula-mulanya tidak mempercayai orang lain selain rakan sepuaknya. Dia muncul sebagai Sazer buat kali pertama apabila Leviathan diancam oleh kehadiran dan niat Radia lalu cepat menyelamatkan Tarious daripada ancaman maut. Namun begitu, dia enggan bekerjasama dengan kelompok Sazer yang besar untuk jangka masa yang lebih lama, dan dedikasi tingginya kepada apa yang dianggapnya betul-betul sering, tetapi tidak sentiasa, memberi faedah kepada Sazer yang lain.

Dengan Knuckle Risernya, Makoto menjadi Sazer Gorbion, pahlawan air di bawah bintang Scorpio; baju perisainya bermotifkan jerung. Senjata utama Sazer Gorbion ialah broadsword bernama Blast Saw. Serangan peleraiannya ialah "Death Storm", iaitu memanggil tsunami yang kecil. Serangan kedua Sazer Gorbion ialah "Aqua Slasher".

  • Ai Uozumi (Jepun: 魚住愛, Hepburn: Uozumi Ai)Sazer Pisces:

Umur: 18
Pekerjaan: jururawat
Zodiak: Pisces
Haiwan: paus

Ai ialah seorang jururawat penyayang dan peramah dalam hospital yang sama dengan Akira. Sejurus selepas pertemuan pertama, Ai mula jatuh cinta kepada Akira. Kemudian pada hari yang sama, dia dan kawan lamanya Tappei diserang oleh Lucia lalu Ai perlu bertukar untuk melindungi dirinya dan Tappei. Tidak lama kemudian dia sedar bahawa seorang lelaki yang dikenalinya sejak lama sebenarnya bertalian darah dengannya dan lelaki ini diculik oleh Logia. Dia menjejaki mereka dan membebaskan lelaki itu tepat pada masanya. Ai berperwatakan lebih daripada baik hati, sehingga dia berbelas kasihan terhadap sesiapa yang cuba menculik dan membunuhnya; namun dia juga serius dan memberi tumpuan kepada misinya. Dialah Gransazer yang terakhir.

Dengan Knuckle Risernya, Ai menjadi Sazer Pisces, pahlawan air di bawah bintang Pisces, yang berperisaikan motif paus. Senjata utama Sazer Piscesnya ialah pistol kecil bergelar Aqua Blitz. Serangan peleraiannya ialah tembakan kuat yang dipanggil "Brink Shot".

  • Tappei Mikami (Jepun: 三上辰平, Hepburn: Mikami Tappei)Sazer Gans:

Umur: 21
Pekerjaan: pelatih ikan lumba-lumba
Zodiak: Cancer
Haiwan: pari manta

Tappei ialah seorang lelaki baik hati yang mengkaji dan menjaga beberapa ekor lumba-lumba di sebuah taman tema lautan. Dia gemar meluncur air dengan rakannya Ai, yang hendak dicintainya. Ini makin menyakitkan hatinya apabila dia gagal melindungi Ai dari Lucia dan Ai pula terpaksa bertukar untuk mempertahankan dirinya. Selepas itu, dia berlatih dengan Ryoko sehingga wira di dalamnya dibangkitkan. Peluang itu akhirnya tiba lalu dia menyertai rakan sepuaknya, maka lengkaplah Puak Air. Tappei bersifat lemah-lembut dan berminda terbuka, dan sedia apabila diperlukan.

Dengan Knuckle Risernya, Tappei menjadi Sazer Gans, pahlawan air di bawah bintang Cancer, dengan perisainya berbentuk sempena pari manta. Senjata utama Sazer Gans ialah Kalnikos, pisau belati berbilah dua. Serangan peleraiannya ialah "Taikai Shousetsudan" yang menembakkan searus air.

Sekutu sunting

  • Profesor Ichiro Horiguchi (Jepun: 堀口一郎博士, Hepburn: Horiguchi Ichiro-hakase):

Umur: 50.
Pekerjaan: pakar arkeologi angkasa

  • Atsushi Misonogi (Jepun: 御園木篤司, Hepburn: Misonogi Atsushi):

Umur: 43.
Pekerjaan: birokrat

  • Masaki Wakui (Jepun: 和久井正樹, Hepburn: Wakui Masaki):

Umur: 55.
Pekerjaan: saintis

  • Souchiro Okita (Jepun: 沖田総一郎, Hepburn: Okita Souchiro):

Umur: tidak diketahui
Pekerjaan: kapten angkatan pertahanan

Spesies: Akelon

Watak Jahat sunting

Akelon sunting

  • Karin Saeki (Jepun: 佐伯カリン, Hepburn: Saeki Karin)
    Nama sebenar Akelon ini tidak diketahui, kerana dia menyamar sebagai Karin Saeki sebenar yang sudah meninggal dunia setibanya di Bumi. Selaku pembimbing Puak Angin, dia cuba meyakinkan mereka bahawa Sazer lain adalah musuh yang sedang menghalang tugas mereka. Dia juga bercinta dengan Akira bagi mengeratkan lagi hubungan mereka. Setelah diketahui kebenarannya, Karin menyerlahkan rupa Akelon sebenarnya lalu berlawan dengan para Sazer tanpa kalah. Setelah Akira teranggap memusnahkan Karin dengan senjata, Karin membuktikan bahawa dia masih ada lagi apabila kembali menghadapi Sazer pada masa yang lain. Sekutu-sekutu Akelonnya menambahkan kuasanya menjadi raksasa yang besar setelah dia kalah dalam suatu pertarungan

