Cinderella (filem 1950)

Cinderella ialah sebuah filem fantasi animasi Amerika Syarikat 1950 yang diterbitkan oleh Walt Disney Animation Studios dan dikeluarkan oleh RKO Radio Pictures, berdasarkan cerita dongeng "Cendrillon" oleh Charles Perrault. Yang kedua belas dalam siri Filem Klasik Animasi Walt Disney, filem ini mendapat keluaran yang terhad pada 15 Februari 1950 oleh RKO Radio Pictures. Kredit pengarahan diberikan kepada Clyde Geronimi, Hamilton Luske dan Wilfred Jackson. Lagu-lagu dikarang oleh Mack David, Jerry Livingston, dan Al Hoffman. Lagu-lagu dalam filem ini termasuk "A Dream Is a Wish Your Heart Makes", "Bibbidi-Bobbidi-Boo", "So This Is Love", "Sing Sweet Nightingale", "The Work Song", dan "Cinderella".

Cinderella
Fail:Cinderella-disney-poster.jpg
Poster sekeping asal
PengarahClyde Geronimi
Hamilton Luske
Wilfred Jackson
PenulisKen Anderson
Perce Pearce
Homer Brightman
Winston Hibler
Bill Peet
Erdman Penner
Harry Reeves
Joe Rinaldi
Ted Sears
BerdasarkanCinderella oleh
Charles Perrault
Dihasilkan olehWalt Disney
DibintangiIlene Woods
Eleanor Audley
Verna Felton
Rhoda Williams
James MacDonald
Luis Van Rooten
Don Barclay
Mike Douglas
Lucille Bliss
Dikisahkan olehBetty Lou Gerson
Disunting olehDonald Halliday
Muzik olehPaul J. Smith
Oliver Wallace
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehRKO Radio Pictures, Inc.
Tarikh tayangan
  • 4 Mac 1950 (1950-03-04)
Masa tayangan
72 minit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Pecah panggung$85 juta[1]

Plot sunting

Apabila Cinderella masih umurnya muda, ayahnya yang balu berkahwin dengan Puan Tremaine, seorang balu yang mempunyai dua anak perempuan sendiri. Ayah Cinderella meninggal sejurus selepas itu. Puan Tremaine, cemburu dengan kecantikan anak tirinya dan bertekad untuk memajukan minat anak perempuannya sendiri, menyuruh Cinderella untuk menjadi pembantu rumah di kastilnya sendiri, sering membebankannya dengan kerja-kerjanya. Kakak tiri Cinderella bernama Anastasia dan Drizella, juga mengambil kesempatan atas kelembutan hatinya, sanggup mengejeknya dan menambah beban kerjanya. Walaupun begitu, Cinderella tetap baik hati, dengan patuh melakukan kerja sambil menjaga tikus dan burung yang tinggal di kastil, berkawan dengan mereka, terutamanya dua tikus bernama Jaq dan Gus. Dia juga melindungi mereka daripada dimakan oleh kucing ibu tirinya, Lucifer, yang menjadikan tugasnya lebih sukar untuk membalas dendam.

Pada suatu hari, Raja menjadi tidak sabar untuk anaknya memberinya cucu. Walaupun mendapat bantahan daripada Grand Duke, Raja menjemput semua gadis yang layak di kerajaan ke bola diraja, supaya Putera akan memilih seorang sebagai isterinya. Cinderella yang ingin menghadiri ke istana dan dia mencari pakaian peninggalan ibu kandungnya untuk dibaiki. Ibu tiri dan adik-beradik tirinya, menjadi takut dia akan mengalahkan mereka pada istana, sengaja menyibukkannya tanpa ada masa yang terluang. Jaq, Gus, dan haiwan lain membetulkan pakaian untuk Cinderella, menggunakan manik dan selempang yang dibuang oleh adik-beradik tirinya. Walau bagaimanapun, apabila Cinderella cuba untuk pergi ke istana bersama keluarganya, adik-beradik tirinya mengenali barang-barang mereka dan dengan marah mereka mengoyakkan pakaian itu.

Cinderella yang menjadi kecewa berlari keluar ke taman dan dia menangis di atas bangku batu. Tiba-tiba dia ditemui oleh pari-pari, yang datang untuk membantunya. Dia mengubah Jaq, Gus dan dua tikus lain menjadi empat ekor kuda putih, seekor labu menjadi gerabak, dan kuda tua Major dan Bruno menjadi jurulatih dan kaki. Pari-pari itu juga memberikan Cinderella gaun istana dan selipar kaca yang cantik, tetapi dia memberi nasihat kepadanya bahawa semua keajaiban akan menghilang pada tengah malam (jam dua belas).

