Cinta 200 Ela ialah sebuah filem dari Malaysia. Ia mula ditayangkan pada 6 Disember 2002. Filem ini dibintangi oleh bekas pemain badminton Malaysia iaitu Rashid Sidek, Wardina Safiyyah, Man Bai serta ramai lagi.

Cinta 200 Ela
PengarahShadan Hashim
PenulisRaja Azmi
Dihasilkan olehRaja Azmi
Dibintangi
Syarikat
penerbitan
Pengedaran JAS
Diedarkan olehMetrowealth Pictures
Tarikh tayangan
  • 6 Disember 2002 (2002-12-06) (Malaysia)
NegaraMalaysia
BahasaMelayu

Sinopsis sunting

Templat:Spoiler

Yazid dan Yati berkawan baik sejak kecil. Setelah dewasa mereka sama-sama bertugas sebagai caddy di sebuah Kelab Golf yang kecil dan kurang terkenal. Dalam diam-diam Yati sebenarnya menyimpan perasaan cinta terhadap Yazid. Di saat Yati bersedia untuk menyatakan perasaannya pada Yazid, tiba-tiba muncul Nor, seorang anak Dato' yang kaya raya, pemilik sebuah Kelab Golf di Kuala Lumpur. Suatu hari Nor dan bapanya telah mengundang Yazid untuk menjadi pemain golf amatur di Kelab mereka.

Yazid tidak mungkin menolak pelawaan tersebut kerana kejelitaan Nor telah menambat hatinya dan menjadi pemain golf profesional adalah impiannya. Maka bermain di Kelab yang lebih besar di Kuala Lumpur adalah satu peluang keemasan bagi Yazid. Yati pula tidak sanggup melihat penghijrahan Yazid ke sana bersendirian, lalu dia berusaha untuk dipilih sama ke sana. Hakikatnya Yazid juga memerlukan Yati bersamanya ke Kuala Lumpur kerana selama ini Yatilah inspirasinya. Di Kuala Lumpur, Yazid tinggal serumah dengan Amri, seorang caddy yang pada mulanya Yazid anggap seorang yang aneh.

Setelah bermain untuk kelab golf bapa Nor, ternyata Yazid banyak membawa kejayaan sebagai pemain golf amatur yang menyerlah dan Yatilah yang terus menjadi inspirasi Yazid dalam permainan golfnya. Tidak lama selepas itu, perasaan cinta Nor terhadap Yazid juga terserlah hingga menyinari jauh ke dalam lubuk hati Yazid. Kemesraan antara Yazid dan Nor sangat mengguris perasaan Yati. Amri yang semakin akrab dengan Yazid telah cuba menjadi orang tengah, sehingga dirinya juga turut terjebak dengan perasaan cinta yang amat mendalam di hatinya.

Amri jatuh cinta pada Yati tetapi tidak mungkin akan meluahkannya, kerana mengetahui Yati amat menyintai Yazid dan mutahil pula bagi Yati untuk mencurahkan rasa cintanya pada Yazid kerana Yazid sering menceritakan pada Yati betapa dia kasih pada Nor. Maka, dari situ bermulalah berbagai kekeliruan dan pergolakkan antara mereka bertiga. Namun dalam apa pergelutan sekalipun, Yazid cuba untuk meminggirkan Nor dan Yati malah memberi keutamaan pada golf.

Pelakon sunting

 
Wardina Safiyyah memegang watak Nor di dalam filem ini.

Trivia sunting

  • Rashid Sidek mempelajari teknik asas lakonan daripada Khalid Salleh selama tiga bulan sebelum penggambaran dimulakan.
  • Filem ini ditayangkan serentak dengan filem Mami Jarum (2002) pada Hari Raya Aidilfitri.
  • Filem ini adalah cerita sambungan daripada novel tulisan Raja Azmi berjudul Cinta 100 Ela. Novel tersebut telah diharamkan jualannya kerana dikatakan mengandungi unsur lucah.

Rujukan sunting

Pautan luar sunting