Impactor (インパクター) sunting

  • Shuichi Hoshiyama (|星山秀一|Hoshiyama Shuichi / Logia (ロギア)
    • Merupakan bekas kekasih Lucia serta merupakan ketua kepada Radia dan Lucia yang licik ini diamanahkan dengan misi memusnahkan Bumi dengan apa jua sekali pun. Dia kemudian membalas dendam terhadap Gransazer kerana beranggapan kematian Lucia berpunca daripada mereka. Namun di akhir kemuncak episod, dia kemudian berubah menjadi baik dan menjadi Polis Angkasa untuk membantu Gransazer menentang Belzeus. Senjatanya utamanya ialah Holo-Sniper.
  • Lucia (ルシア}
    • Bekas kekasih Logia, kekasih Radia dan merupakan seorang tentera Impactor yang ingin menghapuskan Gransazer dan robot mereka. Seperti Radia, Lucia juga seorang yang enggan mendengar arahan daripada Logia, dan sering melakukan sesuatu mengikut kata hatinya. Dia terbunuh ketika menentang Daisazer, iaitu robot gergasi yang digabungkan melalui empat robot Gransazer dengan Guntras. Senjata utamanya adalah V-Sword.
  • Radia (ラディア)
    • Rakan sekutu dan merupakan kekasih Lucia. Dia merupakan seorang yang angkuh dan sering enggan mendengar arahan daripada Logia. Selalu berbuat sesuatu rancangan tanpa berfikir demi membuktikan kepada Lucia bahawa dia adalah yang terbaik dan sering memandang rendah kepada kebolehan Gransazer. Dia terbunuh ketika ingin menghapuskan Leviathan, iaitu robot milik Puak Air, yang ketika itu sudah pun diaktifkan. Senjata utamanya adalah Mega Axe.
  • Bosquito
  • Yoshioka Asami
  • Gig Fighters

Episod sunting

Mecha sunting

  • Ultra Star God Wing Garuda

Robot gergasi milik Puak Api ini muncul pada episod 3 dimana ketika itu Dolcross menyerang untuk memusnahkannya. Ianya aktif setelah ketiga-tiga ahli Puak Api bersatu. Garuda merupakan robot kedua yang aktif selepas Dolcross.


  • Ultra Star God Dolcross

Robot pertama yang diaktifkan setelah Puak Angin lengkap bersama tiga ahlinya. Muncul pada episod 2 setelah Puak Angin menemukan ahli ketiga mereka, iaitu Sazer Dail dengan bantuan Karin Saeki.


  • Ultra Star God Gun Caesar

Robot milik Puak Bumi ini muncul setelah Puak Api berjaya menemukan dua ahli daripada puak ini. Robot ini muncul pada episod 6 setelah Professor Horiguchi berjaya mengesan lokasi kewujudan robot ini dan menyuruh Sazer Tawlon untuk menyertai dua lagi ahlinya bagi mengaktifkannya. Guncaesar merupakan robot ketiga diaktifkan.


  • Ultra Star God Leviathan

Robot yang terakhir untuk diaktifkan. Robot ini muncul pada episode 15 iaitu ketika bumi menerima serangan meteor. Serangan tersebut mengakibatkan Leviathan muncul dari pulau. Robot ini ingin dimusnahkan oleh Radia dan Lucia, iaitu Impactor yang merupakan musuh baru Gransazer selepas Akelon. Robot ini aktif selepas ahli terakhir Puak Air iaitu Sazer Gans bangkit dan mereka bersatu untuk mengaktifkannya lalu menewaskan Radia.


  • Cloud Dragon

Merupakan robot yang berupa naga. Cloud Dragon merupakan penjaga ruang angkasa dan juga merupakan robot yang menjaga dan membaiki keempat-empat robot milik Gransazer. Ianya muncul buat pertama kalinya pada episod 9 dimana ia mengambil Garuda yang ketika itu mengalami kerosakan teruk setelah tewas bertarung dengan Dolcross, serta menghentikan pertarungan diantara Dolcross dan Gun Caesar pada saat itu.


  • Guntras

Robot yang pernah dikawal oleh Logia melalui Guntroller. Bagaimanapun Guntroller tersebut musnah selepas Sazer Tarious membebaskan kuasa Guntras yang kemudiannya menjadi sekutu mereka. Guntras adalah robot terkuat diantara keempat-empat robot milik Gransazer. Ini terbukti apabila ia berjaya menewaskan keempat-empat robot milik Gransazer. Guntras juga merupakan robot yang menyatukan semua elemen untuk digabung menjadi robot terkuat, iaitu DaiSazer.