Cinderella tiba di istana, dan dja tidak dikenali oleh kakak-kakak tirinya, walaupun ibu tirinya percaya ada sesuatu yang biasa tentang dirinya. Putera itu serta-merta dipukul, jadi Raja memerintahkan Grand Duke untuk memastikan percintaan itu berjalan tanpa halangan. Duke menghalang sesiapa daripada campur tangan semasa Cinderella dan Putera menari waltz dan merayau keluar ke kawasan istana, semakin dia mulanya jatuh cinta. Walau bagaimanapun, apabila Cinderella mendengar jam berbunyi tengah malam, dia melarikan diri sebelum dia dan Putera boleh bertukar nama. Walaupun usaha Grand Duke, Cinderella melarikan diri dari istana, dan dia kehilangan salah satu seliparnya di tangga itu. Pengawal istana mengejar, tetapi apabila keajaiban berakhir pada pukulan 12, Cinderella dan haiwan itu kembali kepada penampilan mereka yang asal dan bersembunyi di dalam hutan. Cinderella mendapati selipar kaca yang lain masih berada di kakinya, dan membawanya pulang bersamanya.

Putera berhasrat dia tidak akan berkahwin melainkan gadis yang sesuai dengan selipar kaca itu. Menjadi gembira, Raja memerintahkan Grand Duke untuk mencuba kasut pada setiap gadis di kerajaan sehingga dia menemui padanan. Apabila berita itu sampai ke chateau, Cinderella terkejut apabila menyedari ia adalah Putera yang ditemuinya. Mendengar Cinderella mendendangkan waltz dari istana, Puan Tremaine menyedari kebenaran dan secara kejamnya dia mengunci Cinderella di bilik tidur lotengnya. Semasa adik-beradik tiri tidak berjaya mencuba selipar, Jaq dan Gus mencuri kembali kunci daripada Puan Tremaine. Semasa mereka mengambil kunci bilik Cinderella, Lucifer cuba menghalang mereka dengan memerangkap Gus dan melawan tikus yang lain. Burung-burung itu memanggil Bruno, yang menakutkan Lucifer keluar dari rumah, dan Cinderella yang dibebaskan bergegas menemui Grand Duke.

Dalam usaha terakhir untuk menghalang Cinderella daripada membayangi anak-anak perempuannya, Puan Tremaine menyebabkan halaman tersandung dan memecahkan selipar kaca. Cinderella mendedahkan dia mempunyai selipar lain, yang diletakkan Grand Duke di atas kakinya, yang sangat mengejutkan Puan Tremaine. Cinderella dan Putera telah berkahwin, dan berkongsi ciuman semasa mereka menaiki gerabak untuk berbulan madu.

Pelakon suara sunting

Watak Pelakon suara[2]
Inggeris   Melayu  
Pencerita Betty Lou Gerson Azizah Jais
Cinderella Ilene Woods Zetgi Izzati (suara bercakap)
Jamilah Abu Bakar (nyanyian)
Puan Tremaine Eleanor Audley Ruhaiyah Ibrahim
Grand Duke Luis Van Rooten Amai
Raja Zainy Sahit
Jaq Jimmy MacDonald Faizal Isa
Gus Zahisham Ujang
Bruno Sharul Nizam Samsudin
Putera William Phipps
Mike Douglas (nyanyian)
Jamalludin Zakaria (suara bercakap)
Anastasia Tremaine Lucille Bliss Iqa Zawani
Drizella Tremaine Rhoda Williams Zetgi Izzati
Pari-Pari Verna Felton Azizah Jais
Kundang Don Barclay
Lucifer June Foray

Sekuel sunting

Penutup sunting

  • Penyanyi United Kingdom Jessie Ware dia penutup Mimpi Adalah Harapan yang Dibuat oleh Hati Anda oleh mendiang Ilene Woods album album Kami Cinta Disney atau We love Disney (album 2015)

Rujukan sunting

  1. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan numbers tidak disediakan
  2. ^ "Senarai Pengisi-Pengisi Suara Cinderella". YouTube. Dicapai pada 15 Januari 2021.[pautan mati kekal]

Pautan luar sunting

Templat:Clyde Geronimi Templat:Hamilton Luske Templat:Wilfred Jackson

Templat:Golden Bear 1951-1959 Templat:Cinderella (Cerita dongeng)