  • DaiSazer

Robot ini merupakan hasil gabungan empat robot milik Gransazer dengan Guntras. Robot ini muncul setelah Gransazer hampir tewas menentang Lucia yang berubah menjadi raksasa besar ketika itu. Kekuatan luar biasa Lucia ketika itu memaksa Cloud Dragon mengabungkan kesemua element tersebut lalu terhasillah DaiSazer.


  • Youhi

Robot milik kerajaan Jepun. Direka untu membantu Gransazer menentang raksasa besar. Robot ini dicipta berdasarkan data robot milik Logia, iaitu DaiLogia.

Episod sunting

Episod Tajuk Tarikh siaran
1 "Bangkitlah! Pahlawan Bintang" (目覚めよ!星の戦士, Mezame yo! Hoshi no Senshi)
2 "Aktifkan! Dolcruz" (発動!ドルクルス, Hatsudō! Dorukurusu)
3 "Bersatu! Puak Api (結成!炎のトライブ, Kessei! Honō no Toraibu)
4 "Kematian! Pahlawan Bumi" (死闘!大地の戦士, Shitō! Daichi no Senshi)
5 "Membara! Jiwa Anggota Polis" (燃えろ!警官魂, Moero! Keikan Tamashii)
6 "Pertembungan! Angin, Api dan Bumi" (激突!風と炎と大地, Gekitotsu! Kaze kepada Honō kepada Daichi)
7 "Lari! Untuk Selamatkan Kehidupan" (走れ!命を救うため, Hashire! Inochi o Sukū Tame)
8 "Turunnya! Naga Langit (降臨!天空の龍, Kōrin! Tenkū no Ryū)
9 "Gementar Dengan Ketakutan! Bentuk Sebenar Karin" (戦慄!かりんの正体, Senritsu! Karin no Shōtai)
10 "Pencerobohan! Perangkap Akelon"(侵略!アケロンの罠, Shinryaku! Akeron no Wana)
11 "Semua bersatu! 9 Sazer" (結集!9人のセイザー, Kesshū! Kyūnin no Seizā)
12 "Pertempuran klimaks! Dewa Bintang Ultra VS Binatang Raksasa Gergasi" (決戦!超星神対大星獣, Kessen! Chōseishin tai Daiseijū)
13 "Serang! Impactor" (襲撃!インパクター, Shūgeki! Inpakutā)
14 "Bangkitnya! Pahlawan Air" (覚醒せよ!水の戦士, Kakusei seyo! Mizu no Senshi)
15 "Bangkit! Dewa Ultra Bintang Air" (伊達!水の超星神, Date! Mizu no Chōseishin)
16 "Kecemasan! Komander Logia" (非常!司令官ロギア, Hijō! Shireikan Rogia)
17 "Krisis! Rancangan Pemusnahan Manusia" (危機!人類抹殺計画, Kiki! Jinrui Massatsu Keikaku)
18 "Musuh Terkuat! Guntras" (最強の敵!ガントラス, Saikyō no Teki! Gantorasu)
19 "Ayuh! Guncaesar" (出撃!ガンシーサー, Shutsugeki! Ganshīsā)
20 "Pertempuran sengit! Pertarungan Wanita" (激闘!バトルレディ, Gekitō! Battoru Redi)
21 "Ia Akan Datang! Hari Akhir Bumi" (迫る!地球最後の日, Semaru! Chikyū Saigo no Hi)
22 "Lihatlah! Dewa Bintang Ultra Bergabung" (見よう!合体超星神, Miyō! Gattai Chōseishin)
23 "Dendam! Cabaran Logia" (復讐!ロギアの挑戦, Fukushū! Rogia no Chōsen)
24 "Meneace! Dai Logian"
25 "Secret Maneuver! A New Enemy"
26 "Prisoner Of Another Dimension"
27 Rage! The Shooting Sword is Needed
28 "Beautiful Fugitive Comes"
29 "Move! Five Aircraft"
30 Velsou! Reckless Driving"
31 "Female Crisis"
32 "Astronaut's Nightmare"
33 "The Vengeance Ogre, Logia Returns"
34 "Pushed Down, the Dailogian!"
35 "Dancing Dream"
36 "Goodbye Partner!"
37 "Day of the Water Tribe"
38 "Visitor from Ancient Times"
39 Project Omega
40 "Counterattack! Dark Solider"
41 "Confrontation!"
42 "Rebirth! Ancient Life"
43 "Executioner Bosquito"
44 "Solution! Puzzle of the Ancient War"
45 "Bosquito's Last Decisive Battle"
46 "Beginning of the End"
47 "Approach of Fall"
48 "Memory of the Dragon, Intention of Heaven"
49 "Start of the Allied Forces Charge!"
50 "Kudou, dies!"
51 "Day of Revival"

Lihat juga sunting

Pautan luar sunting